مفهومشناسی «جمهوری اسلامی»؛ ابهامزایی یا تحریف؟!
نقدی بر سخنرانی محمد سروش محلاتی در تاریخ13خرداد1400
اختصاصی||
#نقد_دوم
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
[صفحه 2 از 3]
آقای محلاتی در بخش سخنرانی نسبت به فرض «تزاحم میان احکام اسلام و خواست مردم» صحبتی نداشت اما در بخش پرسش و پاسخ با این سؤال روبرو شد. متن سؤال و پاسخ او را در ادامه ذکر خواهیم کرد:
«سؤال:
از نگاه امام اگر خواست مردم با تشخیص ایشان در حکومت متفاوت بود ایشان کدام را مقدم میکردند؟ یعنی یک موضوع را میخواستند ولی امام این را خلاف اسلام یا خلاف مصلحت تشخیص میدادند آیا خواست مردم را مقدم میکردند یا نظر و تشخیص خودشان را؟
پاسخ:
حضرت امام در برخی از اظهار نظرهای خودشان این مطلب را فرمودند. یک نامهای هست مال اواخر عمر حضرت امام به آقای ناطق نوری نوشتند. ایشان در آنجا میفرمایند که در جمهوری اسلامی هیچکس نمیتواند نظر خودش را بر دیگری تحمیل کند فقط یک مورد را استثنا کردند و تعبیرشان این است که در موارد نادر که اسلام و حیثیت نظام در خطر باشد ولی با تشخیص موضوع از طرف کارشناسان دانا آن وقت است که میشود تحمیل رأی صورت گیرد.
لذا در این مسئله وقتی شما میفرمایید که آیا ممکن هست که امام نظر خودش را در تشخیص مصلحت مقدم بدارد؟ نه امام در تشخیص مصلحت [این کار را نمیکند]، مثلا در مسئله جنگ خود نظر امام و تشخیصش این بود که جنگ با صدام باید ادامه پیدا کند ولو بیست سال طول بکشد ولی وقتی کارشناسان نظامی توضیح دادند به راحتی نظر کارشناسان را پذیرفتند.
در جمهوری اسلامی نظر فرد فقیه در تشخیص مصالح مبنا برای تصمیمگیری نیست. مبنای تصمیمگیری عبارت است از نظر افراد خبره و صاحب نظر که آنها باید موضوع را تشخیص دهند بر اساس آن تشخیص هست که رهبری هم اقدام میکنند.»
آقای محلاتی این را مفروض گرفته که اگر ولیفقیه در تزاحمات مختلف بر اساس تشخیص خود عمل کرد عمل او تحمیل بر دیگران است و امام خمینی نیز هیچ نوع تحمیلی را نمیپذیرفت.
با تفسیری که آقای محلاتی از کلام امام ارائه داد این پندار به ذهن متبادر میشود که ولایتفقیه از دیدگاه امام دایرهای بسیار بسیار محدود پیدا میکند چراکه هیچ مسئله حکومتی را پیدا نمیکنیم که یک جمع یا جریان سیاسی با سایر جریانات سیاسی تزاحم و اختلاف نداشته باشند و جریانات سیاسی نیز هرکدام در بدنه مردم نیرو و هوادار خاص خودشان را دارند در نتیجه ولیفقیه همواره در تزاحمات مختلف قرار دارد و در هنگام تزاحم، ولیفقیه حق اعمال نظر (وبه تعبیر آقای محلاتی:تحمیل) ندارد و در موارد اضطراری و نادر هم که ماشینِ امضای کارشناسان امر است. البته هیچکس اهمیت رجوع به کارشناسان را نفی نمیکند اما آیا ولیفقیه هیچگاه حق اعمال نظر ندارد؟ و در موارد نادری هم که اعمال نظر میکند ماشینِ امضای دیگران است؟ اگر نیست پس کلام امام را که آقای محلاتی به آن استشهاد کرد چگونه تفسیر کنیم؟
در پاسخ باید گفت که آقای محلاتی این استشهاد را نیز به طور ناقص و جهتدار ذکر کرده است و اساسا پاسخ امام به ناطق نوری ناظر به شرایطی خاص بوده که از حیث قانونی نیز فراتر از حیطه اختیارات ولیفقیه بوده است و ربطی به سؤال مطرح شده و پاسخ محلاتی ندارد.
برای تنویر اذهان متن کامل سؤال ناطق نوری و پاسخ امام را درج خواهیم کرد.
«بسمه تعالی. محضر مقدس رهبر عظیم الشأن انقلاب، حضرت امام ـ مدظله العالی
باتقدیم سلام و آرزوی طول عمر برای آن وجود مبارک، احتراماً معروض می دارد، همان طوری که مستحضر هستید در رابطه با رأی اعتماد به اعضای محترم دولت از حضرتعالی راجع به حجت الاسلام جناب آقای محتشمی، وزیر محترم کشور سؤالی شد که پاسخ آن، روز رأی گیری بین نمایندگان پخش و از تریبون مجلس خوانده شد و ایشان مجدداً به عنوان وزیر کشور انتخاب شدند لکن بعضی در سطح مجلس حتی از تریبون مجلس چنین منعکس نمودند: کسانی که به آقای محتشمی رأی مثبت ندادند مخالفت با فرمان شما کردند. چنانچه مصلحت بدانید بیان فرمایید آیا نظر مبارک رأی مثبت دادن به ایشان بود؟ و کسانی که رأی ندادند خدای ناکرده خلاف فرمان حضرتعالی که قهراً خلاف شرع هم هست عمل نمودند یا خیر؟
24 / 6 / 67 ـ مقلد کوچک شما: علی اکبر ناطق نوری]
بسمه تعالی
جناب حجت الاسلام آقای ناطق نوری ـ دامت افاضاته
با سلام، در جمهوری اسلامی جز در مواردی نادر که اسلام و حیثیت نظام در خطر باشد، آن هم با تشخیص موضوع از طرف کارشناسان دانا، هیچ کس نمیتواند رأی خود را بر دیگری تحمیل کند ؛ و خدا آن روز را هم نیاورد. من تمام سعی خود را مینمایم که با نسبت مطلبی به من، کسی مظلوم نگردد...»(صحیفه امام ج21 ص142)
▫️دعوت به
#روزنه👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053