🔸️﷽🔸️
◀«
#جهاد_حکیمانه»️ ۴۴
🍂خالص سازی یاران(۲)
♦️ایمان به معاد مراتبی دارد و هرچقدر یقین به ملاقات خداوند در وجود انسان قوی تر باشد، این غلبه بر دشمن شدیدتر میشود. پس یک مؤمن در مقابل دو کافر، یک مؤمن در مقابل ده کافر و یک مؤمن در مقابل صد کافر به نسبت مراتب ایمان به معاد غلبه خواهد کرد تا جایی که یک نفر در مقابل همه می ایستد.
🔹️چنانکه اکثریت انبیاء الهی اینگونه بوده اند که به تنهایی در مقابل همة کسانی که ایمان نداشتند ایستاده بودند و گاهی برای آنها گشایش ایجاد می شد و گاهی نیز سر از بدن آنها جدا می کردند.
🔹️علاوه بر این، آیة مذکور این راهکار را به ما نشان می دهد که اگر می خواهیم قدرت صبر را در جامعه ای افزایش دهیم، باید ایمان به معاد را در جامعه بالا ببریم. به تعبیر دیگر انسان هرمقدار که معیّت حضرت حق را دریافت کرده و شهود کند، صبور است و استقامت دارد.
🔹️گفته اند ظن به تحقق معاد نیز نسبت به معتقدات دیگر ارزش بسیار بیشتری دارد ومحتمَلی قوی دارد، به این اعتبار به یقین به آخرت ظن گفته می شود.احتمال دیگر این است که هر مرتبه ای از یقین به آخرت نسبت به مراتب بالاتر ظن است . مانند اختلافی که علم الیقین نسبت به حق الیقین دارد
♦️نقل شده است تعداد لشکریان طالوت در ابتدا حدود 60 هزار نفر بوده است که با ابتلاء به آب نهر تنها 313 نفر از آنان باقی ماندند و هنگامی که این تعداد از همراهان طالوت با لشکر جالوت مواجه شدند و عده ای از ضعفای این لشکر گفتند که ما طاقت مبارزه با جالوت را نداریم، تنها 60 نفر در کنار طالوت برای مبارزه باقی ماندند.
🔹️اما همین انشعابی که در جریان طالوت بر اثر امتحان صورت گرفت، صدر اسلام در ماجرای جنگ احد اتّفاق افتاد. تطابق بین این دو جریان به ما می رساند که این یک سنت جاریه است. عدّه ای از ابتدا قصد آمدن ندارند. عدّه ای برای کسب منافع همراهی می کنند. دستة سوم کسانی هستند که با هدف جلب منافع نیامده اند ولی ضعف دارند و می لغزند و انبیا هم این افراد را در جمعیت حفظ کرده اند.
🔹️باید توجه داشت که این دسته را باید خودی محسوب کنیم هرچند نمی توان این نوع افراد را فرمانده قرار داد و تنها باید از دستة چهارم که حقیقتا همراه و پیشتازان امّت هستند استفاده کرد.
🔹️این یک سنت الهی است که در عین اینکه انبیا و اولیا الهی قصد جذب حداکثری دارند، در عین حال یک غربالی صورت می گیرد و جامعه به سمت محض شدن حرکت می کند. البته به سمت محوضت حرکت کردن همیشه ملازم با خروج از دین نیست، اما گاهی نیز ریزشها همراه با خروج از دین است. چنانچه در بعضی نقلها آمده است آن گروهی که در این داستان از آب نهر خوردند، کافر شدند.
🔹️هدف از خالص سازی، جدا شدن سابقون از اصحاب یمین است اما این حرکت گاهی ملازم می شود با اینکه برخی به کفر گرایش پیدا می کنند و ما این تجربه را در طول حیات انقلاب داشته ایم و در جریان جنگ اُحُد نیز کسانی که رفتند و بازگشتی نداشتند، از دایرة ایمان خارج شدند )هرچند به آنها کافر اطلاق نشد و همچنان تحت عنوان اسلام قرار داشتند(
🕊🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷🕊
☜【 روایتگری_شهدا】
✅
@shahidabad313
🕊🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷🕊