🔅 آیه ۶۴ سوره آل عمران به توحید اشاره دارد. 📌دعوت به سوى توحید وحقّ، لازم است. خواه با استدلال، خواه با مباهله و خواه از طریق دعوت به مشترکات.  📌در تفسیر مراغى آمده است: عدىّ‏ بن حاتم بعد از اسلام آوردن، به پیامبر عرض کرد: ما زمانى که مسیحى بودیم، هرگز یکدیگر را «ربّ» خود قرار نمى‏ دادیم، پس مراد از جمله‏ «لایتّخذ بَعضُنا بَعضاً ارباباً» چیست؟ 🍃 پیامبر فرمودند: آیا علماى شما احکام خدا را تغییر نمى ‏دادند؟ گفت: چرا! فرمودند: پیروى از عالمى که قانون خدا را تغییر دهد، یک نوع بندگى و بردگى اوست.  📝پیام ها ۱- مسلمانان باید بر سر مشترکات، با اهل کتاب به توافق برسند. «قل یا اهل‏ الکتاب تعالوا الى کلمة...»  ۲- باید در دعوت به وحدت، پیش قدم بود. «قل یا اهل الکتاب»  ۳- اگر به تمام اهدافِ حقّ خود دست نیافتید، از تلاش براى رسیدن به بعضى از آن خوددارى نکنید. «تعالوا الى کلمة...»  ۴- یکى از مراحل تبلیغ، دعوت به مشترکات است. «کلمة سواء بیننا و بینکم» قرآن مى‏ تواند محور مشترک خوبى براى دعوت باشد، زیرا هم تاریخ انبیا را دارد و هم از تحریف به دور بوده است.  ۵ - در تبلیغ و دعوت دیگران، باید به عقاید حقّه و مقدّسات طرف مقابل، احترام گذارد. «کلمة سواء بیننا و بینکم»  ۶- یگانه پرستى و بیزارى از شرک، از مشترکات تمام ادیان آسمانى است. «کلمة سواء... الاّ نعبد الاّ اللّه»  ۷- توحید، سبب تعالى انسان است. «تعالوا» در جایى بکار مى ‏رود که دعوت به رشد و بالا آمدن باشد. «تعالوا... الاّ نعبد الاّ اللّه»  ۸ - اطاعت بى‏ چون و چرا از دیگر انسان‏ها، نشانه‏ پذیرش نوعى ربوبیّت براى آنها و یک نوع عبودیّت براى ماست. در حالى که همه‏ انسان‏ ها با یکدیگر مساوى هستند. «لایتّخذ بعضنا بعضاً ارباباً»  ۹- اندیشه‏ آزاد و شخصیّت مستقل، شعار قرآن است. «لایتخذ بعضنا بعضاً ارباباً»  ۱۰- اعراض و سرپیچى مخالفان نباید در اراده و ایمان ما اثر بگذارد. «فان تولّوا فقولوا اشهدوا بانّا مسلمون»  ۱۱- هر مبلّغى باید سرپیچى و اعراض مردم را پیش بینى کند تا مأیوس نشود. «فان تولّوا فقولوا اشهدوا...»  ۱۲- پس از استدلال و برهان، جَدل را قطع کنید. «فان تولّوا فقولوا...»  ۱۳- بندگى خدا، نفى شرک و طرد حاکمیّت غیر خداوند، از ویژگى‏ هاى یک مسلمان واقعى است. «اشهدوا بانّا مسلمون»  💠 پیام صفحه ۵۸ قرآن ⚜ قرارگاه یاوران ولایت دامغان @yavarane_velayat_damghan