📎حجتالاسلام والمسلمین بهمنی در پنجمین نشست از سلسله درسگفتارهای تفسیر موضوعی شهید صدر:
🔺
تبیین کامل نمونهای از نظریهپردازی قرآنی شهید صدر
✔️شهید صدر قوانین حاکم بر قوانین مورد ادعای مارکس را با قرآن نقد و بررسی میکند؛
شهید صدر قوانین رویدادهای اجتماعی و قوانین خاص از سنتهای تاریخی را مورد ارزیابی قرار میدهد؛ البته میدانیم که هر سنت تاریخی سنت اجتماعی است ولی هر سنت اجتماعی سنت تاریخی نیست.
✔️ شهید صدر در ابتدا با مد نظر قرار دادن آیه «قُلْ سِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ۚ ثُمَّ اللَّهُ يُنْشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ» که اشاره میکند خودتان میتوانید این قوانین را ببینید، دستیابی به این سنتها را قطعی میداند؛ این را «الفتح الجلیل» میخواند که قرآن با این پیشتازی در بیان سنتهای الهی یک گشایش گرانقدر در زندگی بشر ایجاد کرده است.
✔️هدف شهید صدر دستیابی به نظریه قرآنی درباره این مسأله و دستیابی به رسالتها، رسیدن به حقایق و رسیدن به بایدها است؛ یعنی قصد دارد از هستها به بایدها منتقل شود؛ اول معرفت توصیفی و بعد معرفت دستوری است؛ مرحله بعدی طرح سئوال است.
✔️ استنباط شخصی من در بازسازی انجام شده در این نظریهپردازی این است که شهید
صدر دو فرضیه میسازد؛ نخست این فرضیه اثباتی که تاریخ سنتمند است؛ فرضیه دوم اینکه رسالت قرآنی برآمده از سنتهای تاریخی جهاد اکبر و جهاد اصغر برای اقامه دین است.
✔️ در اولین گام، تبیین اجتهادی منهج را طلب میکند؛ وقتی میگوید ظاهر قرآنی مقدم است یا خبر واحد؟ مشخص میشود مرادش از منهج همین قواعد هستند.
دومین گام استنتاج در دادهها یا معطیات قرآن است؛ ابتدا باید دادهها را استخراج کرد؛ در کتاب نظریهپردازی الگوهایی را برای استخراج داده از قرآن و مدل آن تقدیم کردهام؛ هر کسی بخواهد این کار را انجام دهد نیازمند مدل سازی است.
✔️ هر چند همه این کارها اجتهادی است، اما وقتی مدالیل را دارید اجتهادی نوآورانه پیش میآید؛ شهید صدر به مقایسه افکار، نظریهها، انتاجات، تجربه بشری، مقوله فکری میپردازد و در دو جا هم مواقف الاسلام، مواضع التی عالجت التجارب البشریه، اشاره میکند به طور خاص در یک تقسیم بندی قرآن، آثار دانشمندان اسلامی، تفکر اروپایی و همه مسلمانان را میآورد.
✔️ شهید صدر زیاد به رسالت نپرداخته است؛ سنتهایی که شهید صدر صورتبندی میکند، سنت دین و سنت استخلاف است که وجه اعطایی خلافت است، سنت استیمان نیز وجه قبول خلافت است؛ نظریه الگوی چهار بعدی در برابر ابعاد سهگانه ارتباط انسان است؛ سنت استیمان، سنت تغییر و سنت اصالت تأثیر آرمانها بر حرکت انسان است.
✔️ شهید
صدر دو رسالت جهاد اصغر و جهاد اکبر برای اقامه دین را رسالت برآمده از سنتهای تاریخی میداند و از تغییر و تحول به وسیله دین سخن میگوید؛ هر کس عامل به دین شود، میتواند تحول مورد انتظار خلیفه الهی را در درون خود ایجاد کند. جهاد اصغر همین درگیریهای سخت است و جهاد اکبر تهذیب نفس و رویارویی نرم است.
🔍برای خواندن متن کامل
اینجا را کلیک نمایید.
🔰
#مرور_نشست
🆔
@shahidsadr