✍️ ده سکانس از جنگ شناختی و ضدروایت علیه روحانیت
🔸روایت این شبکه معاند در باب
#روحانیت از چندسوال مهم و جهت دار و سمی شروع می شود و
بعد از کاشت تردید و ایجاد شکاف، در ادامه نیز
عمامه تا نعلین روحانیت را تحت آنالیز کامل قرار میدهد.
اما اهداف تاکتیکی و #راهبردی این گزارش چیست؟
1️⃣
تولید تصویر منفی از روحانیت: وقتی از
#ترمینولوژی روحانیت می گوید و واژه
#آخوند را با بار منفی روایت میکند و بحث قبل و بعد انقلاب را چاشنی این نوع خوانش قرار میدهد.
2️⃣
تولید ادبیات اپوزیسیونی: جایی که سخن از
#آخوند_غیرحکومتی میکند و اصرار بر تعمیق این واژه دارد.
3️⃣
تولید تبعیض و دوقطبیسازی: جایی که روحانیت را مقابل قشر دانشجو و دانشآموز قرار میدهد و به
#شهریه گرفتن طلاب طعنه میزند و آنرا نوعی تبعیض میخواند.
4️⃣
تصویر شبه کاستی و طبقاتی از روحانیت: وقتی که
مدلهای عمامه را روایت میکند و از سبکهای نجفی و طبرستانی و طلبگی و علمایی سخن میگوید.
5️⃣
تحقیر علمی روحانیت با یک چاشنی معروف انتخاباتی: وقتی که وارد بحث تلبس میشود،
کفایت ششکلاس سواد را برای عمامهگذاری طرح میکند. نیازی به گفتن نیست که کلیدواژه
#ششکلاس_سواد، گریز زدن به واژهای است که در ایام انتخابات برای تخریب آقای
#رئیسی پخت و پز شده بود و بار دیگر علیه نظام علمی روحانیت مورد سوءاستفاده قرار گرفت.
6️⃣
ترور شخصیت با تمسخر منزلت روحانیت: وقتی در قالب اندازه عمامه ها صحبت میکند و چنین گزارش غلطی را سعی در نهادینه سازی دارد که
هرچقدر عمامه بزرگتر باشد، مقام و منزلت هم ارتقا یافته و افزایش پیدا میکند.
7️⃣
تولید انشقاق و دوقطبی در روحانیت: وقتی از
تفاوت عمامه مشکی و سفید گزارش میدهد و صاحبان عمامه سفید را با این تعبیر روایت میکند که هیچ نسبتی با
#اهلبیت نداشته و گویی در فقر اعتبارمحض به سر میبرند. یا جایی که
نگاه و لایف استایل سنتی و مدرن را از هم تفکیک میکند نیز این تفکیک و انشقاق را تعمیق میبخشد.
8️⃣
تولید نفرت و القای کاهش منزلت روحانیت: در بخشی از این گزارش به نقل از
#فاضل_میبدی می گوید که احترام روحانیت قبل از
#انقلاب نزد مردم بیشتر بود. وسط گزارش نیز خیلی موذیانه
کلیپی از آقای مجتهدی پخش میکند که چیزی جز نفرتانگیزی و تولید خشم علیه روحانیت نخواهد داشت. کلیپی که قطعا برش خورده و طنزی که اگر قبل و بعدش بررسی شود مطمئنا چنین برداشتی از آن قریب به محال بنظر میرسد.
9️⃣
خوانش فاشیستی از ولایتفقیه: وقتی که از شرایط و قوانین تلبس گزارش میدهد، التزام به
#ولایتفقیه را به گونهای طرح میکند که گویی یک
مکانیزم اجباری و دیکتاتورگونه در فرایند عمامه گذاری در حوزه وجود دارد.
🔟
روحانیت،حامی حاکمیت و بانی مشکلات: در بخش پایانی که شیب مشکلات را با یک روایت ساده و سرازیری ذهنی که در طول این گزارش ایجاد کرده است به سمت روحانیت هل میدهد و چنین خوانشی را القا می نماید که
لباس روحانیت، نماد حاکمیت بوده و این قشر، بانی مصائب اقتصادی و
#معیشتی جامعه است و در تقابل با مردم قرار دارد.
🛎 اما
حوزه علمیه باید بداند و میداند که اگر روایت نکند، روایت میشود. اگر جزییات زندگی طلبگی را هنرمندانه برای مردم و افکار عمومی به نمایش در نیاورد، خوانش وارونه، زخمی، مقطع و مضحک، صورت خواهد گرفت.
🔸اگر فکر میکنیم که هنوز شیوه مواجهه ساختار حوزوی با
#افکار_عمومی را چنان امنیتی و با تحفظات ویژه مدلسازی باید نمود که هیچ از ما و مختصات و محیط روحانیت به بیرون حوزه درز نکند و با کوچکترین اطلاعات سرریز شده در خبرگزاریهای دیگر آشفته شویم، بنظر میرسد که سخت در اشتباهیم.
🔹امروز که
سینما و تلویزیون هم در صدد تصویرسازی از روحانیت هستند و
#حریم_خصوصی معنای خود را از دست داده، باید کنشگرانه با این چالش برخورد نمود و ارتباط حوزه با هنر و رسانه را بازخوانی نمود.
🔸سناریوهای نوینی برای ساختار حوزه در نسبت با افکار عمومی و فضای مجازی بایستی طراحی نمود تا حواشی موجود، باعث
انزوا یا انحراف از ماموریتهای حوزوی نگردند.
🔹روایت
#سبک_زندگی و روزمره نویسی در عصرجدید، استراتژی نوینی است که برای مدیریت افکار عمومی بکار میرود و حتی قویترین دکترینها با توجه حداکثری به جزییات،
توان اقناع و مهندسی اجتماعی را بدست میآورند.
✍️حجت الاسلام علیرضامحمدلو
🆔
@sedayehowzeh