#اصول_دین_در_قرآن
👈 دلیل نقلی
اعتقاد شیعه به امام دوازدهم و ظهور آن حضرت به نصً متواتر از معصومین ثابت می باشد
در قرآن مجید آیاتی هست که در کتب عامه و خاصه به ظهور حکومت آن حضرت تفسیر شده که بعضی از آن ها ذکر می شود:
💥۱-هُوَ الَّذی اَرسَلَ رَسُولُهُ بِالهُدی وَ دینِ الحَقِّ لِیُظهِرَهُ عَلَی الدِّین کُلِّه وَ لَو کَرِهَ المُشرِکون
(سوره ی توبه آیه ی ۳۳)
💥۲- الَّذین یُومِنونَ بِالغیبِ وَ یُقیمونَ الصَّلاه وَ مِمَّا رَزَقناهُم یُنفِقون
(سوره ی بقره آیه ی ۳)
فخر رازی می گوید : بعضی از شیعه گفته اند که مراد به غیب،مهدی منتظر است
💥۳-وَ اِنَّهُ لَعِلمُُ لِلسّاعَهِ فلا تَمتَرُنَّ بِها وَ اتَّبِعونِ هَذَا صِراطُُ مُستَقیم
(سوره زخرف آیه ی ۶۱)
ابن حجر می گوید: و قاتل بن سلیمان و پیروان او از مفسرین گفته اند که این آیه در مهدی ظاهر شده است
💥۴- وَعَدَ اللهُ الَّذینَ آمنوا مِنکُم وَ عَمِلوا الصَّالِحات لَیَستَخلِفَنَّهُم فِی الاَرضِ کَمَستَخلِفَ الَّذینَ مِن قَبلِهم وَ لَیُمَکِّنَنَّ لَهُم دینَهُمُ الذیِ ارتَضی لهم و لَیُبَدِّلنَّهُم مِن بَعد خوفِهم اَمنا یَعبدونَنی لایُشرِکونَ بی شیئا و مَن کَفَرَ بَعدَ ذَلک فَاولئِک هُمُ الفاسقون
(سوره ی نور آیه ی ۵۵)
که به آن حضرت و حکومتش تفسیر شده در 📚التفسیر الکبیر ، فخر رازی ، غیبت نعمانی ،تفسیر القمی و مصادر دیگر
💥۵-اِن نَشَاء نُنَزِّل عَلیهِم مِنَ السِّماءِ آیَه فَظَلَّت اَعناقُهُم لَها خاضِعین
(سوره شعراء ایه ی ۴)
کلمه ی آیه در این آیه به ندای آسمانی هنگام ظهور آن حضرت تفسیر شده و آن ندا این است:آگاه باشید هر آینه حجت خدا ظاهر شد نزد خانه ی خدا پس پیروی کنید او را که حق با او و در اوست
📚ینابیع الموده ج ۳
💥۶-وَ نُريدُ اَن نَمُنُّ عَلَی الذين استُضعِفوا فِي الاَرض وَ نَجعَلَهُم اَئِمَّهََ وَ نَجعلَهُمُ الوارثين
(سوره ى قصص آيه ى ۵)
امیر المومنین فرمود: دنیا پس از رو گردانی ها و چموشی های خود به ما روی آورد مانند مهربانی ماده شتر ناسازگار بر فرزند خود و بعد از آن این آیه را تلاوت کرد
📚نهج البلاغه شماره ی ۲۰۹ از حکم امیر المومنین
🏴
@shademanQ 🏴