💠نگاه تربیتی سید حسین علمالهدی
🖋 سیدمحمد آلعمران
مهمترین مسئولیتی که امروز ما بر دوش داریم پیوندی است محکم که باید با تاریخ صدر اسلام برقرار بکنیم یک پیوند عمیق و زنجیری، یک پیوند مکتبی، پیوند با رهبر، پیوند با پیامبر، پیوند با رسول خدا و با پیوند با یاران همدوش او در میدان های نبرد.(بخشی از درس گفتارهای نهج البلاغه شهید علم الهدی)
اغلب شناختی که از حسین علم الهدی بین ما وجود دارد این است که، سید حسین شهید مظلومی است مانند دیگر شهدای مظلوم جنگ که با یاران وفادارش در هویزه محاصره شد و شهید.
اینکه شهید خوبی بوده، اهل نماز شب و نافله و نماز اول وقت.
مثل دیگر کلیشه هایی که برای شهدا ساخته ایم و دیگر هیچ. در این میان بخشی از زندگی سید حسین علم الهدی در میان کلیشه های مرسوم دیده نشده و آن هم طرح علم الهدی برای تربیت آدم های انقلاب اسلامی به واسطه منابع اصیل اسلامی است. تربیت آدم هایی که قرار است رسالت مکتبی خود را کامل کنند.
انقلاب شده و از طرفی چپ ها مثل مور و ملخ در حال تکثیر اعلامیه و برگزاری کلاس هایشان هستند. از طرفی مجاهدین تفسیری التقاطی از اسلام ارائه میدهند. غرب زده ها مشغول کافه گردی هایشان هستند و نشر کتاب ها و جزوات شان و این وسط در معرکه ی مباحث معرفتی مردی باید باشد که کتاب بردارد و مبارزه کند. از علی بگوید و از اسلام ناب دفاع کند و از صدر اسلام برای امروز انقلاب اسلامی حرف بزند و جهاد کند.
حول این دغدغه یعنی تربیت نیرو برای انقلاب اسلامی در مقابل همه ی جریان های ضد انقلاب در اهواز علم الهدی پاسخ را در بازگشت به مباحث معرفتی اصیل اسلامی میداند. کلاس های نهج البلاغه و مباحث تفسیری و تاریخ اسلام را آغاز کرد تا سدی باشد مقابل جريانات انحرافی و دریایی باشد برای تربیت انسان هایی که قرار است تاریخ سازی کنند.
کلاس های درسی علم الهدی از چند جنبه قابل توجه است.
دغدغه ی او آشنایی مستقیم ادم ها با متن نهج البلاغه است و نه شناخت غیر مستقیم. و همین است که با شناختی که از سنت دارد روش برداشت از نهج البلاغه آموزش میدهد و همین است که شاگردان او هنوز که هنوز است مدرس نهج البلاغه هستند! یعنی بجای سبک امروز کارهای تربیتی فرهنگی که متربی را لحظه های پیری محتاج خود میکنیم، علم الهدی مدرس تربیت میکند!
تلاش شبانه روزی از دیگر ویژگی های علم الهدی برای این اجرای این طرح است، رادیو، مساجد مختلف از غرب تا شرق اهواز، مرکز ثقافیه الاسلامیه و... همه و همه حضور سید حسین قابل مشاهده است. یک جا نمیشیند، مثل ما و کارهای فرهنگی مان این مسجد و آن مسجد، این محل و آن محل و این اداره و آن اداره نمیکند، کلاس های درس نهج البلاغه علم الهدی به اندازه یک کشور مخاطب دارد.
نگاه حسین علم الهدی به امر تربیت نگاهی است عمیق و راهبردی، با مدل سزارین های تربیتی امروزی نمیخواهد به جواب برسد!
برای تربیت و برای انقلاب کتاب دست گرفته و محله به محله صدای علی را فریاد میزند، میتوانست مثل خیلی از کارهای فرهنگی امروز همایش های آنچنانی برگزار کند و تمام. با شاغول کار فرهنگی امروز یعنی کارهای بزرگ پر طمطراق دهن پر کن و گزارشی احتمالا زیر فعالیت های حسین علم الهدی مینوشتیم فاقد اهمیت!
بازخوانی تجربه ی کارهای معرفتی تربیتی شهید علم الهدی به عنوان تجربه ای زنده میتواند شاهراه عبور ما از وضعیت اسفبار فرهنگی تربیتی مان باشد.
🆔
@resanebidari_ir