🍃🌸 🇮🇷 🌸🍃
تحریف اسلام و اسرائیلیات
#ذبیح_ابراهیم
قسمت قبل؛
https://eitaa.com/salonemotalee/12603
مقاله دوم:
دو دیدگاه در مورد ذبیح ابراهیم علیهالسلام
در سنّت اسلامی
🔶🔸
چکیده
🔹امتحان الهی حضرت ابراهیم علیهالسلام در قربانی کردن فرزند خویش، که از فرازهای بلند زندگی این پیامبر بزرگ الهی است، در قرآن کریم مورد اشاره قرار گرفته است.
🔹به دلیل اجمال موجود در آیات مربوط به داستان ذبح و عدم بیان فرزند قربانی و محل ذبح، از صدر اولیهی اسلام در تعیین نام ذبیح در بین مفسران اسلامی اختلاف نظر وجود داشته است،
🔹این اختلافات از قرن هفتم هجری به بعد فروکاسته و نام اسماعیل علیهالسلام بهعنوان نامزد قربانی در سنّت اسلامی به ثبت رسیده است.
🔹امروزه برخی مستشرقان مدعیاند که منابع اولیهی اسلام و شخص پیامبر صلاللهعلیهوآله، حضرت اسحاق علیهالسلام را بهعنوان ذبیحالله معرفی کردهاند و ذبیحالله خواندن اسماعیل علیهالسلام، قرنها بعد به دلایلی از جمله رقابت با یهودیت در متون و تفاسیر اسلامی وارد شده است.
🔹این تحقیق بر آن است تا با مرور این مسئله در سنّت اسلامی و با استناد به کلام معصومان علیهمالسلام، به بررسی مصداق ذبیحالله در قرآن کریم بپردازد.
🔶🔸
طرح مسئله
🔹از جمله فرازهای زندگی حضرت ابراهیم علیهالسلام، که در قرآن مورد اشاره قرار گرفته، جریان امر الهی به وی مبنی بر ذبح فرزند خویش است.
بنا بر آنچه در سورهی صافات بیان شده، خداوند در عالم رؤیا به پیامبر خویش دستور داد تا فرزند خود را به نشانهی تبعیت از خواست و مشیت الهی قربانی کند.
🔹ابراهیم علیهالسلام نیز این مسئله را با فرزند خویش در میان گذاشت.
او با رضایت خاطر تمام، خود را تسلیم امر الهی کرد.
با این حال، در آیات مربوط به جریان این داستان، ذکری از نام فرزند قربانی و نیز محل ذبح به میان نیامده و اجمال بدوی موجود در این آیات، موجب شد تا گروهی از مفسّرین قرون اولیه با استناد به شواهد و احتمالاً رجوع به پیشینهی این جریان در یهودیت، به این نتیجه برسند که نامزد قربانی، حضرت اسحاق علیهالسلام بوده است
🔹با گذر زمان و تعمّق بیشتر در شواهد درون متنی و تاریخی، شاهد تغییر برداشتی در بین مفسّران اسلامی هستیم.
🔹این تغییر نگرش و به تعبیر دقیقتر، قوّت یافتن قول به ذبیح خواندن اسماعیل علیهالسلام موجب شد تا برخی مستشرقان ادّعا کنند که ذبیح خواندن حضرت اسماعیل علیهالسلام، از پیرایههای دین اسلام و در نتیجهی عمل مفسّران قرون بعدی است و دیدگاه قرآن و شخص پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلّم چیزی غیر از آن بوده و ذبیح دانستن اسماعیل، قرنها بعد در سنّت اسلامی وارد شده است.
🔹بهطور مثال، در کتابی با عنوان «قربانی کردن اسحاق» پس از بررسی دیدگاه مفسّران اسلامی در این زمینه، به نقل از دو پژوهشگر آمده است:
👈 گلدزیهر به این نتیجه رسید که محمد صلاللهعلیهوآله خود احتمالاً اسحاق علیهالسلام را بهعنوان نامزد قربانی قلمداد میکرد و مفسّرین اولیه نیز در این مورد شکی نداشتند…
👈 فایرستون نیز بر اساس بررسی فراوان مفاد آثار اسلامی، به این نتیجه رسید که منابع اولیه، که مورد استناد آنها قرار میگرفت، تمایل داشتند که اسحاق علیهالسلام را بهعنوان نامزد قربانی به حساب آورند. (۱)
🔹همچنین مؤلّف «کتاب مقدّس؛ الاهیات و ایمان» پس از مقایسهی نقل داستان در قرآن و تورات؛
و برشمردن سه مؤلفه
۱ـ الهی بودن عمل قربانی؛
۲ـ تسلیم تمام و کمال حضرت ابراهیم علیهالسلام در مقابل مشیت الهی
۳ـ برکت یافتن نسل ابراهیم علیهالسلام؛
بهعنوان نقاط مشترک این دو گزارش و سکوت قرآن در مورد نام قربانی و محل ذبح، مینویسد:
"با اینکه در سنّت اوّلیه اسلامی، هویت فرزند، مورد نزاع بود.
در طی دورهای توافق عمومی حاصل شد که اسماعیل علیهالسلام به جای اسحاق علیهالسلام فرزند مورد بحث است.
همچنین در حالیکه در قرآن مکانی برای وقوع این داستان نقل نشده، سرانجام سنّت اسلامی آن را در مکه قرارداد.
این نمونه، خود به اندازهی تلاش برای یافتن براهین آشکار برای اثبات این مسئله میتواند مفید باشد که سمبلهای محوری مختص یک دین چگونه هویت خود را توسعه و تعمیق میبخشند." (۲)
🔗 ادامه دارد ...
قسمت بعد؛
https://eitaa.com/salonemotalee/12703
🔸🌺🔸--------------
📚"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی
@salonemotalee