🚨 آیا ارامنه و آذری‌ها همانند دورانی که تحت حاکمیت ایران بودند، مجدداً بدون واسطه و میانجیگر، به صلح و زندگی مسالمت‌آمیز خواهند رسید؟ 🔻زرتشت علیزاده، از تحلیلگران منطق گرا در جمهوری آذربایجان گفت: این فکر که جمهوری و بطور مستقیم و بدون واسطه برای صلح گفتگو کنند، مبتنی بر پایه‌های سالم است. زیرا، در هر گفتگویی که میانجی وارد شود، منافع خودش را هم دنبال می‌کند و در این صورت، منافع یکی از طرفین گفتگو پایمال می‌شود. این نشست می‌تواند در مرز دو کشور و یا در کشور همسایه گرجستان برگزار شود. در چنین حالتی، هیچ یک از طرفین به حامی ثالث نیاز ندارند. بنابراین هر دو طرف منافع خود را متقابلاً بر همدیگر منطبق می‌کنند. بنابراین، گفتگوی دوجانبه چارچوب بسیار درستی است!" 🔸 زرتشت علیزاده گفت: "بدون شک در این صورت، گزینه قابل قبول جمهوری آذربایجان مبنا خواهد بود. جمهوری آذربایجان در دوره شوروی سابق جایگاه یک جمهوری ضعیف را نداشت. هنگامی که قانون اساسی اتحاد جماهیر شوروی در سال ١٩٧٨ تصویب شد، مواد بسیاری که حق حاکمیت جمهوری‌ها را تضمین می‌کرد، در آن گنجانده شده بود. اصل ٧۶ آن قانون اساسی تصریح می‌کرد که سرزمین هیچ جمهوری بدون موافقت آن جمهوری قابل تغییر نیست. بر اساس ماده ٧۶ بود که رهبری اتحاد جماهیر آذربایجان در سال ١٩٨٨ درخواست جدایی استان خودمختار کوهستانی سابق را رد کرد. چون در آن زمان می‌خواستند آذربایجان شوروی را ترک کنند. در همان زمان، تصمیم شورای عالی جمهوری ارمنستان شوروی مبنی بر الحاق قراباغ سابق لغو شد، زیرا این تصمیم برخلاف قانون اساسی شوروی بود. امروز کشورهای اروپا باید به معاهده هلسینکی مراجعه می‌کنند. مرزها در اروپا بر اساس این معاهده معین شده‌اند. آذربایجان و ارمنستان نیز در بحث مرز باید به معاهده هلسینکی مراجعه کنند. طرف ارمنی می‌تواند خیلی چیزها را ادعا کند. آنها همچنین به مرزهایی اشاره می‌کنند که قدمت آنها تقریباً ٣۰۰۰ سال پیش است. اینها رؤیاهای خام هستند. اما ارامنه فراموش نکنند که در سال ١٩٢٩ به ارمنستان داده شد. بنابراین، مناقشه در نقشه‌های مربوط به سال‌های مختلف موفقیت‌آمیز نخواهد بود." 🔗 مرجع 👇 🆔 ☫ @sardabir313