#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_2
#دعا_دوم_7
قسمت 6
✳️ حوادث جنگى جاهليّت
سرزمين عربستان، انسان سخت جان و جنگجو مىپروراند. روح جنگجويى را با عصبيّت جاهلى و ناسيوناليزم قبيلهاى ضميمه كنيد تا ريشه بسيارى از خونريزىها روشن شود.
از طرفى هر قبيله، زن و مال و جان ديگران را شكار قانونى خود مىداند و از طرفى قبيلهاى كه مورد تجاوز قرار گرفته است حاضر است براى انتقام حتّى تمام افراد قبيله متجاوز را از دم تيغ بگذراند.
صحرانشينان مىگفتند: خون را جز خون نمىشويد. داستان شنفره كه به افسانه شبيهتر است مىتواند نقش تعصّب را در خونريزىها نشان دهد. وى مورد اهانت
يكى از قبيله بنى سلمان قرار مىگيرد و بر آن مىشود كه براى انتقام، صد نفر از آنان را بكشد. سرانجام پس از مدّتها كمين كردن و آوارگى نود و نه نفر را مىكشد!
ايّام عرب مهمترين حوادث جنگى عرب جاهلى را به خاطر مىآورد. اين جنگها معمولًا از يك برخورد ساده دو فرد از دو قبيله شروع مىشود و گاهى همچون جنگ «بسوس» چهل سال طول مىكشيد تا وقتى كه تقريباً مرد جنگجويى در دو قبيله باقى نمىماند و با دخالت ديگران كار به صلح مىكشيد.
از بزرگترين مصيبتهاى يك فرد بدوى آن بود كه قبيله او را طرد يا خلع كند، بدين ترتيب وى ديگر منسوب به قبيله نبود و مورد حمايت قرار نمىگرفت و هيچ قدرت و قانونى پاسدار جان و مال او نبود و در نتيجه هر كس حق داشت او را بكشد يا به بردگى بگيرد و يا اموالش را غارت كند!
غارت از راههاى رسمى امرار معاش بود. چه، گفتيم اموال ديگر قبايل احترام قانونى ندارد و اين رسم تقريباً عمومى بود، حتّى در بين قبايل مسيحى مانند «بَنى تَغْلِب» غارتگرى رايج بود، اما در اثناى غارت حتّى الامكان خونريزى مجاز نبود.
قطامى شاعر ضمن شعرى چنين مىگويد:
«كار ما غارتگرى و هجوم به همسايه دشمن است و گاه هم اگر جز برادر خويش كسى را نيابيم او راغارت مىكنيم».
عرب جاهلى در قصايد خود كشتار و غارت ديگران را از سندهاى افتخار خود مىشمرد.
👈 ادامه دارد ...
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج3، ص: 13
دعای
#دوم
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_2
🆔
@sahife2