کتابخانه نقد تصوف و عرفان🕸صفیر شیطان🕸
#نقد_صوفی_از_تصوف
تا قرن پنجم دکتر
#داوود_اسپرهم
📚معرفی اجمالی؛ ✍ نویسنده ، با استناد به قول
#ابوسعید
؛
#زبان_لالان_را_لالان_دانند
،صوفیه را نه از دریچه چشم ناقدانِ منکر و مخالف بلکه از زاویه نگاه خود صوفیان بررسی کرده است. ⚠️مولف که به شدت ارادتمند
#تصوف_خراسان
است با ستایش از شخصیت هایی چون
#غزالی
و
#مولوی
و
#ابوسعید
و عذر ها ی بدتر از گناه سعی دارد انتقادات را متوجه
#مکتب_بغداد
کرده و
#تصوف_ایرانی
را به عنوان تصوف حقیقی معرفی نماید . 🔹وی اعلام می دارد انگیزه او ودیگر صوفیان در بیان برخی ایرادات، رفع نقایص و تعمیق واصلاح تصوف به عنوان بخشی از
#فرهنگ_و_تمدن_ایرانی
است ونه نفی کلی آن . ✅نویسنده درفصل اول [ نقد اجتماعی صوفیه از تصوف] با بیان این که صوفی به جغرافیائی خاص و به هیچ نهاد وسامانی وَقعی نمی نهد ، نه شهر بند ِ شهری است ونه سرپرست خانه وخانواده ای اسیب های اجتماعی این رفتار را بررسی کرده است.از جمله؛ 👈
#ارتزاق_از_سلاطین
👈
#زله_برداشتن
👈
#دوره_گردی
و
#تکدی
👈
#خلق_گریزی
✅و در فصل دوم[ نقد فرهنگی صوفیه از تصوف ] اشاره می کند که صوفیان نه تنها درارتباط با اجتماع بلکه در مسایل شخصی وفردی نیز پر انتقادند. 👈
#آداب_غذا_خوردن
( طلب سفره های رنگین، پرخوری ، دعوا بر سرلقمه ) 👈
#وقف_خواری
👈
#حرام_خواری
👈
#خرقه
و
#مرقعه_داشتن
👈
#تخریق_خرقه
👈
#مرید_پروری
سپس به موضوع
#نکاح
و
#کسب_و_کار
در صوفیه 👈
#شیوه_های_اصطیاد_واحتیال_خلق
توسط صوفیان پرداخته است. ✅ مولف در فصل سوم [نقد اخلاقی صوفیه از تصوف] مواردی از بی اخلاقی صوفیه را ذکر کرده است از جمله؛ 👈
#شاهد_بازی
و مصاحبت با احداث 👈
#اباحه_گری
👈 معدوم ساختن قوای طبیعی 👈 بخل وحسد 👈
#رقص
و
#سماع
👈 ریا وسمعه 👈 تکبر واعجاب 👈
#ملامت_گری
✅ در فصل چهارم [ نقد عقیدتی وفکری صوفیه از تصوف] اندیشه صوفی نسبت به
#علم_ستیزی
،
#شریعت_گریزی
،
#بدعت
،
#شطحیات
،
#تقلید
،
#افکار_حلولی
و
#توکل
مورد نقد وبررسی قرار گرفته است.
#کتاب
#آداب
#فارسی
#قرن
۱۵ 🆔
@safiresheytan
🕸