🔴 اصالت امنیت یا ؟ 🔸برخی می‌گویند اگر اجرای عدالت، باعث ناامنی شود بهتر است که اجرا نشود. با این مدل، مفسدین و غارتگران بیت‌المال برای اینکه به دزدی خود ادامه داده و مورد تعقیب و مجازات قرار نگیرند با همین حربه، نظام سیاسی و مسئولین و نهادها را ترسانده تا به بهانه امنیت، مورد محاکمه قرار نگیرند! 🔹پاسخ چیست؟ اگرچه امنیت رکن بسیار مهم یک جامعه است و جامعه بدون امنیت، هیچ پیشرفتی نخواهد داشت و شاید در نظامات سیاسی غیراسلام تنها مصلحتی باشد که آن نظام همه چیز را فدای آن می‌کند اما در اسلام با وجود اهمیت اساسی امنیت، مبنای حکومت و جامعه بر عدالت است. اساساً مشروعیت قانون و حکمرانی در اسلام بر مبنای عدل و عدالت است. 🔸بعد از به خلافت رسیدن حضرت امیرالمومنین(علیه)، سهم‌خواهی‌ها شروع شد. امثال طلحه و زبیر از یک طرف خواهان سهم بیشتر از بیت المال و حکومت بر برخی مناطق و شهرها بودند و از یک طرف معاویه حاضر به کنار رفتن از ریاست شامات نشد. 🔹امام علی (ع)، پسرعموی فقیه و دانشمند و جنگجویی داشت به اسم عبدالله بن عباس. وی مشاور حضرت هم بود. عبدالله به امام عرض کرد: "تو چند روزی بیش نیست که بر مسند قدرت نشستی و اینها دارای نفوذ هستند و ممکن است جنگ و ناامنی ایجاد کنند. بهتر است با آنها مسامحه کنی و استانداری بصره را به آنان بسپری. چند وقتی هم به معاویه مهلت دهی. سیاست داشته باش. وگرنه معاویه علیه تو شورش می‌کند." 🔸امام با اینکه عباس فقیه بود، سردار سپاه و رئیس شورای تامین سپاهش بود حرفش را نپذیرفت و عدالت را بر مصلحت ترجیح داد و ناامنی و جنگ صفین و جمل را پذیرفت. آن امام همام، ناامنی و جنگ تحمیلی را به امنیتی که در آن طلحه و زبیر و معاویه باشند ترجیح دادند. 🔹البته نگاه اسلام به امنیت راهبردی است. اگر چنانچه عدالت در جامعه نهادینه شود شاید در اوان کار، جیغ و داد عده‌ای بلند شود، عده‌ای دست به شانتاژ و شورش و اغتشاش بزنند اما این مقطعی است. اگر مقابل این تحرکات کوتاه نیاییم امنیت همیشگی و راهبردی خواهد بود. ❇️ پ.ن ۱: حتماً در جریان پرونده نیشکر شوش و تخلفات گسترده و کلفتِ مدیرعامل این شرکت، هستید. وی بناست روز دوشنبه ۲۹ اردیبهشت بصورت علنی توسط قاضی مسعودی در تهران محاکمه شود. اما عده‌ای از افراد با نامه‌نگاری و شانتاژ سعی کرده اند اینگونه القا کنند که اگر اسدبیگی محاکمه علنی شود ناامنی ایجاد می‌شود؛ پس بهتر است دادگاهش علنی برگزار نشود یا اصلاً دادگاه برگزار نشود! که البته این شانتاژ‌ها دروغ است. ❇️ پ.ن۲: حضرت امیر(ع) در همین مدت کوتاه اما در برخی موارد، حضور برخی افراد و جریانات را تا دست به شورش نزدند تحمل کرد. او امثال ابوموسی اشعری در آغاز خلافت و اشعث کندی و خوارج را تا جایی تحمل کرد ولی ابوموسی را از امارت کوفه عزل کرد و خوارج را وقتی دست به شورش زدند از دم تیغ گذراند. ❇️ پ.ن۳: در مشی رهبر انقلاب همچون حضرت امیر، همیشه عدالت در اولویت است و به دستگاه قضا و سایر ارکان مثل شورای نگهبان، هیچوقت نفرموده که مصلحت‌سازی کنید! بلکه فرموده "طبق قانون عمل کنید و ذره‌ای ملاحظه این و آن را نکنید!" اما مشکل ما مصلحت بافی زیردستان و نهادهای مسئول است! ✍ «داود مدرسی‌یان» @SajIRAN