📱چرا طلاب علوم دینی و حوزههای علمیه در فضای تبیین و مطالبات منطقهای و بینالمللی حضور دارند؟
با حمله اسرائیل علیه خاک جمهوری اسلامی ایران طلاب علوم دینی و حوزههای علمیه بنا بر وظیفه ذاتی و دینی و ملی خود ابعاد مخلتف ماجرا و راهکارهای مناسب جهت مقابله را تبیین کردند و در عین اعتماد تام به مسئولین نظام؛ مطالباتی دینی و عقلانی را ارائه کردند.
یکی از شبهاتی که در برابر این تبیین وجود داشت این بود که «آیا اساساً طلاب علوم دینی صلاحیت علمی و اطلاعاتی لازم برای تبیین و مطالبهگری در این زمینه را دارند یا خیر؟»
اما پاسخ به این شبهه:
1. منطق تصمیمگیری جمهوری اسلامی با منطق حکومتهای سکولار تفاوتی اساسی دارد. در حکومتِ سکولار بر اساس اخبار جزئی و تاریخ محلی یا منطقهای و منافع و مصالح مادی تصمیمات اتخاذ میشود و طبیعتا از متخصصین امور دینی در تصمیمگیریها و تصمیمسازیها بهرهای برده نمیشود اما در جمهوری اسلامی؛ «دین» و «سنن قرآنی-الهی» یکی از ارکان اصلی تصمیمگیریهای خرد و کلان است و طبیعتا طلاب علوم دینی وظیفه تبیین این قواعد و سنن را دارند.مراد ما از این قواعد و سنن، کلیات ابوالبقا نیست، منظور قواعد و سننی است که در حوادث واقعه قابلیت تطبیق دارد و تطبیق آن نیز امری فنی و تخصصی است که تنها از فضلای حوزه علمیه برمیآید.
نکته مهم آنکه همین شبهه علیه فعالیت سیاسی امام خمینی قدس سره الشریف نیز مطرح شد. اصل شبهه، که توسط یک خبرنگار آمریکایی مطرح شد و پاسخ امام خمینی قدس سره الشریف را بخوانیم:
«خبرنگار: شما زندگی خیلی منزوی داشتید، شما اقتصاد جدید و حقوق روابط بینالمللی را مطالعه نکردهاید. تحصیل شما مربوط به علوم الهی است، شما در سیاست و گرفتن و دادن یک زندگی اجتماعی درگیر نبوده اید. آیا این در ذهن شما این شک را به وجود نمیآورد که ممکن است عواملی در این معادله باشد که شما نمیتوانید درک کنید؟
امام خمینی قدس سره الشریف: ما معادله جهانی و معیارهای اجتماعی و سیاسیای که تا به حال به واسطه آن تمام مسائل جهان سنجیده میشده است را شکستهایم. ما خود چارچوب جدیدی ساختهایم که در آن عدل را ملاک دفاع و ظلم را ملاک حمله گرفتهایم. از هر عادلی دفاع میکنیم و بر هر ظالمی می تازیم، حال شما اسمش را هرچه میخواهید بگذارید. ما این سنگ را بنا خواهیم گذاشت. امید است کسانی پیدا شوند که ساختمان بزرگ سازمان ملل و شورای امنیت و سایر سازمانها و شوراها را بر این پایه بنا کنند، نه بر پایه نفوذ سرمایهداران و قدرتمندان که هر موقعی که خواستند هرکسی را محکوم کنند، بلافاصله محکوم نمایند.
آری با ضوابط شما من هیچ نمی دانم و بهتر است که ندانم.»(صحیفه امام، ج11، ص160)
بنابراین پاسخ این سؤال «که طلاب علوم دینی بر اساس چه دانشی در این مسائل اظهار نظر میکنند؟» این است :«با همان دانشی که رژیم شاه را اخراج کرد و جبهه مقاومت را ایجاد کرد و آمریکا و اسرائیل را به خاک سیاه نشاند.»
2. پیشفرض شبههکنندگان این است که طلاب امروزِ حوزه امروز، همچون راهبان مسیحی سر در گریبان خود دارند و صرفا از برخی ادعیه و آیات اخلاقی اطلاع دارند حال آنکه بسیاری از طلاب علاوه بر تسلط بر مبانی دینی، به تخصصهای سیاسی داخلی و بینالمللی نیز مجهزند و با اطلاع بهروز و وسیع از شرایط روز تحلیلهای دقیق و راهگشایی را ارائه کرده و میکنند.
3. بخش قابل ذکری از طلاب علوم دینی علاوه بر تسلط بر مبانی دینی و دانش روز، سالیان متمادی با عنوان مدافع حرم در کفِ میدان نبرد علیه ایادی آمریکا و اسرائیل حضور داشتند و علاوه بر اطلاعات میدانی، از مناسبات نظامی نیز بهخوبی مطلعند. بهعنوان نمونه یادداشت ذیل را مطالعه کنید:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/13921
4. در تاریخ و جامعه ایرانی، بهویژه دو سده گذشته، روحانیت عامل اصلی حضور میدانی مردم بوده است بنابراین روحانیون علاوه بر شئون «بینشی»، «شأن گرایشی» نیز دارند و از آنجا که در منطق جمهوری اسلامی هیچ حرکتی بدون حضور میدانی مردم پیش نخواهد رفت، حضور روحانیت در صف اول حوادث واقعه ضروری است و طبیعتا امری حساس و امنیتزا همچون اقدام علیه رژیم جعلی اسرائیل نیز بدون حضور مؤثر روحانیت و مردم ابتر خواهد ماند.
5. بعد از مرور این چهار نکته، این پرسش پیش میآید که «ما وقتی از اطلاعات محرمانه خبر نداریم چگونه تحلیل و مطالبه کنیم؟» پاسخ این است که در همه جای دنیا تحلیلگران بر اساس اطلاعات آشکار تحلیلهای خود را ارائه میکنند و اساسا هیچ تحلیلگری، حتی اگر از اطلاعات محرمانه مطلع باشد حق ندارد بهصورت مستقیم یا غیرمستقیم آن را در تحلیل خود بهصورت عمومی منتشر کند. بنابراین منتظر ماندن برای اطلاع از اخبار محرمانه چیزی جز انسداد باب تبیین آن هم در شرایطی پرآشوب نیست.
📨وضعیت انقلابی از ما انتشار انقلابی با شما✌️