📖آیه امروز📖
سوره بقره(۲)
آیه ۲۳۰
آیه دویست و سی ام
فَإِن طَلَّقَهَا فَلَا تَحِلُّ لَهُ مِن بَعْدُ حَتَّىٰ تَنكِحَ زَوْجًا غَيْرَهُ فَإِن طَلَّقَهَا فَلَا جُنَاحَ عَلَيْهِمَا أَن يَتَرَاجَعَا إِن ظَنَّا أَن يُقِيمَا حُدُودَ اللَّهِ وَتِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ يُبَيِّنُهَا لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ
ﭘﺲ ﺍﮔﺮ [ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺩﻭ ﻃﻠﺎﻕ ﻭ ﺭﺟﻮﻉ ، ﺑﺎﺭ ﺳﻮم ] ﺍﻭ ﺭﺍ ﻃﻠﺎﻕ ﺩﺍﺩ ، ﺁﻥ ﺯﻥ ﺑﺮ ﻭﻱ ﺣﻠﺎﻝ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ ، ﻣﮕﺮ ﺁﻧﻜﻪ ﺑﺎ ﻫﻤﺴﺮﻱ ﻏﻴﺮ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﻛﻨﺪ . ﻭ ﺍﮔﺮ [ ﻫﻤﺴﺮ ﺩﻭم ] ﺍﻭ ﺭﺍ ﻃﻠﺎﻕ ﺩﺍﺩ ﺑﺮ ﻭﻱ ﻭ ﺷﻮﻫﺮ ﺍﻭﻝ ﮔﻨﺎﻫﻲ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮﺑﺎﺯ ﮔﺮﺩﻧﺪ ، ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﻲ ﻛﻪ ﺍﻣﻴﺪﻭﺍﺭ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﺣﺪﻭﺩ ﺍﻟﻬﻲ ﺭﺍ [ ﺩﺭ ﺭﻭﺵ ﻫﻤﺴﺮﺩﺍﺭﻱ ] ﺭﻋﺎﻳﺖ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ . ﻭ ﺍﻳﻨﻬﺎ ﺣﺪﻭﺩ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﻛﻪ ﺩﺍﻧﺎﻳﻨﺪ ﺑﻴﺎﻥ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ .(٢٣٠)
#ختم_قرآن
محل نزول:
این آیه در مدینه بر پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله نازل گردیده است.
شأن نزول:
از مقاتل بن حيان و زهرى روايت كنند كه عائشه دختر عبدالرحمن بن عتيك شوهرى به نام رفاعة بن وهب بن عتيك كه پسرعموى او بوده داشته است. رفاعة سه بار وى را طلاق داده بود. بعد از سه بار به عبدالرحمن ابن زبير شوهر نمود و از او طلاق گرفت و خواست دوباره به عقد رفاعه درآيد.
نزد رسول خدا صلى الله عليه و آله آمد و جريان امر را به رسول خدا گفت و اضافه كرد كه با عبدالرحمن خلوت نكرده است. پيامبر فرمود: بازگشت تو نزد رفاعة تا مادامى كه جماع و نزديكى با عبدالرحمن به عمل نيايد غيرممكن است و اين آيه را در اين باره مورد شأن و نزول دانسته اند.
گويند اين زن حاضر نگرديد كه با عبدالرحمن نزديكى نمايد لذا صبر كرد تا رسول خدا از دنيا رحلت فرمود. سپس نزد ابوبكر آمد و از او اجازه خواست تا به عقد رفاعه شوهر اول خود درآيد. ابوبكر گفت: من شاهد گفت و شنود تو با پيامبر بوده ام، بنابراين غيرممكن است اين كار انجام شود اين زن باز هم صبر كرد، تا ابوبكر از دنيا رفت سپس نزد عمر بن الخطاب آمد كه از او اجازه بگيرد عمر نيز به او گفت: نزد رسول خدا رفتى جواب شنيدى! پس از آن نزد ابوبكر رفتى باز جواب شنيدى! اينك نزد من آمدى، سپس وى را تهديد نمود و گفت: اگر اين كار را انجام ندهى تو را سنگسار خواهم نمود.
تفسیر👇
در اسلام بعضى مقرّرات، جهت جلوگيرى از تصميمات عجولانه به چشم مىخورد. مثلًا:
الف: هر كسى بنا دارد زن خود را طلاق دهد، بايد زن در حال پاكى بوده و طلاق در برابر دو شاهد عادل باشد. بايد تا مدّتى هزينه زن را بپردازد و زن در اين مدّت مىتواند با آرايش كردن، خود را به مرد عرضه كند. هر يك از اين شرائط مىتواند از طلاقهاى عجولانه جلوگيرى كند.
جلد 1 - صفحه 360
ب: مردم براى گفتگوهاى خصوصى با پيامبر بسيار هجوم مىكردند، خداوند دستور داد هر كس با پيامبر سخن خصوصى دارد، مقدارى صدقه بدهد و بعد گفتگو كند. اين قانون براى جلوگيرى از طرح سؤالات غير ضرورى بود. «1»
به هر حال شرط ازدواج با شوهر ديگر و طلاق دادن او، براى همسرِ شوهر اوّل شدن، يكى ديگر از نمونههاى قوانين سرعتگير در اسلام است.
پیام ها
1- مردان نبايد از اختيارات خود سوء استفاده كنند و بايد بدانند كه اختيار آنها براى طلاق، محدود است. از امام رضا عليه السلام روايت شده است كه فرمود: طلاق را سبك نگيريد و به زنان ضرر نرسانيد. «2» «فَلا تَحِلُّ لَهُ»
2- اميد به زندگى براساس احكام الهى، شرط ازدواج است. «إِنْ ظَنَّا أَنْ يُقِيما حُدُودَ اللَّهِ»
3- مسلمانان بدانند كه حدود الهى، تنها در نماز، زكاة، حج و جهاد نيست، مراعات مسائل خانوادگى نيز از حدود الهى است. «تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ»
4- هر كسى اسرار و حكمت مقرّرات الهى را نمىداند. مردم عادّى، ظاهر دستورات و آگاهان، روح و عمق آن را مىبينند. «لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ»
@shahid_modafe_haram_miladheidari