⁠ ◽️عصر قدرت نرم رسانه ▫️فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی در عصر کنونی به درجه‌ای از رشد و پیشرفت رسیده‌اند که گاه خبرهایی که از کاربردشان می‌شنویم، باورپذیر نیستند. ▫️نمونه‌اش بیانیه دیروز مرکز ملی امنیت و ضد جاسوسی آمریکا درباره دخالت احتمالی دولت‌های خارجی در انتخابات این کشور داده ‌است. ▫️در این بیانیه منظور از دخالت، اثرگذاری بر رویکردها و ترجیحات شهروندان آمریکایی، تاثیرگذاری در سیاست‌های آمریکا، افزایش اختلاف و ایجاد حس بی‌اعتمادی در میان شهروندان به سازوکارهای دمکراتیک کشور است. ▫️بحث دخالت‌های خارجی در انتخابات آمریکا از 4 سال پیش مطرح بوده اما با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری این کشور، در کانون توجه قرار گرفته است. ▫️بی‌آنکه بخواهیم صحت و سقم این ادعا را بررسی کنیم، موضوع محوری و اصلی، استفاده از قدرت اطلاعاتی برای مقاصد و اهداف گوناگون است. ▫️رسانه‌ها به ویژه در قالب نوین خود به‌عنوان گزینه اصلی توزیع هدفمند اطلاعات هستند. ▫️فراگیری، مقرون‌ به صرفه بودن و کارآمدی رسانه‌ها، باعث شده که اشخاص و گروه‌ها و حتی دولت‌ها با مجموعه‌ای از اهداف و اغراض سیاسی، هزاران کیلومتر دورتر، از ظرفیت‌های ارتباطی و رسانه‌ای استفاده کرده و با تولید محتوای جعلی در سطح رسانه‌های نوین، لایه‌های اجتماعی کشوری دیگر را تحریک و زمینه بهره‌برداری‌های سیاسی و غیرسیاسی از آن به نفع هدف خود را ایجاد کنند. ▫️به طور طبیعی تمیز دادن اطلاعات واقعی از مجعول برای شهروندان جامعه هدف سخت است و در اغلب موارد نیز مصون ماندن از گرفتاری در تور اخبار و اطاعات کذب دشوار است. ▫️شهروندان روزانه با انبوهی خبرها و گزارش و اطلاعات دیگر در رسانه‌ها روبرو می‌شوند که ارزیابی اعتبار، پایایی، ثبات و اصالت آن‌ها به آسانی ممکن نیست. ▫️بر همین اساسا بسیاری از کشورها با تمام توان در حال جذب افکار عمومی کشورهای هدف به سوی ترجیحات خود هستند. ▫️این جذب کردن برای بهبود وجهه عمومی و در سطحی بالاتر، پیشبرد اهداف سیاست خارجی و امنیتی است. ▫️سرویس‌های اطلاعاتی مختلف با تاکتیک‌های خاص تلاش می‌کنند در برداشت‌ها و ارزیابی‌های شهروندان جوامع دیگر به نفع منافع کشور خود تغییر ایجاد کنند و این اتفاق بر بسترهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی رخ می‌دهد. ▫️در نهایت باید گفت شاید هیچ‌گاه نتوان میزان واقعی دست‌کاری و تأثیرگذاری اطلاعات بر افکار عمومی را ثابت کرد، بدون شک این اتفاق در عصر قدرت نرم رسانه رخ می‌دهد. مدیریت ارتباطات