🔶 نیازهای روانی برای بازگشایی مراکز آموزشی
ميگنا- نیازهای بهداشت روانی برای بزرگسالان و دانشآموزان، مانند داشتن روابط نزدیک، بر اثر کاهش دسترسی به منابع معمول آنها (روابط با گروه همالان، کتابخانهها و ...) از طریق مدرسه و دانشگاه با محدودیت زیادی در دوران کرونا روبرو شد که این امر میتواند مشکلات زیادی را برای آنها فراهم کند. در تحقیقی که در موسسه خیریه بهداشت روانی بریتانیا که شامل ۲ هزار و ۱۱۱ نفر داوطلب با سن بالای ۲۵ سال و با سابقه بیماری روانی در بریتانیا انجام شده است، ۸۳ درصد اذعان داشتهاند که این شرایط پاندمیک وضعیت آنها را بدتر کرده است. ۲۶ درصد هم اعلام داشتند که در دسترسی به منابع حمایتی سلامت روانی ناتوانند. این افراد دیگر از حمایت گروههای دوستی و همسالان محروم شدهاند چرا که روابط رو در روی آنها عملاً امکانپذیر نیست. مجموعه روابط دوستان هم یا از طریق تلفن صورت گرفته یا در فضای مجازی و اینترنت اتفاق میافتد که این رخداد چالشهایی را هم برای این افراد ایجاد کرده است.
🔹 یکی از مزایای مهم مدرسه، ایجاد مکانیسمهای مهمی چون کنار آمدن جوانان با مشکلاتشان به ویژه در رابطه با مسائل روانی است. هنگامی که مدارس بسته میشوند، دانشآموزان یکی از پایگاههای اصلی خود در زندگی را از دست میدهند که این میتواند به بروز مشکلات روانی متعددی منجر شود. به گفته «زونیا چی او» روانشناس بالینی کودکان و بزرگسالان در «هنگ کنگ»، قبل از شیوع کرونا، مدرسه رفتن برای [برخی از کودکان مبتلا به افسردگی] تنها در حد یک «تقلا»ی ساده روزمره بود، اما حداقل آنها روال مدرسه را در زندگی خود داشتند، که با بسته شدن مدارس از سوم فوریه ۲۰۲۰ (بهمن سال ۱۳۹۸)، انجام این کار هم منتفی شد.
🔸 هماکنون که مدارس بستهاند، تعدادی از این افراد خودشان را برای هفتهها در اتاقشان حبس میکنند، از حمام رفتن و رعایت بهداشت فردی سرباز میزنند یا حتی از غذا خوردن درست و بیرون آمدن از رختخواب هم طفره میروند. برای تعدادی از دانشآموزان که دچار اختلال افسردگی هم بودند، بسیاری از مشکلات روانی که با مدرسه رفتن مرتفع شده بود، مجدد به زندگی آنها بازگشته و آنها را با مشکلات قابل ملاحظهای در این خصوص روبرو کرده است.
🔹 به گفته «شی هانگ او» استاد روانشناسی دانشگاه هنگ کنگ، دانشآموزانی با نیازهای آموزشی خاص (استثنایی)، مانند کسانیکه با اختلال «اوتیسم» درگیرند، نیز در این خطر روانی ناشی از بسته شدن مدارس قرار دارند. این افراد ممکن است بیشتر ناامید شوند چرا که در کوتاه مدت فعالیتهای روتینشان مختل شده و از بین میروند. وی خاطر نشان میکند که والدین اصولاً برنامهای برای کاهش اضطراب فرزندانشان در چنین موقعیتهای نامعینی ندارند.....👇👇👇
https://www.migna.ir/news/51277