بخش هشتم/الف
مروری بر کارنامه و اندیشه سیاسی وبلاگ نویسان خبرآنلاین!
[صفحه5 از 5]
تعابیر ساختارشکنانه امثال
#سریعالقلم مورد نقد صریح
#مقام_معظم_رهبری قرار گرفت. ایشان می فرمایند:
"یکی دیگر از نقاط اصلی و خطوط اصلی تفکّر امام، مسئلهی استقلال کشور، ردّ سلطهپذیری [است]... متأسّفانه کسانی هستند که تئوریسازی میکنند برای نفی استقلال کشور، استقلال را گاهی به انزوا معنا میکنند، گاهی به این عنوان که امروز استقلال کشورها یک ارزش به حساب نمیآید، قلمزنی میکنند و حرف میزنند؛ این حرفها هم در بین جامعه پخش میشود. کسانی اینجوری حرکت میکنند. این یک غلط بزرگ، یک خطای بسیار مهم و خطرناک است."(14خرداد1394)
ایشان همچنین در باب جهانی شدن، می فرمایند:
"در درون ملّت...
#آدمهای_غریبپرست، آدمهای سستعنصر... هستند؛ اینها شروع کردند بازتولیدِ همان فرهنگ وابستگی، منتها با یک ادبیّات شیک... به اسمهای دیگر: جهانی شدن، وارد شدن در خانوادهی جهانی. امروز هم این توصیههایی که غربیها و آمریکاییها در جلسات به ما میکنند این است: ایران خودش را با خانوادهی جهانی همراه کند، یکسان کند؛ جهانی بشود. مرادشان همان وابستگی است...
#جهانی_شدن یعنی زیر بار فرهنگی که چند قدرت بزرگ توانستهاند بر اقتصاد دنیا، بر سیاست دنیا، بر امنیّت دنیا تحمیل بکنند [رفتن]؛ زیر بار این سیاست رفتن، در این قالب خود را جا کردن؛ این معنای جهانی شدن از نظر آنها است. وقتی میگویند جهانی بشوید، وقتی میگویند وارد خانوادهی جهانی بشوید معنایش این است؛ این همان وابستگی است، فرقی نمیکند."(۱۳۹۵/۷/۲۸)
سریع القلم به صراحت
#عرف و محاسبهگریهای
#سکولاریستی را حاکم بر
#شریعت میداند و میگوید:
« دین مخزنی از باورها و اصول است که نهایتا در پی برقراری تعادل میان قوانین انسانی است؛ اینکه کدام بخش از دین اولویت پیدا کند و کدام قسمتها گزینش شود و اینکه مجموعه اصول در یکجا دیده شود و با شرایط زمان و مکان محک بخورد، بستگی به توان تشخیص، قدرت اولویتبندی، ابتکار عمل و پیچیدگی فهم مسائل زمان را دارد. از متون دینی، هم میتوان تمدنسازی را استنباط کرد و هم زهد و قناعت را، هم میتوان علاقه به کار، ثروت و تلاش را استنتاج کرد و هم ذم دنیا و فاصلهگیری از کانونهای قدرت و ثروت. هم میتوان دوستی و محبت و همکاری با ملتهای دیگر را متوجه شد و هم تقابل و تضاد و جهاد را. متون دینی هم ماهاتیر را تولید میکند و هم بنلادن را. موضوع کلیدی، فهم عینی اوضاع زمان و اطلاق اصول گزینش به این اوضاع است.» (عقلانیت و توسعهیافتگی ایران، ص214 )
برای مطالعه یادداشت
نخست ،
دوم ،
سوم ،
چهارم ،
پنجم ،
ششم و
هفتم «از آیندگان تا خبرآنلاین» کلیک کنید.
❄️روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053