💢تقویت انگیزه های انقلابی طلاب، راهکاری جهت پویایی حوزه های علمیه و امیدبخشی به طلاب
✅یکی از سوالات و دغدغه های همیشگی طلاب و مسئولین حوزه های علمیه، مسئله آینده و انگیزه طلاب است. به این معنا که همیشه این سؤال وجود داشته است که ما در آینده چکار می خواهیم کنیم؟ این درس هایی که می خوانیم چه فایده ای دارد؟ نقش ما در جامعه پس از طی مدارج تحصیلی چست؟ وقتی که این سوالات به درستی جواب داده نمی شود، انگیزه تحصیل در حوزه پایین می آید و مشکلاتی را برای طلاب ایجاد می کند.
✅یکی از کارهایی که در حوزه برای حل این سوال و دغدغه انجام می شود، تقویت رابطه ذهنی طلاب با حضرت حجت سلام الله علیه است. با برگزاری جلسات و سخنرانی ها این مطلب تبیین می شود که صاحب حوزه، حضرت حجت علیه السلام است و ما هم سربازان ایشان هستیم و باید برای رضای ایشان درس بخوانیم و تلاش کنیم.
✅یکی دیگر از کارها، ترویج مباحث اخلاقی در حوزه است. در جلسات اخلاق، اهداف معنوی و اخلاقی را در ذهن طلاب تقویت می کنیم و این امر سبب جهت دهی به برخی فعالیت های طلاب می شود و انگیزه های او در فعالیت های حوزوی تقویت می شود. او به امید اینکه روزی، ایت الله بهجت و یا علامه طباطبایی بشود، درس می خواند و مباحثه می کند و برخی از فعالیت های خود را با آنچه از سیره بزرگان اخلاقی آموخته است، تنظیم و برنامه ریزی می کند.
✅تقویت انگیزه های تبلیغی نیز یکی دیگر از مواردی است که در بین حوزویان ترویج می شود. ما به این انگیزه که می خواهیم، شبهات مردم را پاسخ دهیم و احکام را به آنها بیاموزیم و ... درس می خوانیم و در حوزه تلاش علمی و تبلیغی می کنیم.
✅غرض بنده از این نوشته اظهار نظر در موارد سه گانه فوق نیست. بلکه باید عرض کنم که هر سه مورد از مقدس ترین انگیزه هاست که هر طلبه ای باید هر روز دقایقی را به آنها فکر کند و برنامه های خود را بر اساس آنها تنظیم کند.
✅اما آنچه را که می خواهم عرض کنم این است که ظاهرا اشکالی در کار وجود دارد و با وجود ترویج این سه راهکار در حوزه، آنطور که باید و شاید انگیزه های قوی ای در حوزه وجود ندارد و گاها افراد دچار سردرگمی نسبت به وظایف و آینده خود هستند.
✅راهکاری که بر اساس فرمایشات امام و رهبری و جلسات و مشورتهای استاد علی فرحانی به ذهنم رسید و می بینم که این راه کار در حوزه کمتر به آن توجه می شود: «تقویت انگیزه های انقلابی و ایجاد تمدن اسلامی» است.
✅از بعد از انقلاب اسلامی و تشکیل حکومت اسلامی که به تعبیر امام خمینی، "فلسفه عملی فقه" است، شرایط جدیدی برای حوزه های علمیه محقق شد که توجه به آن هیچ گونه ناامیدی و سردرگمی را در هیچ طلبه و مسئول حوزوی، باقی نمی گذارد.
✅انقلاب اسلامی و حکومت اسلامی، آرزوی دیرینه تمام علمای پس از دوران غیبت تا به حال بوده است. چرا که همینطور که واضح است، بدون وجود یک حکومت جهت اجرای دستورات و قوانین اسلامی، احکام اسلامی عمدتا در کتاب ها باقی خواهد ماند. امام خمینی (ره) این آرزو را محقق کرد و با این کار تمام بحث های علمی حوزوی را جهت دار کرد.
✅اگر جهت تمام فعالیت های حوزوی را تلاش جهت تقویت ارکان انقلاب و تامین نیازهای حکومت اسلامی قرار دهیم، هیچ موقع سوال "چه کنم؟" برای ما به وجود نخواهد آمد. همینطور که رهبری معظم انقلاب مکررا تبیین کرده اند، نظام اسلامی هم برخاسته از حوزه علمیه است و هم برای ادامه راه به حوزه نیازمند است و انقلاب بدون همکاری حوزه، همانند ماشینی است که سوخت آن تمام خواهد شد.
✅این هدف، اولا یک هدف عینی و ملموس است و می توان آثار تلاش در راه آن را عینا دید و هم این هدف، مصداق اکمل و اتمّ سه راهکار فوق است. اگر ما سرباز امام زمان (عج) هستیم، باید بدانیم که فرمانده ما هدفی جز تاسیس حکومت و ترویج و اجرای احکام اسلام ندارد و این هدف همان هدف انقلاب و نظام اسلامی ایران است. و اگر می خواهیم راه کمال را طی کنیم و به مدارج عالیه معنوی برسیم، تنها راه، انجام تکالیف است و امروز با تأسیس نظام اسلامی، همه ما در مقابل آن تکلیف داریم. و اگر می خواهیم اسلام را تبلیغ و ترویج کنیم، اتمّ مصادیق آن همکاری و حمایت از نظام اسلامی است چرا که با تقویت آن اسلام تقویت و ترویج خواهد شد.
✅حال که به اینجا رسیدیم، باید بدانیم که امروز مهمترین نیاز انقلاب اسلامی، تولید مبانی و ساختارهای نظام اسلامی در شئون مختلف بر اساس منابع اسلامی است که امروزه به نام "تولید علوم انسانی اسلامی" رایج شده است.
✅برای تحقق این نیاز، اجتهاد صحیح بر اساس نیازهای زمان و مکان لازم است و برای رسیدن به اجتهاد، درس خواندن نیاز است. خواندن مکاسب و رسائل و کفایه نیاز است.
✅با این نگاه، درس خواندن ما جهت دار و هدف دار می شود و تا تحقق تمدن اسلامی از پای نخواهیم نشست.
✍محسن ابراهیمی
لطفا نظرتان را برای
بنده ارسال کنید.
@rooz_fiq