#در_محضر_دوست
🔅 آیه ۶۴ سوره آل عمران به توحید اشاره دارد.
📌دعوت به سوى توحید وحقّ، لازم است. خواه با استدلال، خواه با مباهله و خواه از طریق دعوت به مشترکات.
📌در تفسیر مراغى آمده است: عدىّ بن حاتم بعد از اسلام آوردن، به پیامبر عرض کرد: ما زمانى که مسیحى بودیم، هرگز یکدیگر را «ربّ» خود قرار نمى دادیم، پس مراد از جمله «لایتّخذ بَعضُنا بَعضاً ارباباً» چیست؟
🍃 پیامبر فرمودند: آیا علماى شما احکام خدا را تغییر نمى دادند؟ گفت: چرا! فرمودند: پیروى از عالمى که قانون خدا را تغییر دهد، یک نوع بندگى و بردگى اوست.
📝پیام ها
۱- مسلمانان باید بر سر مشترکات، با اهل کتاب به توافق برسند. «قل یا اهل الکتاب تعالوا الى کلمة...»
۲- باید در دعوت به وحدت، پیش قدم بود. «قل یا اهل الکتاب»
۳- اگر به تمام اهدافِ حقّ خود دست نیافتید، از تلاش براى رسیدن به بعضى از آن خوددارى نکنید. «تعالوا الى کلمة...»
۴- یکى از مراحل تبلیغ، دعوت به مشترکات است. «کلمة سواء بیننا و بینکم» قرآن مى تواند محور مشترک خوبى براى دعوت باشد، زیرا هم تاریخ انبیا را دارد و هم از تحریف به دور بوده است.
۵ - در تبلیغ و دعوت دیگران، باید به عقاید حقّه و مقدّسات طرف مقابل، احترام گذارد. «کلمة سواء بیننا و بینکم»
۶- یگانه پرستى و بیزارى از شرک، از مشترکات تمام ادیان آسمانى است. «کلمة سواء... الاّ نعبد الاّ اللّه»
۷- توحید، سبب تعالى انسان است. «تعالوا» در جایى بکار مى رود که دعوت به رشد و بالا آمدن باشد. «تعالوا... الاّ نعبد الاّ اللّه»
۸ - اطاعت بى چون و چرا از دیگر انسانها، نشانه پذیرش نوعى ربوبیّت براى آنها و یک نوع عبودیّت براى ماست. در حالى که همه انسان ها با یکدیگر مساوى هستند. «لایتّخذ بعضنا بعضاً ارباباً»
۹- اندیشه آزاد و شخصیّت مستقل، شعار قرآن است. «لایتخذ بعضنا بعضاً ارباباً»
۱۰- اعراض و سرپیچى مخالفان نباید در اراده و ایمان ما اثر بگذارد. «فان تولّوا فقولوا اشهدوا بانّا مسلمون»
۱۱- هر مبلّغى باید سرپیچى و اعراض مردم را پیش بینى کند تا مأیوس نشود. «فان تولّوا فقولوا اشهدوا...»
۱۲- پس از استدلال و برهان، جَدل را قطع کنید. «فان تولّوا فقولوا...»
۱۳- بندگى خدا، نفى شرک و طرد حاکمیّت غیر خداوند، از ویژگى هاى یک مسلمان واقعى است. «اشهدوا بانّا مسلمون»
💠 پیام صفحه ۵۸ قرآن
⚜ قرارگاه یاوران ولایت دامغان
@yavarane_velayat_damghan