💡
#سوالات_متداول
🎙
#علامه_مجلسی
✍
آیا بدعت در انجام مستحبات ومکروهات نیز قابل تصور است⁉️
✍آیا تعیین زمان یا مکان یا عدد خاص برای آیات قرآن و #اذکار_عمومی که شرایط خاصی برای انجام آنها، بیان نشده است، اشکال دارد⁉️
🚥🚥🚥🚥🚥🚥🚥
🔻بدان که
#بدعت عبارت از آن است که؛
👈 یک امری را در دین حرام کنند، که خدا حرام نکرده باشد؛
👈 یا امری را که خدا حرام کرده باشد، حلال کنند؛
👈 یا امری را مکروه کنند که خدا مکروه نکرده باشد؛
👈 یا امری را واجب گردانند که خدا واجب نکرده باشد؛
👈 یا امری را مستحب قرار دهند که خدا مستحب قرار نداده باشد.
📛
اگرچه به اعتبار یک خصوصیتی باشد 💯
1⃣ مثل آنکه خدا فرموده است که؛
" نماز در همه وقت مستحب است".
🔘اگر کسی به این عنوان، نماز بخواند که چون همه وقت، سنت است و این [زمان]، یک وقتی از آن وقتها[است]، پس من در این وقت نماز می خوانم، ثواب دارد.
🔘و[اما] اگر دو رکعت در وقت غروبِ آفتاب به جا آورد، به عنوان اینکه در خصوص این وقت، خدا این نماز را از من طلبیده است، بدعت میشود و حرام است و ائمه صلوات الله علیهم ازآن نهی فرمودند.
2⃣ وهمچنین اگر کسی نماز سنّتی(مستحبی) را، [هر] سه رکعت به یک سلام بکند، چون این هیئت در نمازِ سنّت(مستحب)، از پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلّم نرسیده، بدعت و حرام است.
❌چنانکه عمر [بن خطاب] در خصوص چاشت، شش رکعت نماز مقرّر ساخت که در این وقت می باید کرد به عنوان سنت، و به این جهت بدعت و حرام شد و ائمه صلوات الله علیهم از آن نهی فرمودند.
3⃣ و اگر کسی در هر رکعتی دو رکوع به جا آورد، حرام است.
4⃣
و همچنین کلمه طیبه "لا اله الا الله" را همه وقت گفتن سنّت است و از بهترین اذکار است؛ اگر کسی چنین قرار دهد که بعد از نماز صبح ۱۵۰۰ مرتبه سنّت است، و خصوص این عدد را [در] خصوصِ این وقت،
🔘 از جانب شارع مقرر داند،
🔘 یا [ازجانب]خود قرار دهد، و این خصوصیت را عبادت داند،
🔥بدعت است و بدعت در دین، بدترین معاصی است‼️
✅ امتیاز شیعه از سنّی، همیشه به این بوده است که شیعه به فرموده ائمه خود، عمل می نموده اند و سنّیان چون دست از متابعتِ ایشان برداشته بودند، به عقل های سخیفِ خود، بدعت ها در دین می کردند و به آن عمل می نمودند و ائمه علیهم السلام ایشان را به این[خاطر] مذمت می فرمودند.
خلاصه کلام :
⚠️
اختراع هرگونه هیات، اجزاء، شرایط و آثار خاص برای اذکار و اوراد عمومی، چنانچه به دین منتسب گردد یا همراه با تعبد والتزام شرعی انجام گیرد، بدعت وحرام می باشد.
💠🔅💠🔅💠🔅💠
✴️امروزه کم نیستند، شیادانی که تحت عنوان
#ذکرهای_مجرب و
#ختم_های_مشکل_گشا، از احساسات مذهبی و مشکلات مردم سوء استفاده می کنند .گاهی ذکری را به تعداد ابجد نام افراد توصیه می کنند وگاهی ختم های سه روزه و ماهانه و چهل روزه همراه با تضمین قطعی اجابت دعا وحل مشکلات تجویز می کنند.
تحمیل اینگونه اعمال تکلف آفرین، که فاقد هرگونه پشتوانه روایی است، علاوه بر اینکه مشمول عقاب بدعت گذاری می شود، موجب بدبینی به دین _در صورت برآورده نشدن حاجات_ می گردد و شیرینی ذکر و یاد خدا را، در کام بسیاری از خداجویان تلخ می نماید.
🌻
ازاینرو به خواهران وبرادران ایمانی توصیه می شود؛
▫️اولا: برای حل مشکلات و برآورده شدن حاجات به اوراد واذکار وختم هایی که در منابع معتبر همچون
#مفاتیح_الجنان،
#صحیفه_سجادیه وکتب ادعیه معتبر آمده، مراجعه نمایند.
▫️ثانیا: در انجام اوراد واذکار عمومی به جای توجه به اعداد خاص، حوصله و توان خود را مراعات نمایند.
----------------------
📚 عین الحیات، علامه مجلسی، لمعه دوم، ص۳۳۶
📍جلد ۹۲_۹۳_۹۴_۹۵ از کتاب شریف بحار الانوار به خواص آیات وسور و فضیلت اذکار، تعویذات وادعیه اختصاص دارد.
🆔
@safiresheytan🕸