💢روایاتی درباره ی نگاه💢 [۱] * حضرت علی علیه السلام فرمود: «لکم اوّل نَظَرة الی المرئة فلا تتّبعوها بنَظرة اُخری واحذروا الفتنة» نگاه اوّل مانعی ندارد ولی ادامه ی نگاه اشکال دارد، زیرا سبب فتنه می‌شود. [۲] * در حدیثی می‌خوانیم: تمام چشم‌ها در قیامت گریان است مگر سه چشم: چشمی که از ترس خدا بگرید و چشمی که از گناه بسته شود و چشمی که در راه خدا بیدار بماند. [۳] * در «صحیح بخاری» می‌خوانیم که پیامبراکرم صلی الله علیه وآله فرمودند: جلو راه مردم ننشینید. مردم گفتند: ما ناچاریم از نشستن. فرمود: پس حقّ آن را ادا کنید. پرسیدند حقّ آن چیست؟ فرمود: «غَضّ البَصر و کَفّ الاَذی و رَدّ السلام والامر بالمعروف و النهی عن المنکر» ترک چشم چرانی و مردم آزاری، جواب دادن به سلام دیگران، امر به معروف و نهی از منکر. * حضرت عیسی علیه السلام فرمود: از نگاه به نامحرم بپرهیزید که بذر شهوت را در دل می‌نشاند و همین برای دچار شدن انسان به فتنه کافی است. [۴] * حضرت علی علیه السلام فرمود: «العَین رائِدُ القلب» چشم، دل را بدنبال خودمی کشد. «العَین مَصائد الشیطان» چشم، قلاّب شیطان است. و چشم پوشی بهترین راه دوری از شهوات است. [۵] * پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله فرمود: «النَظَر سَهْم مسموم مِن سهام ابلیس فمَن تَرکَها خَوفاً من اللّه اعطاه اللّه ایماناً یَجِد حلاوة فی قلبه» [۱] نگاه بد تیری از تیرهای مسموم شیطان است که هر کس از ترس خدا چشم خود را فرو بندد خداوند به او ایمانی می‌دهد که از درون خویش شیرینی و مزه ی آن را احساس می‌کند. * پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله فرمود: هرکس چشم خود را از حرام پر کند، در قیامت چشم او از آتش پر خواهد شد مگر اینکه توبه کند. [۲] * امام صادق علیه السلام درباره ی نگاه مجاز به زن نامحرم فرمود: «الوَجه والکَفّین والقَدمَین» یعنی نگاه به صورت و کف دست‌ها و روی پاها جایز است، (لیکن بدون شهوت). [۳] --------------- [۱]: ۱۰۷۲. ذیل آیه ۳۰ سوره نور. [۲]: ۱۰۷۳. تفسیر کنزالدقائق. [۳]: ۱۰۷۴. تفسیر کنزالدقائق. [۴]: ۱۰۷۵. تفسیر روح البیان. [۵]: ۱۰۷۶. غررالحکم. [۱]: ۱۰۷۷. بحار، ج ۱۰۴، ص ۳۸. [۲]: ۱۰۷۸. بحار، ۷۶، ص ۳۳۶. [۳]: ۱۰۷۹. تفسیر کنزالدقائق. 📗کتاب ۴۰۰ نکته از تفسیر نور، قرائتی ✅ کانال استاد قرائتی ‌┄┄┅┅┅❅✾❅┅┅┅┄┄ http://eitaa.com/joinchat/2491154450C71ab7f9bd5