🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃 هر جمعه با یک؛ این هفته؛ آمریکا را به خود آوردند! به بهانه‌ی اکران تازه‌ترین قسمت "اسپایدرمن" قسمت قبل؛ https://eitaa.com/salonemotalee/13053 ◀️ قسمت سوم؛ 🔶🔸چرا یهودیان مهاجر‌ سوپرهیروها را خلق کردند؟ 🔹آرزوهایی که یهودیان مهاجر به آمریکا در سر داشتند، چه بودند که برای نمایش آن‌ها، اقدام به تولید داستان و کارتون و فیلم و انیمشین از شخصیت‌های خیالی در حد و قواره سوپر هیروها یا فوق قهرمان‌ها کردند؟ 🔹روزنامه «هاآرتص» در همان مطلب پژوهشی، این سؤال را با یک جمله‌ی کلیدی پاسخ داد: «… تلاش برای بازگرداندن آمریکا به مسیر اصلی خود…» اما آن «مسیر اصلی» چه بود که خالقان فوق‌قهرمان‌ها یا سوپرهیروها یعنی همان یهودیان مهاجر، سعی داشتند با فیلم‌ها و داستان‌ها و کارتون‌های خود، آمریکا را به آن بازگردانند؟ 🔶🔸مأموریت آخرالزمانی ایالات متحده آمریکا 🔹اسناد پیوریتن‌های مهاجر به قاره نو در قرون ۱۷ و ۱۸ و هم‌چنین همین یهودیان مهاجر نشان می‌دهد که آن‌ها برای؛ تبدیل آمریکا به پایگاهی برای برپایی «اسرائیل بزرگ» و راه‌اندازی جنگ آخرالزمان یا «آرماگدون» (Armageddon) و به قول خودشان «نجات جهان»، به آمریکا مهاجرت کردند. 🔹در واقع آن‌ها برای ایالات متحده آمریکا یک «مأموریت آخرالزمانی» قائل بودند و آن را «منجی دنیا» به‌شمار می‌آوردند. 🔹پس از جنگ جهانی اول و خصوصاً در دهه‌های ۳۰ و ۴۰ میلادی و بروز بحران‌های اقتصادی در آمریکا، دیگر سران این کشور، موقعیت مناسبی برای ایفای نقش ژاندارمی آمریکا در جهان نمی‌دیدند، ولی تولید فیلم‌های سوپرهیرویی خصوصاً در این دو دهه، مجدداً آمریکا به نقش به‌اصطلاح منجی‌گرایانه‌اش در جنگ دوم جهانی بازگرداند. 🔹همچنین اوج‌گیری مجدد این نوع آثار در دهه‌ی ۶۰، آمریکا را با ورود به جنگ ویتنام و حضور مداخله‌جویانه در آسیای جنوب شرقی به نقش ژاندارمی‌اش در دنیا برگشت داد. 🔹پس از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، اوج‌گیری تولید مجدد آثار سوپر هیرویی، تأکید بسیار جدّی بر ایفای نقش آخرالزمانی ایالات متحده داشت، که با اشغال دو کشور عراق و افغانستان شدت گرفت. 🔹از همین‌روی در اولین تابستان بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر بود که نخستین «اسپایدرمن» جدید به کارگردانی «سم ریمی» (Sam Raimi) یهودی و با بازی «توبی مگوایر» و «کریستین دانست» (Kirsten Dunst) به روی پرده سینماها رفت و دومین قسمت در سال ۲۰۰۴ با همان گروه سازنده تولید شد. 🔹سال بعد، «بتمن» با روایت داستان آغازینش تحت عنوان «بتمن آغاز می‌کند» (Batman Begins) به کارگردانی «کریستوفر نولان» (Christopher Nolan) به میدان آمد. این «بتمن» دیگر علناً در مقابل تروریست‌هایی که از «شرق» به گاتهام سیتی هجوم آورده بودند تا به قول خودشان آن شهر گناه و فساد را نابود گردانند، می‌ایستاد!! 🔹سال بعد نیز علیرغم درگذشت «کریستوفر ریو» (بازیگر اصلی نقش سوپرمن) بالاخره صاحبان کمپانی برادران وارنر (Warner Bros) پس از دو دهه، یک سوپرمن جدید و تازه‌نفس از قوطی خود بیرون آورده و تحت عنوان «بازگشت سوپرمن» (Superman Returns) در سال ۲۰۰۶ روانه‌ی پرده سینماها کردند. این سوپرمن نیز به شکل مضحکی سعی داشت تا دنیا را یک‌تنه از شرّ آدم بدها خلاص کند و این مضحکه آن‌قدر شور بود که بارها و بارها در جدّی‌ترین صحنه‌های آن، صدای خنده‌ی تماشاگران سالن را پُر می‌کرد!! 🔶🔸«سوپرمن»؛ پسر یهودی از بروکلین نیویورک 🔹روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» در همان مقاله‌ی تحقیقی سال ۲۰۰۹، پاسخ یک جمله‌ی خود درباره‌ی سوپر هیروها یا فوق قهرمان‌ها و آرزوهای خالقان آن‌ها را این‌گونه تشریح کرد: «… این قهرمان‌ها بسیار نیرومند بودند با قدرت‌های استثنایی. این قهرمان‌ها، افرادی بیگانه بوده یا مثل سوپرمن از فضا آمده بودند و تلاش می‌کردند آمریکا را به مسیر اصلی خود بازگردانند آنچه مفسران آن را با وضعیت مهاجران آن زمان مرتبط می‌دانند…» 🔹هاآرتص به داستان نشریه‌ی Mad Magazin درباره‌ی سوپرمن اشاره نموده و با این جملات مطلب خود را تکمیل کرده که: «… داستانی در این مجله مربوط به سال ۱۹۹۴ چاپ شده که سوپرمن را به‌عنوان پسر یهودی هِیمن و دوریس فیلدستین از منطقه‌ی بروکلین نیویورک معرفی نموده که حتی بر روی لباسش، ستاره شش‌پر داوود (نشان صهیونیست‌ها) نقش بسته است…» نوبسنده: سعید مستغاثی 🔸🌺🔸-------------- 📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی @salonemotalee