#کفایه3ش2
باسمه تعالی
ب. علم جنس
مشهور: معنای موضوع له علم جنس، طبیعت به قید تمیز وتعین ذهنی است
اسامه همان حیوان مفترس با قید تعین ذهنی است
بهمین دلیل علمای نحو ان را معرفه دانسته اند.
مصنف
تعریف اسامه لفظی است و از لحاظ معنای موضوع له با اسد تفاوتی ندارد ودال بر طبیعت مهمله است.
مانند تانیث لفظی که فقط لفظ مونث است.
دلیل
زیرا طبیعت با قید تعین قابل حمل بر افراد خارجی نیست در حالی که می گوییم هذه اسامه و هیچ تجریدی و تصرفی در معنای موضوع له اسامه نداریم علاوه بر اینکه اوردن چنین قیدی کار لغوی است.
@shamim_fegahat