▪️تربیت انسان های مبارز
▫️اگر تکوین عالم ، اگر هستی، اگر تاریخ ، اگر انقلاب بر پایه درگیری حق و باطل شکل گرفته به نظر اصلی ترین رویکرد آموزش و پرورش، باید تربیت افرادی باشد که قدرت آمادگی درگیری همیشگی ،در میدانی به وسعت تاریخ، هستی ، جهان ، تمدن وانقلاب را داشته باشند.
▫️از دیگر سو در گفتمان انقلاب ،"مردم" اصلی ترین رکن در چگونگی حرکت انقلاب به سمت اهدافش است ،پیشتر بیان شد که مسیر رسیدن به اهداف نیز از میدان درگیری حق و باطل می گذرد. این درگیری حتمی و قطعی است، اگر انقلاب بخواهد بر اهداف تمدنی و هویت ملی _ دینی خود بماند ناچار باید از این میدان درگیری به سلامت عبور کند.
▫️لذا تربیت "انسانهای مجاهد" که قدرت و آمادگی مبارزه همیشگی را در تمام سطوح و لایه های درگیری تمدنی را داشته باشند ، امری بدیهی است اما سوال اینجاست،آیا روح حاکم بر نظام فرسوده اموزش و پرورش بر محور تربیت انسانهای مبارزه بنا گذاشته شده؟؟
▫️آیا تربیت در آموزش و پرورش بر "انگیزه درگیری" ، "اصول مبارزه" ، و "توان تقابل" شکل گرفته . در کجا به دانش آموز قدرت و انگیزه "دیگر خواهی" و "دیگر اندیشی" را آموزش میدهند. در کجا به دانش آموز میگویند دنیا میتواند غیر از این باشد ، تکنولوژی میتوند هیبتی غیر از این را داشته باشد، علم میتواند غیر از این باشد،کجا به دانش اموز اجازه تحول خواهی و تحول آفرینی را میدهد کجا به دانش آموز اجازه شکست قواعد وارداتی را می دهند و...
▪️عزیزان تا زمانی که ملاک ارزیابی از موفقیت و عدم موفقیت دانش آموزان به میزان قدرت حافظه علوم ترجمه ای و تعبد بر مسیر قواعد واردتی است به نظر همین آش است و همین کاسه ...
▫️انقلاب یعنی علم میتواند غیر از این باشد ، انقلاب یعنی تکنولوژی میتواند غیر از این باشد ، انقلاب یعنی دنیا میتواند شکل و شمایلی غیر از این داشته باشد ، انقلاب در تقابل هر انچه امروزه بر جهان حاکم است، شکل گرفته او نمیخواسته جزئی از این حرکت باشد بلکه میخواسته در نقطه مقابل آن حرکت کند. ... آیا پیام انقلاب ، حقیقت انقلاب به آموزش و پرورش ما رسیده ؟؟؟
▪️تحولات در آموزش و پرورش بر سه محور اصلی باید شکل گیرد:
1_ هدف در آموزش و پرورش باید در نسبت مستقیم "نظام اهداف انقلاب"شکل گیرد، یعنی انسانهای در "تراز" انسان تمدن اسلامی، کسانی که بتوانند ظرفیت بهره مندی از ظهور را در ظرف تمدن اسلامی توسعه دهد . این قدرت آرمان خواهی باید روح و جان دانش آموز را فرابگیرد.
2_ راهبرد اصلی آموزش و پرورش در "چگونگی" ایجاد یا نیل به اهداف بلند انقلاب نیز بر محور "تربیت جهادی" شکل گیرد . تربیت انسانهای مجاهد که قدرت مبارزه و درگیری را به وسعت میدان تمدنی داشته باشند.
3_مقیاس تربیت از "فرد" به "گروه" تغییر کند ، ما نیازمند تربیت "گروه های مجاهد" هستیم ، "جنگ ترکیبی" امروز ضرورت خروج از ظرفیت فرد به گروه را بدیهی کرده ، انگیزه ها ،آموزشها و ارزیابی ها باید در مقیاس گروه طراحی شود .
▪️در اتفاقات امروز ، ضرورت پراختن پیش تر و بیش تر، به موضوع تربیت انسانهای مجاهد بیشتر نمایان شد،غفلت راهبردی از اهداف تمدنی و اصول مبارزه انقلاب، عقب ماندگی زیاد با جبران سخت در آموزش و پرورش را ایجاد کرده ، تربیت انسانهای مبارزه و اماده نیاز امروز ما در درگیری های منطقه ای بوده ، هست و خواهد بود ،تنها راه بهره مندی حداکثری از این فرصت تاریخی برای شکل گیری امت اسلامی و بعد تمدن اسلامی، حضور حداکثری انسانهای مبارز طلب درمنطقه و جهان است.
▪️
عزیزان چگونگی توسعه گفتمان انقلاب بر مردم پایه گزاری شده است ، راه رسیدن به اهداف از میدان درگیری و چگونگی ان با تربیت انسان مبارزه و مجاهد ممکن است به این معنا تربیت جهادی ضرورت دیروز ، امروز و فردای ماست.
✍️مختاررضائیان
#تربیت_جهادی
#انسان_مجاهد
#آموزش_و_پرورش
#کار_گروهی
#ظهور
⏳فرصت|مختاررضائیان
🆔
@rezaeyan_mokhtar