#یادداشت |
#اختصاصی
🔘
نقدی بر رویکرد سینمای ایران به مهاجرت(بخش سوم)
▫️"آینههای روبرو": جسارتی بینتیجه
▪️نگار آذربایجانی در فیلم "آینههای روبرو"، با پرداختن به مشکلات هویتی و جنسی دو زن که مجبور به مهاجرت میشوند، تلاش کرده است تا تبعیضها و مشکلات اجتماعی را به تصویر بکشد. هرچند این رویکرد جسورانه و واقعگرایانه، به مسائل حساس و تابوشکن میپردازد، اما تصویر ارائه شده از جامعه ایران، به شدت تاریک و ناامیدکننده است. این فیلم نیز با تمرکز بر جنبههای منفی، عملاً مخاطب را به ترک وطن ترغیب میکند.
▫️"زندگی خصوصی آقا و خانم میم": روانشناسی سطحی
▪️روحالله حجازی در فیلم "زندگی خصوصی آقا و خانم میم"، به تاثیرات مهاجرت بر روابط خانوادگی پرداخته است. اما این فیلم نیز با پرداختی روانشناسانه و دراماتیک، به جای بررسی مسائل ساختاری و اجتماعی، تنها به جنبههای احساسی و فردی مهاجرت میپردازد. این رویکرد سطحی، نه تنها به درک عمیقتر موضوع مهاجرت کمک نمیکند، بلکه با نمایش مشکلات خانوادگی، مخاطب را از مسائل واقعی و جدی مهاجرت دور میکند.
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲
ایتا |
آپارات |
اینستاگرام