بیانات آیتالله سیفی مازندرانی در دیدار با طلاب جامعه الزهرا
صفحه ۱
اعوذبالله من الشیطان الرجیم، بسم الله الرحمن الرحیم، و صلی الله علی محمدٍ و آلِ بَیته الطبین الطّاهرین المعصومین المکرّمین، لا سِیَّما بقیه اللهِ فی الارضین، ارواحنا و اَرواحُ العالَمین لِتُرابِ مَقدَمِهِ الفِداء.
حضور شما خواهران بزرگوار از جامعه الزهرا در اینجا برای فراگیری معالم دین، احکام الهی، معارف قران مجید، و تعلم وظایف شرعی بسیار مغتنم و محترم است و ما هم خیلی در این قضیه به شما خیر مقدم میگوییم.
تبلیغ و نشر دین توسط بانوان
رسالت ما یعنی طلاب، فضلا، اساتید، علما، همه اینها نصرت دین الهی و تبلیغ رسالت نبی مکرم اسلام است و رسالت نبی مکرم اسلام که در قرآن مجید از آن به “رسالات الله” در جایی تعبیر شد.« الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللَّهِ وَ یَخْشَوْنَهُ وَ لا یَخْشَوْنَ أَحَداً إِلَّا اللَّهَ وَ کَفى بِاللَّهِ حَسِیباً »و در جایی به تعبیر « بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکافِرِینَ » خب این رسالتی است برای نبی مکرم اسلام که تبلیغ “ما اُنزِل الله” است. همین آیه دوم که خواندم بیانگر این حقیقت است به دلالت بسیار واضح و روشن که رسالت نبی مکرم اسلام تبلیغ «ما انزل الله» است، «بلغ ما انزل الیک» دلالت دارد بر این که رسالت پیامبر بزرگوار ما تبلیغ «ما انزل الله» بود وقتی که رسول خدا اینطور است، امیر المومنین، اَبنأهُ المعصومین، ائمه طاهرین، همه همینطور هستند، تکلیف ماها هم معلوم میشود، همه ما. خب زنان در تبلیغ این رسالت نقش اساسی میتواند داشته باشند، فاطمه زهرا سلام الله علیها و قبل از او خدیجه کبری، خدیجه قرا، که اولین زنی است خدیجه قرا، که در عالم اسلام تمام اموال خود را در راه خدا انفاق کرد و مجاهده کرد مجاهده به مال قبل از مجاهد به نفس در قرآن مجید امر شده، «الَّذینَ آمَنوا وَهاجَروا وَجاهَدوا فی سَبیلِ اللَّهِ بِأَموالِهِم وَأَنفُسِهِم أَعظَمُ دَرَجَهً عِندَ اللَّهِ ۚ وَأُولٰئِکَ هُمُ الفائِزونَ» تمام مال خود را در اختیار رسول خدا قرار داد برای اینکه تبلیغ رسالات الله بکند. فاطمه زهرا سلام الله علیها چه خطبهها که خواند و خانه به خانه میگشت و در میزد برای تثبیت و تبلیغ ولایت امیرالمومنین صلوات الله علیه، زینب کبری که خطبههایی خواند در مسیر اسارت که تبلیغ از خون سیدالشهدا و قیام سیدالشهدا کرده باشد، فاطمه معصومه بنت موسی بن جعفر، بسیاری از زنان آل البیت زنانی، که روات بودند، در احوال روات آمده است که اینها چقدر روایت نقل میکردند.
جایگاه مهم و والای بانوان از نظر اسلام
قرآن مجید وقتی که مثال میخواهد بزند به بهترین بندگان خودش از میان همه مردان و زنان طول تاریخ، از همه مردان مومن و در مقابل باز میخواهد مثال بزند به همه کسانی که کفر و الحاد را پیشه گرفتند، هر دو را به زن مثال میزند «وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذینَ آمَنُوا امرَأَتَ فِرعَونَ» یعنی آسیه، آنچنان در خانه فرعون میدانید که فرعونی که «کَانَ عَالِیٗا مِّنَ المُسرِفین» فرعونی که کودکان و زنان را ذبح میکرد، مثل اسرائیل امروز که نمونه اش شد او و لای دیوارها دفن میکرد چنین فرعونی یکزن در خانه اش زندگی میکرد، شما تصور کنید، فکرش را کنید، چگونه این می تواند ایمان خودش را حفظ بکند چگونه می تواند دین خودش را حفظ بکند نه تنها دین و ایمان خودش را حفظ کرد بلکه از جهت درجه ایمان، خودش را به حدی رساند که خدای تعالی آفریدگار هستی، مسئله مهم است بسیار مهم است، یک موقع من مثال میزنم، یک شخص عالم معمولی مثال میزند، یک موقع امام معصوم مثال میزند، یک موقع رسول مثال میزند، و یک موقع خود خدا مثال میزند، پروردگار مثال زد اینها را گفت اینها الگو هستند «ضَرَبَ اللهُ مثلاً وَ مَرْیَمَ ابْنَتَ عِمْرانَ» مریم را مثال میزند هر دو زن هستند، از اون طرف نمونه ی فسق و کفر و الحاد را باز به زن مثال می زند «ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذینَ کَفَرُوا امْرَاَتَ نُوحٍ وَ امْرَاَتَ لُوطٍ» عجیب است واقعاً این دو آیه خیلی عجیب است از چه جهت؟! از این جهت که آن را که برای الگوی مومن مثال میزند مثلاً آسیه را در خانه یک فرعونی بوده که ظالم ترین ظالمِ روزگار بود و ادعای خدایی می کرد و آن را که به کافر مثال می زند مثال کفار زنانی که در طول تاریخ انبیا من العالم الی زمان الخاتم که نزول قرآن باشد مثال میزند.
آن دو تا کسانی بودند که همسر انبیاء بودند در خانه انبیاء بودند ببینید در خانه انبیاء بودن ولی خیانت کردن جرمش بسیار بسیار شدیدتر است از کسی که در خانه انبیاء نباشد، فلذا زنان روحانی همسران روحانیت این ها مثل همین همسران انبیا می شوند.
@rozaneebefarda