تقویت تفکر انتقادی در مواجهه با رسانه‌های نوین: انتشارات آکسفورد کتابی بنام «کاربست تفکر انتقادی بر رسانه‌های مدرن» منتشر کرده که در آن شش اصل تفکر انتقادی در مواجهه با رسانه بیان شده است: ۱. شکاکیت معقول: این عادت را در خودمان بپروارنیم که هر ادعایی را قبول نکنیم مگر این که ادله‌ی موجهی برای قبول آن در اختیار داشته باشیم و در برابر این وسوسه مقاومت کنیم که به صورت خود به خود و اتوماتیک به هر خبری باور آوریم. ۲. فراشناخت: این توانایی را در خود ایجاد کنیم که به‌صورت نقادانه درباب باورها و ارزش‌های خودمان بیندیشیم. ۳. نظر کلی: ادعاها و عقاید را دربافت و زمینه‌ای ارزش‌گذاری کنیم که تمام اطلاعات مربوط را تا حد ممکن در اختیار داشته باشیم. ۴. گشودگی: آمادگی داشته باشیم که عقایدی متفاوت از عقاید خودمان را بررسی کنیم و سعی کنیم دیدگاه‌های مخالف را تا حد ممکن فهم کنیم. فهم دیدگاه مخالف با قبول آن فرق دارد. ۵. تواضع فکری: قبول کنیم که محدودیت داریم و بپذیریم که همیشه احتمال دارد که دچار خطا شویم و داوری را به حالت تعلیق در آوریم مگر این که تمام اطلاعات مربوطه را هم در اختیار داشته باشیم و هم فهم کرده باشیم. ۶. مسئولیت: قبول کنیم که باورها و اعمال ما در حوزه‌ی آنلاین و آفلاین پیامدهای زیادی دارد و نسبت به این پیامدها مسئولیت داریم. @resane_ravanshenasi