انتخابات 1402 و شبههپراکنیهای بیحاصل سکولارهای حوزوی
نقدی بر ادعانامههای انتخاباتی شیخ برجامی سروش محلاتی/۳
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
[صفحه 4 از 6]
4. اتهام اختصاص مجلس خبرگان به یک جریان سیاسی خاص
هفتمین مورد از این شبههنامه، شبههای تکراری است که معمولا بازندگان یا بازماندگان از مناصب در هر دوره آن را ترویج میکنند. محمد سروش محلاتی در این شبهه مجلس خبرگان را متهم به محدود شدن به جریان سیاسی خاص میکند. نکته اول آنکه مردم نه در انتخابات مجلس و نه در انتخابات خبرگان و نه در انتخابات ریاستجمهوری توجهی به مرزبندیهای تصنعی و خیالی جریانات سیاسی نمیکنند بلکه بر اساس عقلانیت سیاسی، تجربه افراد، میزان توانایی نامزدها در ارتباطگیری با خود و... فردی را انتخاب میکنند ثانیا در انتخابات مجلس خبرگان، که از جنبه دینی پررنگتری برخوردار است، به روحانیونی رأی میدهند که به شئون روحانیت و طلبگی پایبند بوده باشد و صلاحیت علمی و اخلاقی آن توسط روحانیون مورد اعتماد ایشان تأیید شده باشد و به معیارهای جناحی خیالی، که معمولا نصبالعین چهرههایی همچون آقای محمد سروش محلاتی است، کمترین اعتنایی نمیکنند.
5. محدودیتی که موجب حذف اکثریت فقها میشود
محمد سروش محلاتی در بخشی از آخرین بند شبههنامهاش مینویسد:
« اگر مبنای تشکیل مجلس خبرگان، فتوای فقهایی مانند حضرت آیةالله سیستانی باشد که ولی فقیه باید منتخب فقهاء باشد (قاعده لاضرر ص205) در این صورت محدودیتهایی که موجب حذف اکثر فقها میشود آیا به اعتبار انتخاب این مجلس، صدمه وارد نمیکند؟»
ما در این مجال متن آیتالله العظمی سیستانی را، طبق همان نشانی که سروش محلاتی آورده، درج میکنیم تا ببینیم این شخص، که متأسفانه متصدی کرسی مقدس تدریس حوزوی نیز هست، تا چه میزان امانت علمی را رعایت میکند:
« الولاية في ما يتوقف عليه حفظ النظام فهي المسماة بالولاية في الأمور العامة الثابتة للفقيه المتصدي للأمور العامة المنتخب من قبل الفقهاء»(قاعدة لاضرر و لاضرار، ص205)
همانطور که از متن فوق برمیآید آیتالله العظمی سیستانی بهنحو اجمال ولی فقیه را «منتخب فقها» میدانند و شرط کمّی یا حتی غالبی را در این متن ذکر نمیکنند در نتیجه مشخص است که اگر ولیفقیه توسط تعداد قابل توجهی از فقهای خبرگان انتخاب شود عنوان «المنتخب من قبل الفقهاء» صدق میکند.
بهعلاوه این ادعا که «اکثر فقها» از چرخه انتخابات حذف شدند، ادعایی گزاف و اتهامی بیاساس بیش نیست. شاید منظور جناب سروش محلاتی از «اکثر فقها»، حسن روحانی است که بود و نبود او برای فقها و مردم هیچ اهمیتی نداشت.
سروش محلاتی در ادامه مغالطاتش مینویسد:
«اگر مبنای تشکیل این مجلس، نظر امام خمینی باشد که تصدی حکمرانی برای «منتخب مردم» است، در این صورت محدودیتهایی که به حذف رأی اکثریت مردم و تشکیل مجلس با رأی اقلیت میانجامد، با اعتبار شرعی و قانونی چنین مجلسی سازگار است؟»
در پاسخ باید گفت:
اولاً «اعتبار قانونی» این انتخابات غیرقابل خدشه است و میزان مشارکت و میزان آراء منتخبین کاملا مطابق با معیارهای قانونی بوده است.امام بزرگوار نیز همواره بر حفظ و تکیه بر همین چارچوبهای قانونی تأکید داشتند و در راه صیانت از همین چارچوب قانونی از برخی نظرات شخصی و البته مهم خود عبور میکردند.
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053