#پارا_کتاب|
#باز_نشر
🔘بررسی رویکردهای رسانه و دین
🔳بخش سوم
▪️درباره تکنولوژی و نسبت آن با فرهنگ و دین و یا به تعبیر دقیق در حوزه مطالعات رسانه و دین سه رویکرد نظری مهم وجود دارد:
3️⃣ رویکرد سوم :دیدگاه های متعامل و سه وجهی
▫️نظریه تعامل گرا یا سه وجهی رسانه دین و فرهنگ به دلیل آن که درمحیط زیست دین عمل میکند و در محیط زیست فرهنگ تنفس می کند، بر تعاملی میان آن سه تأکید می کند و معتقد است روشهای حذفی زمانش گذشته است.
▫️نه دین می تواند بدون رسانه در دنیای کنونی عمل کند و نه رسانه بدون دین و فرهنگ میتواند توفیق پیدا نماید بنابراین رسانه میتواند به دین و فرهنگ خدمت کنند و پیامش را انتقال بدهد و دین و فرهنگ هم می توانند به رسانه وجاهت و مشروعیت بدهد. رسانه ها تأکید زیادی دارند که شبیه جامعه شوند. مثلاً روی زبان تأکید میکنند و خود را با فرهنگ هم ساز می کنند؛ پس آنها در جامعه در تعامل هستند.
▫️این نظریه ریشه در سنت جامعه شناختی تعامل گرایی «نمادین» دارد که برخاسته از مکتب شیکاگو است. تعامل گرایی نمادین که به تعبیر هربرت بلومر همان «کنش متقابل نمادین» است در جست و جوی شیوه ها و تمهیداتی است که عاملان اجتماعی توانا به وسیله آنها جهان اجتماعی ای را که در آن اقامت دارند خود میسازند و میکوشند تا آن را بفهمند. کنش متقابل نمادین مولد« معنا» و سازنده دنیای ماست و ما با معنا دادن به دنیای خود آن را خلق می کنیم .
📚کتاب دین و رسانه صفحه ۹۹
📮انجمن سواد رسانه طلاب؛
📲
ایتا |
آپارات |
اینستاگرام