#پارا_کتاب |
#باز_نشر
🔘
رسانه به مثابه نهاد اجتماعی
▪️نیل پستمن معتقد است زمانی زبان، محتوای اصلی محاوره ،گفت و گوها و افکار عامه را تشکیل میداد. با این که در ذات گفتار یا محاوره، هیچ ساختهای از دست انسان همانند ابزارهای تکنولوژیک به کار نرفته، ولی به دلیل استفاده از «زبان» که نظامی است انتزاعی و بر آمده از نمادهای مبتنی بر روابط قراردادی که در جامعه تولید و باز تولید میشود، این نقش را انجام میداد.
▫️ اما امروزه رسانهها این وظیفه را ایفا نموده و در واقع، جای زبان را گرفته است. این تحول، معنای دیگری هم دارد که رسانه، به اعتبار کارکرد و تأثیرگذاری خود، اقتضائات خاص خود را بر افکار و محاورات عمومی و به طور کلی فرهنگ اجتماعی، تحمیل نموده و به طور دقیق، نقش زبان را برای انسان پیدا کرده است.
▪️زبان انسان، که یک نهاد اجتماعی است، کارکردها و ویژگیهای دارد و قطعاً قوانین خاص زبان شناسی وجود دارد که زبان، از طریق آن قوانین، ما را قادر میسازد اطلاعات، احساسات، افکار و چیزهای مشابه دیگری را با هم مبادله کنیم. ما این کار را با ایجاد نظامها و قواعد که مردم به یادگیری آنها میپردازند، انجام میدهیم. همان طور که برای نگارش و سخن گفتن، دستور زبان وجود دارد، برای انواع رسانه هم دستور زبانی لازم است.
▫️همان گونه که زبان، مترجم اندیشه آدمی محسوب میشد، امروزه رسانهها نیز نماینده گویای نیات سازمانهای رسانهای و مترجم اندیشه آنان میباشد. به دلیل این که رسانه هم یک نهاد اجتماعی است و تمام مردم از طریق آن به مبادله پیام میپردازند و در واقع، انسان را قادر به برقراری ارتباط از طریق نظام علامتها و نشانههای که در اجتماع وجود دارد، میسازد.
📚«کتاب دین رسانه ای آثار و پیامدها »صفحه ۲۴
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲
ایتا |
آپارات |
اینستاگرام