⭕️ مترجم قرآن یا مبلغ داعش؟
یک طلبه لمعه خوان هم می داند که در کتاب حدود آمده است برای شارع مقدس، دم و عرض و فرج (جان و آبرو و ناموس) از اهم امور است. به همین دلیل، در پیش از اجرای حدود، «قاعده درء» لحاظ می گردد. بدین معنا که "حدود الهى با حصول شبهه ساقط مىگردند." به تعبیر یکی از اساتید فقه، شارع دنبال بهانه است تا جان افراد را حفظ کند.
برخی قلمروی این قاعده را حتی به حدود فردی مانند قصاص و تعزیرات هم گسترش داده اند.
جالب اینجاست مستند این قاعده روایات متعدد نبوی است از جمله: " «ادرءوا الحدود عن المسلمين، ما استطعتم، فان كان له مخرج فخلّو سبيله فانّ الامام ان يخطى فى العفو خير من ان يخطئ فى العقوبة» تا مىتوانيد از مسلمانان حدود را دفع كنيد و اگر راهى براى خلاصى او وجود دارد او را رها كنيد زيرا اگر امام مسلمين در عفو و بخشش راه خطا و اشتباه بپيمايد بهتر است از اينكه در مجازات و عقوبت اشتباه كند."
نگاه شریعت و فقه در مورد محارب، باغی، مرتد و... این گونه است که با چندین شرط اگر هر کدام احراز شود با وجود کمترین شبهه موضوعیه یا حکمیه از جانب متهم یا قاضی، اجرای حد تا رفع آن شبهه متوقف می گردد.
حال به این قاعده اگر امور دیگری مانند مصلحت و سیاست و اخلاق و جلب و جذب اعتماد عمومی اضافه شود، مشخص می شود دایره اجرای حدود چه مقدار خواهد شد.
اینکه فردی با استناد به یک آیه توصیه به قتل یا مجازات یا نفی بلد هزاران نفر می کند، ظاهرا با روح شریعت آشنایی ندارد. این سخنان چون با عنوان کارشناس و مفسر و مترجم قرآن بیان می شود، خطرناک شده و باید با آن برخورد گردد تا اين فکر به غایت نادرست به نام اسلام و تشیع و جمهوری اسلامی زده نشود.
https://t.me/sadid59/4165
#مهدی_عامری