انتخابات 1402 و شبهه‌پراکنی‌های بی‌حاصل سکولارهای حوزوی نقدی بر ادعانامه‌های انتخاباتی شیخ برجامی سروش محلاتی/۳ 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 [صفحه 3 از 6] 3. معیارهای متفاوت محمد سروش محلاتی در پرسش ششم خود می‌نویسد: « چگونه ممکن است در یک انتخابات عادلانه، تشخیص صلاحیت داوطلبان معیارهای متفاوتی داشته باشد مثلا صلاحیت علمی برخی نیاز به آزمون کتبی دارد، و برخی دیگر آزمون شفاهی، و برخی مصاحبه، و برخی بدون هیچ یک از این مراحل، در حالی که هیچ‌گونه اشتهار علمی هم برایشان وجود ندارد؟» الف) وی با مغالطه‌ای ساده تلاش کرده تناقض در معیارهای احراز صلاحیت علمی ثبت‌نام کنندگان را اثبات کند. او ادعا می‌کند «معیارها» متفاوت بوده حال آن‌که معیارِ صلاحیت علمی ثبت‌نام کنندگان مجلس خبرگان فقط و فقط «اجتهاد» است و در این زمینه فرقی میان ثبت‌نام کنندگان نیست و آنچه متفاوت است راه‌های احراز اجتهاد افراد است و تعدد راه‌های احراز یک قضیه خارجی نه‌تنها امری عجیب و ظالمانه نیست بلکه در موضوعات مختلف امری رایج و مرسوم است. به‌طور مثال «عدالت» معیاری ثابت برای احراز صلاحیت مرجعیت است اما راه‌های احراز آن سه مورد دانسته شده:«علم حاصل از طریق اختبار یا غیر آن»، «شهادت عدلین...» و «حسن ظاهر». معیار دیگر برای صلاحیت مرجعیت «اجتهاد» است اما راه احراز آن «علم فرد»، «شیاع مفید اطمینان»، «بینه اهل خبره» دانسته شده است.(منهاج الصالحین، ج1، ص8) با عینک آقای محمد سروش محلاتی تعدد راه‌های احراز صلاحیت مرجعیت نیز که توسط فقهای عظام قرن‌هاست مورد افتا و عمل قرار می‌گیرد، معاذالله امری ظالمانه است. در مساله احراز صلاحیت علمی آنچه مهم است اطمینان اعضای شورای نگهبان به اجتهاد یا عدم اجتهاد فرد است و این اطمینان، همچون سایر موضوعات، از راه‌های مختلف احراز می‌شود. ب) ذیل این شبهه موضوع «اشتهار علمی» را مطرح می‌کند که مدخلیت آن در احراز یا عدم احراز صلاحیت معلوم نیست. یعنی اگر کسی اشتهار علمی نداشته باشد اما صلاحیت علمی‌اش برای مختبرین محرز شود، شورای نگهبان حق تأیید صلاحیت وی را ندارد؟! جناب ایشان به این ترتیب می‌خواهند عدل اسلامی را اجرا کنند؟! بدیهی است این ادعا که شورای نگهبان بدون هیچ آزمون و اختباری فردی را تأیید کرده که صلاحیت علمی یا اشتهار به صلاحیت علمی نداشته، اتهامی بی‌اساس است و اتهام‌زنندگان از ارائه یک مورد با ارائه سند و مدرک نیز عاجزند. 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053