🔅🔅🔅 ترجمه حدیث: ▫ در کافی با اسنادش از حفص‏ بن‏ غياث‏ نقل مى‏كند كه شخصى از امام صادق (ع) در باره جنگ‏هاى‏ امير المؤمنين‏ (ع) پرسيد و سائل از دوستان ما بود، امام به او فرمود: خداوند محمد (ص) را با پنج شمشير مبعوث كرد، سه شمشير از آنها عريان است و غلاف نمى‏شود تا وقتى كه جنگ تمام شود و جنگ تمام نمى‏شود مگر اينكه آفتاب از مغرب طلوع كند و آفتاب از مغرب طلوع نمى‏كند مگر اينكه همه مردم در آن روز ايمان مى‏آورند، ولى در آن روز ايمان كسى كه پيش از آن ايمان نياورده بود و يا در ايمان‏ خود خيرى كسب نكرده بود، به حالش سودى ندهد و شمشيرى از آن شمشيرهاى پنج‏گانه در غلاف است و شمشير ديگر در غلاف است و كشيدن آن با ديگران و حكم آن با ماست ...... 🔹 و اما شمشيرى كه در لفافه است، شمشير بر اهل بغى و تأويل (يعنى خروج‏كنندگان بر امام عادل) است. خداوند مى‏فرمايد: « و اگر دو گروه از مؤمنان با يك ديگر بجنگند ميان آنها صلح برقرار كنيد و اگر يكى بر ديگرى ستم كرد با آن گروه ستم كرده‏ بجنگيد تا به فرمان خدا گردن نهد» وقتى اين آيه نازل شد، پيامبر خدا (ص) فرمود: همانا در ميان شما كسى وجود دارد كه پس از من بر اساس تأويل خواهد جنگيد.همان گونه كه من بر اساس تنزيل جنگيده‏ام، گفته شد: او كيست يا رسول اللَّه؟ فرمود: پينه‏ كننده كفش و منظورش امير المؤمنين (ع) بود (كه در آن حال مشغول پينه زدن كفش خود بود) عمار ياسر (در جنگ صفين) مى‏گفت: سه بار زير اين پرچم همراه با پيامبر خدا (ص) و خاندانش جنگيده‏ام و اين به خدا سوگند كه چهارمى است، به خدا سوگند كه اگر ما را بزنند و ما را به نخلستان‏هاى سرزمين بحرين برسانند باز ما مى‏دانيم كه بر حقيم و آنها بر باطلند. 🔹 سيره امير المؤمنين (ع) در باره آنها مانند رفتار پيامبر در فتح مكه با مردم مكه بود كه از آنان اسير نگرفت و فرمود: هر كس در خانه‏اش را ببندد و سلاح خود را زمين بگذارد و يا وارد خانه ابو سفيان شود در امان است، همچنين امير المؤمنين (ع) در جنگ بصره (جنگ جمل) در باره آنها فرمود: فرزندانشان را اسير نكنيد و زخمى‏هايشان را نكشيد و كسى را كه فرار كرد دنبال نكنيد و هر كس در خانه‏اش را ببندد و سلاح بر زمين گذارد در امان است. و اما شمشيرى كه در غلاف است، همان شمشيرى است كه با آن قصاص مى‏شود، خداوند مى‏فرمايد: «نفس در مقابل نفس» پس كشيدن آن حق اولياء مقتول و حكم آن بر ماست. اين بود شمشيرهايى كه خداوند پيامبرش را با آنها مبعوث كرد و هر كس آنها و يا برخى از آنها و يا شيوه به كارگيرى آن و يا احكام آن را انكار كند، به آنچه خداوند بر محمد (ص) نازل كرده كافر شده است. ⏪ ادامه دارد.... @salmanraoofi