‍ ⭕️ادراک مظلومیت و ماساژ اعتقادات 🔺فیلم «درس‌های فارسی» سرگذشت جوانی‌ یهودی از بلژیک به نام ژیل است که در جنگ جهانی دوم و در جریان هولوکاست(اسطوره تخیلی و خودساخته یهودیت صهیونیسم) دستگیر می‌شود. زمانی که در اردوگاه نازی‌ها برای اعدام انتخاب می‌شود، ادعا می‌کند که ایرانی‌ست و نامش رضا است. 🔺این موضوع باعث نجات وی می‌شود. رئیس بخش مربوطه که یکی از افسران آلمانی است قصد دارد پس از جنگ جهانی دوم به ایران برود و درنظر دارد فارسی بیاموزد و نیاز به یک استاد دارد؛ برای این منظور چه کسی بهتر از رضا. این درحالی است که رضا یا همان ژیل کاملا با فارسی ناآشناست. وی با استعداد و هوش خویش به خلق زبانی دست می‌زند که در روزهای آتی به زبان واسطه تکلم افسر آلمانی و ژیل تبدیل می‌شود و... 💢فیلم بسیار جذاب و در عین حال پر از نمادهای یهود است و کارگردان در لایه‌های پنهان فیلم توانسته به خوبی اهداف خود و مظلومیت قوم یهود و ایجاد ارتباط و پیوند با ایران را به مخاطب القا کند. 💢ارتباط یک جوان یهودی و پناه بردنش به برای حفظ جان خویش و خلق یک زبان و نمادهای یهود و لحظه‌لحظه هیجان را آمیخته کردن با زبانی که مخاطب می‌انگارد فارسی‌ست ولی در نهایت وهماتی بیش نیست، از نکاتی است که این کارگردان توانسته مطابق با آرمان‌های خویش ترسیم نماید و پیش ببرد. تقابل ایدئولوژی‌ها، جهان‌بینی‌ها و روابط انسانی با درون مایه‌های فلسفه غرب به همراه تصویر‌برداری فوق‌العاده و موسیقی متن بی‌نظیر این فیلم، آن را به یک اثر قابل تحسین تبدیل نموده است. 🔺شاید اگر دنیای اسلام کارگردانانی این چنین وابسته به آرمان‌های خویش می‌داشت می‌توانستند کشتارهای صدام و منافقان، صبرا و شَتیلا، اسپایکر، بلد‌الشیخ، ام‌الشوف، بوسنی و... را به تصویر بکشند ولی صد افسوس این عده بسیار اندکند... ✅آرما