شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_14
#دعای_چهاردهم_صحیفه_سجادیه
#انواع_ظلم
#ظلم_در_قرآن_36_عنوان 12
#اعتماد_به_ستمكاران 2
❇️ ج: فلسفه تحريم ركون و اعتماد به ظالمان:
تكيه بر
#ظالم، مفاسد و نابسامانىهاى فراوانى مىآفريند كه به طور اجمال بر هيچ كس پوشيده نيست ولى هر قدر در اين مسئله كنجكاوتر شويم به نكات تازهاى دست مىيابيم.
تكيه بر ظالمان باعث تقويت آنهاست و تقويت آنها باعث گسترش دامنه ظلم و فساد و تباهى جامعه هاست، در دستورهاى اسلامى مىخوانيم كه انسان تا مجبور نشود (و حتى در پارهاى از اوقات مجبور هم شود) نبايد حق خود را از طريق يك قاضى ظالم و ستمگر بگيرد، چرا كه مراجعه به چنين قاضى و حكومتى براى احقاق حق مفهومش به رسميت شناختن ضمنى و تقويت اوست و ضرر اين كار گاهى از زيانى كه به خاطر از دست دادن حق مىشود، بيشتر است.
تكيه بر ظالمان در فرهنگ فكرى جامعه آرام و آهسته اثر مىگذارد و زشتى
#ظلم و گناه را از ميان مىبرد و مردم را به ستم كردن و ستمگر بودن تشويق مىنمايد.
اصولًا تكيه و اعتماد بر ديگران كه در شكل وابستگى آشكار گردد، نتيجهاى جز بدبختى نخواهد داشت، تا چه رسد به اين كه اين تكيه گاه ظالم و ستمگر باشد.
يك جامعه پيشرو و پيشتاز و سربلند و قوى، جامعهاى است كه روى پاى خود بايستد، همان گونه كه قرآن در مثال زيبايى مىفرمايد: فَاسْتَوى عَلى سُوقِهِ. «فتح 29»
همانند گياه سرسبزى كه روى پاى خود ايستاده و براى زنده ماندن و سرافرازى نياز به وابستگى به چيز ديگر ندارد.
يك جامعه مستقل و آزاد، جامعهاى است كه از هر نظر خود كفا باشد و پيوند و ارتباطش با ديگران، پيوندى بر اساس منافع متقابل باشد، نه بر اساس اتكاى يك ضعيف بر قوى، اين وابستگى خواه از نظر فكرى و فرهنگى باشد يا نظامى يا اقتصادى و يا سياسى، نتيجهاى جز اسارت و استثمار به بار نخواهد آورد و اگر اين وابستگى به ظالمان و ستمگران باشد، نتيجهاش وابستگى به ظلم آنها و شركت در برنامههاى آنها خواهد بود.
البته فرمان آيه فوق مخصوص به روابط جامعهها نيست، بلكه پيوند و رابطه دو فرد را با يكديگر نيز شامل مىشود كه حتى يك انسان آزاده و با ايمان هرگز نبايد متكى به ظالم و ستمگر بوده باشد كه علاوه بر از دست دادن استقلال، سبب كشيده شدن به دايره ظلم و ستم او و تقويت و گسترش فساد و بيدادگرى خواهد بود.
منظور از الَّذينَ ظَلَمُوا تمام كسانى هستند كه دست به ظلم و فساد در ميان بندگان خدا زدهاند و آنها را بنده و برده خود ساختهاند و از نيروهاى آنها به نفع خود بهره كشى كردهاند.
ولى مسلّم است كسانى كه در زندگى خود ظلم كوچكى را مرتكب شدهاند و گاهى مصداق اين عنوان بودهاند داخل در مفهوم آيه نيستند؛ زيرا در اين صورت كمتر كسى از آن مستثنى خواهد بود و ركون و اتكا به هيچكس مجاز نخواهد شد، مگر اين كه معنى ركون را اتكا و اعتماد در همان جنبه ظلم و ستم بدانيم كه در اين صورت حتى كسانى را كه يكبار ستم كردهاند؛ شامل مىشود.
👈ادامه دارد ...
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج 7 ، ص: 130
#چهاردهم
◀️کانال انس با
#صحیفه_سجادیه
🆔
@sahife2