و ؛ رفیق دزد و شریک قافله! 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸نحله های تند و تکفیری در جهان اسلام به ظاهر در قالب مذاهب متکثر تجلی کرده که گاه مقابل هم صف آرایی می کنند اما بازکاوی پشت پرده ماجرا، حقایق تلخی را به دست می‌دهد. به عنوان نمونه، نحله برائتی/تکفیری موسوم به شیعه انگلیسی ظاهرا خود را پیشران هویت اندیشی شیعی و مقابل سنیان معرفی می کند و از آن سو سلفی ها و خاصه وهابیت سعودی نیز دشمنی با تشیع را در اولویت خود قرار داده اند که طبعا جریان های هویت اندیش شیعی باید دشمن درجه یک شان محسوب شوند. به عبارت دیگر، در ظاهر، جریان«شیعه انگلیسی» و «وهابیت» با هم اختلافات بسیار زیادی دارند و از قضا هر دو خود را برداشت حقیقی در مذهب خود می دانند و گویا در تعارض کامل با هم دیگر هستند امَّا وقتی عمیق به این دو جریان نگاه کنیم ، آنها را دارای شباهت های بسیار زیادی باهم می بینیم! 1- هر دو خود را حق می دانند و دیگران را باطل می شمارند. 2-اظهار بر بعضی از ظواهر مشکوک؛ وهابیت توسل را اساسا شرک می شمرد و «شیعه انگلیسی» بر نوع خاصی از عزاداری(قمه زنی) که ریشه عمیق در سنت ائمه اطهار ندارد ، دارند. 3-برداشت سلیقه ای از روایات ؛ ما روایات بسیار مختلفی از حضرت رسول و ائمه طاهرین صلوات الله علیهم اجمعین داریم که هر دو گروه مذکور با پیش فرض قرار دادن مدعیات خود بسیاری از روایات را از گردونه خارج می کنند.(مثل روایات کمک به مسلمین و مومنین ، روایات باب تقیه ، روایات باب کتمان و ...) 4- دین مجموعه کاملی از دستورات و اعتقادات است و تاکید بی جا بر حفظ برخی از آنها و کنار گذاشتن برخی دیگر مصداق واقعی«نومن ببعض و نکفر ببعض» است. حال اگر دسته ای بر حفظ ارتباط قلبی با امام معصوم تاکید کنند و دیگر دستورات دین مثل نماز و جهاد و .. را کنار بگذارند مصداق همین آیه شریفه می شوند ، همچنین اگر کسی از اهل سنت صرفا دین را در نماز و قرائت قرآن بداند دقیقا مصداق همان آیه شریفه است. 5-کم رنگ جلوه دادن وجه عقلانی دین و تاکید بر تعبد بسیار زیاد. این دو فرقه به مانند مسیحیَّت تحریف شده اصرار دارند برای دیندار واقعی شدن باید عقل را کنار بگذاری و صرفا ایمان بیاوری! 6- صلح با صهیونیست ها و دشمنی با برادران دینی! ؛ هر دو گروه ظاهرا هیچ عدواتی با صهیونیست ها ندارند و اولویت خودشان را تکفیر دیگر مومنین و مسلمین بر می شمرند! 7- حمایت دول استعماری از آنها ؛ انگلیس که سابقه بسیار ننگین در استعمار و چپاول ملت های مسلمان دارد از قضا از طرفداران پر و پا قرص این دو فرقه به شمار می رود! جالب نیست که دولت خبیث و مکَّار انگلیس در لندن برای هر دو فرقه اجازه احداث مرکز اسلامی مجلَّل را داده است؟! 8-جدید الاحداث بودن ؛ هر دو گروه سابقه تاریخی روشنی ندارند و حتی می توان گفت این تفکرات بسیار جدید است. هم در تاریخ تشیع و هم در تاریخ اهل سنت ، تفکِّر تکفیری که فقط خود را بر حق بداند و صرفا اصرار بر برخی از امور دینی داشته باشد و دیگر فرق را گمراه و کافر بشمرد مسبوق به سابقه نیست و این از نکات بسیار مهم و قابل تامُّل است. 9- اصرار بر کریه جلوه دادن دین ! هر دو گروه گویی اصرار دارند ، دین و امور دینی را کریه المنظر نشان دهند! قمه زنی آیا مصداق ایجاد تشئِّم در ببینندگان نیست! برخورد های خشک وهابیت هم نمونه ای از یک برداشت کریه المنظر از دین نیست؟! راستی آیا هر دو فرقه برای نزدیک نشدن غیر مسلمانان به دین واقعی کمر همَّت بسته اند؟ 10- در دین آنها کمک به برادران دینی خیلی جایی ندارد! مردم مظلوم فلسطین ، یمن ، لبنان ، کشمیر و اقصی نقاط جهان حتی سیل زدگان داخل کشور ، هیچ گاه توجه آنها را به خود جلب نکرده و نخواسته اند به آنها کمک مالی و جانی کنند! 11- هر دو فرقه اصرار بر انشقاق اتحاد مسلمین دارند ؛ اصرار دارند با معیار های خود ساخته دسته عظیمی از مسلمین را از دایره اسلام و ایمان خارج کنند و خود دایه دار اسلام و ایمان واقعی بر شمرند! 12- کمر همَّت برای تضعیف حکومت دینی! هر دو فرقه با دلایل خود اصرار دارند حکومتی که مبنای آن اجرای دستورات دینی باشد نباید شکل بگیرد! جالب این جاست که وقتی قرار است «قمه زنی» یا «شرک بودن توسل» را اثبات کنند به ضعیف ترین ادله حتی ادله ضعیف عرفی تمسَّک می کنند ولی ادله عقلی و نقلی اثبات حکومت دینی را به راحتی کنار می گذارند! 13- هر دو فرقه اسلام را ناکار آمد بر می شمرند و قائل به «سکولاریزم دینی» هستند. هر چند در ظاهر از گفتن چنین حرفی ابا دارند ، امَّا نتیجه عملی رفتار و کردارشان این است. اینکه همه چیز را بخواهی با رابطه باطنی حل کنیم و بسیاری از روایات مختلف دینی که از ائمه معصومین(ع) رسیده است را کنار بگذاریم آیا مصداق کامل «سکولاریزم دینی» نیست! جعفر بحرینی @rozaneebefarda