🔸️﷽🔸️
«
#رنگ_خدا»۱۷
◀️رنگ خدا سلسله معارف قرآنی است با الهام گیری از آیه شریفه :
🔹️«صِبْغَةَ اللَّهِ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً وَنَحْنُ لَهُ عَابِدُونَ »﴿۱۳۸بقره ﴾
⬅️«رنگ خدائي و چه کسی از خدا خوش نگار تر؟ و ما تنها عبادت او را ميكنيم.»
🔵ولایت الهی
☀️« اللَّهُ وَلىُ الَّذِينَ ءَامَنُواْ يُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلىَ النُّورِ وَ الَّذِينَ كَفَرُواْ أَوْلِيَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلىَ الظُّلُمَاتِ أُوْلَئكَ أَصْحَبُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُون» (بقره:257)
🔸️از مهم¬ترین زمینه¬ها و عوامل دستیابی به «رنگ خدا» بهره¬مندی و «الگوگیری» از«ولایت الهی» و مصونیت از «ولایت طاغوت» است. به این معنا که هر چه بیش تر شاخصه¬ها و تجلیات ولایت الهی در جهان هستی و نظام تکوین شناخته شود. هم چنین با جلوه های ولایت الهی در جوامع انسانی و نظام تشریع بیش¬تر آشنا شویم و «الگوگیری» کنیم؛ در حقیقت به «رنگ خدایی» بیش تر راه یافته ایم.
♦️ به همین جهت اولیای الهی با التزام به ولایت الهی و الگوگیری از شاخصه های ولایت الهی به بالاترین مقام از رنگ خدایی در زندگی فردی و اجتماعی دست یافته اند. اما کسانی که با کفر ورزی و حق ستیزی قابلیت بهره مندی از ولایت الهی را ندارند؛ سزوار گرفتاری در ورطه ولایت طاغوت و شیطان اند.
🔹️جهت توضیح در این باره به چند نکته معرفتی برگرفته از آیه شریفه اشاره می شود؛
1- میان «قابلیت ها و دریافت ها» رابطه ای منطقی برقرار هست. یعنی هرکس؛ هرچه دریافت می¬کند به تناسب قابلیتی است که در او هست و به دست آورده است. «قابلیت ایمان» موجب بهره مندی از ولایت الهی و به هر مقدار درجات ایمان بالاتر باشد میزان بهره مندی و دریافت از ولایت الهی بیش¬تر می شود و «رنگ خدایی» در زندگی بیش¬تر نمایان می شود. کسانی گرفتار طاغوت می شوند که کفر می ورزند.
2- "آمنوا" و «کفروا» جنبه فاعلی دارد؛ یعنی کسانی که ایمان می آورند یا کفر می ورزند؛ لذا انسان و اراده او، نقش مهمی دارد و بین قابلیت و دریافت رابطه ی واقعی و معناداری است و این یکی از جلوه های حکمت خداست که هر قابلیتی اقتضای دریافت خاص خودش را دارد و نمی شود که بین قابلیت و دریافت تفاوت باشد.
3- در آیه تصریح به «الله» شده برای ولایت کسانی که ایمان آورده اند. اما نسبت به کافران که معلوم نیست ولایتشان به دست کیست؛ هیچ اسم ظاهری نیآمده بلکه «طاغوت» است و یک وصف است اما کیست؟ معلوم نیست به همین جهت "الله" که مشخص است «ولیّ» و مفرد است اما طاغوت که مشخص نیست «اولیاءِ» و متعدد است.
♦️لذا از برکات توحید یگانگی و «یک¬رنگی» ثبات در زندگی فردی و اجتماعی است و از پیامدها و آثار شوم کفر چندگانگی و «چند رنگی» و تشتت در زندگی است.
4- «الَّذِينَ آمَنُوا» ایمان آوردن یک وجه ایجابی و یک وجه کمالی است؛ اما "کفروا " یک وجه سلبی و انکاری است. به عبارتی ایمان؛ حق گرایی است اما کفر حق پوشی.
5- "یخرجهم" فاعلش «الله» و معلوم است. «من الظلمات» امور متشتت و تاریک و مبهم است. یعنی خداوند یکتا؛ مومنان را از چندگانگی تاریکی¬ها به «نور» و یک امر واحد و روشن و آشکار رهنمون می شود در حالیکه طاغوت، کافران را از آن نور و روشنایی به سوی تاریکی ها خارج می کنند.
🔘بنابراین:
☘از برکات توحید: یگانگی > نور> ایمان و یک¬رنگی است.
⚡از پیامدهای شرک: تشتت > ظلمات > کفر و چند رنگی است.
👈بنابر آن چه گفته شد؛ موحدان به برکت بهره مندی از «ولایت الهی» بیش ترین بهره را از «رنگ خدایی» دارند. تا جایی که ولایت آنان مظهر ولایت الهی می شود.
🦋چنان که درباره پیامبر (ص) و امام علی (ع) می خوانیم: «إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ» ﴿مائده/55﴾
🔸️«ولىَ شما تنها خدا و پيامبر اوست و كسانى كه ايمان آورده اند همان كسانى كه نماز برپا مى دارند و در حال ركوع زكات مى دهند.»
🔸️و به هر مقدار مومنان از ولایت و سنت و سیره پیامبر (ص) و امامان (ع) بهره مند باشند. از رنگ ولایت الهی بیش تر بهره¬مند خواهند بود.
👇نکته پایانی
🔺️خداوند متعال بخاطر لطفی که به بندگان دارد. و می خواهد انسان ها در مسیر هدایت قرار بگیرند در آیات و اذکاری که نقش بسزایی در سعادت و هدایت انسان دارد به نوعی آثار و برکات مادی و ظاهری نیز قرار داده است تا انگیزه انسانها را برای التزام به این آیات و تلاوت این آیات دو چندان شود.