#فقه_حکومتی
#فقه_نظام
✳ دشمن حامی جریانات وارد کننده
#سند 2030 به جامعه است
🔹 نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آسیبهای سند 2030، اظهار کرد: دشمن از جریانی که سند 2030 را وارد ساختار جامعه کند حمایت میکنند، مسأله FATFوCFT به دنبال کنترل مبادلات و ارتباطات ایران با جریان مقاومت در جهان است، یک جریانی با اینها مقابله میکند و این اقامه دین است، اما جریان دیگری که یا مجذوب است یا مرعوب است یا نفوذی است به دنبال تحقق این معاهدات است و این یعنی مقابله با اقامه دین. اگر ما نظام متناسب با دستورات اجتماعی دین را ارائه نکردیم نظامهای غیرمتناسب جایگزین آن خواهد شد.
🔹 وی با انتقاد از ساختار غربی دانشگاهها، گفت: در دانشگاه در حال تربیت جوانانی هستیم که ساختارها و نظامهای غربی را آموزش میبینند و در آینده همین جوانها این ساختارها را در کشور پیاده میکنند، به همین دلیل است که نیازمند کشف یا ساخت نظام اجتماعی متناسب با دستورات اجتماعی دین هستیم. جایگاه فقه در اقامه دین و تحقق دین را باید به خوبی بشناسیم، ممکن است کسی معتقد باشد وظیفه فقها تنها کشف احکام فردی و اجتماعی است و بعد از آن دیگر مسأله اقامه این احکام ربطی به فقها ندارد.
🔹 رییس پژوهشگاه فقه نظام با اشاره به اهمیت تسلط افراد بر مبانی دینی برای نظام سازی دینی، عنوان کرد: اما مسأله این است که کسی که دین شناس نباشد و فقیه نباشد نمیتواند بستر ساز ایجاد نظام اجتماعی و ساختار مناسب برای اقامه دین باشد، نظامهای اجتماعی از سه عنصر مکتب، ساختار و سازمان یا نهاد تشکیل میشود، مکتب به طور کلی به بایدها و نبایدهای حاکم بر زندگی بشر گفته میشود، به عنوان مثال اگر مکتب اقتصادی یک جامعه کمونیستی باشد ساختار اقتصادی این جامعه نیز به همین صورت شکل خواهد گرفت و سازمانهای اقتصادی نیز همین مسیر را دنبال خواهند کرد.
✳ خروجی ساختار غربی مکتب اسلامی نخواهد بود
🔹 حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم خاطرنشان کرد: نمیتوان انتظار داشت در ساختار غربی، اشخاص بتوانند مکتب و ساختار و سازمان اسلامی را فراگرفته و در جامعه پیاده کنند، این وظیفه فقیه است که مکاتب دینی را کشف کند و مانع ورود مکاتب غربی شوند و اجازه ندهند بر این مبنا ساختارها و سازمان های غربی در جامعه شکل بگیرد. در ابتدای دوران غیبت اگر فقها بر احکام اجتماعی پافشاری میکردند به دلیل نبود نفوذ دشمن و نبود ساختار غربی، نظام اجتماعی اسلامی در جوامع مختلف شکل میگرفت.
🔹 وی در ادامه تصریح کرد: در زندگی فردی پایبندی به احکام فردی خود به خود نظام متناسب با احکام را شکل خواهد داد، در زمانی که نظامهای اجتماعی متقابل با نظام اسلامی وجود نداشت نیز می شد با تأکید بر احکام اجتماعی ساختار متناسب با اقامه احکام را ایجاد کرد اما در شرایط کنونی با هجوم تفکرات و مکاتب و ساختارهای متعدد پیاده سازی چنین ساختارهایی متناسب با احکام اجتماعی دین کاری دشوار شده است، در چنین شرایطی نمیتوان تنها به کشف و استخراج نظام اجتماعی دینی اکتفا کرد و باید مسیر اقامه دین را در پیش گرفت. دیگر با تبلیغ احکام اجتماعی نمیتوان آنها را در جامعه پیاده کرد، چرا که امروز ساختارهای اجتماعی غرب در جامعه ما شکل گرفته و مکتبی را ساخته که مانع اجرای حدود و احکام الهی در جامعه میشود و زمینه تحقق حکم الله را از بین برده است.
🔹 نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اهمیت مبارزه با مشکلاتی نظیر فاصله طبقاتی، عنوان کرد: عدالت اجتماعی یک ارزش به معنای کاهش فاصله طبقاتی و از بین بردن قطب فقیر و غنی است. اگر انسجام اجتماعی بر پایه روابط خانوادگی و اقوام شکل گرفت و مناطق شهر مناطق قبیلهای و فامیلی بود نه مناطق غنی و فقیر، مانند آنچه صدر اسلام شاهد آن بودیم، خود به خود این ارتباطات باعث میشد اغنیا در قبیله و فامیل بر اثر عوامل عاطفی حامی فقرا شده و فقر در جامعه ریشه کن شود. صله رحم که در اسلام به آن بسیار تأکید شده است یک حکم اجتماعی است که با قرار دادن آن در کنار دیگر احکام شاهد یک مکتب اجتماعی در راستای ریشه کن شدن فقر و فاصله طبقاتی خواهیم بود.
@salmanraoofi
ادامه 👇👇👇