eitaa logo
شمیم فقاهت
199 دنبال‌کننده
809 عکس
55 ویدیو
130 فایل
دروس استاد احمد ابراهیمی سال تحصیلی ۰۴_۱۴۰۳ #فقه_معاصر_شخص_اعتباری #تفسیر_سوره_مبارکه_اسراء #مکاسب_محرمه #مکاسـب_بیع #مشاوره_خارج مشاوره درسی وعلمی @Ebrahimi_Ahmad
مشاهده در ایتا
دانلود
🔅زیارت حضرت محمد صلی الله علیه واله و سلم ♦ امام حسن علیه السلام از حضرت محمد صلی الله علیه و آله پرسید: زائرین تو چه پاداشی دارند؟ رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: پسرم! هرکس مرا در حال درحیات بودن یا پس از رحلتم زیارت کند، یا پدر و برادرت و تو را زیارت کند، من روز قیامت او را در سخت ترین شرایط زیارت کرده و از گناهانش نجات می دهم.  ♦ امام صادق علیه السلام به نقل از رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم می فرمود: هرکس به زیارت من بیاید، در روز رستاخیز او را شفاعت خواهم کرد.  ♦ امام صادق (ع) فرمود: هرکس پیامبراکرم صلی الله علیه و آله را زیارت کند، شبیه آن است که در عرش، خدا را زیارت نموده است. ➖➖➖➖➖ الحمدلله توفیق زیارت حرم پیامبر مهربانی ها در این ایام رجبیه نصیب شد. نایب الزیاره دوستان عزیز هستم @shamim_fegahat
جوار بیت الله الحرام دعاگویتانم ➖➖➖ سعدی در گلستان گوید: 🔸درویشی را دیدم سر بر آستان کعبه همی مالید و می‌گفت: *یاغفور یارحیم، تو دانی که ازظَلوم جَهول چه آید.* عذر تقصیر خدمت آوردم که ندارم به طاعت استظهار. عاصیان ازگناه توبه کنند عارفان ازعبادت استغفار. عابدان جزای طاعت خواهند وبازرگانان بهای بضاعت. منِ بنده امید آورده‌ام، نه طاعت! وبه دریوزه آمده‌ام نه به تجارت! «اِصنَعْ بی ما أنْتَ أهْلُهُ». " آن‌چه بدان شایسته‌‌ای برمن روا دار" بر در کعبه سائلی دیدم که همی‌گفت و می‌گرستی خوش. می‌نگویم که طاعتم بپذیر قلم عفو بر گناهم کش. 🔸گفته‌اند خداوند را نیز درروز حشر با امید حساب دیگری باشد، چنان‌چه در خبر است که خداوند فرمان می‌دهد مردی را به سوی آتش جهنم ببرند، 🔸وقتی یک ثلث از راه رامی‌رود باز گشته ونگاهی به پشت سر می‌کند، 🔸وچون نصف راه را می‌رود باز نگاهی به عقب می‌کند 🔸ووقتی دو ثلث راه را طی می‌کند برگشته و نگاهی دیگر به پشت سر می‌نماید. خداوند فرماید: 🔸 او را باز گردانید و از او می‌پرسد که جرا به عقب نگاه می‌کردی؟ درجواب گوید: وقتی یک ثلث‌ راه را رفتم به یاد آوردم که فرمودید: "ربک الغفور ذوالرحمه" وبا خود گفتم، شاید مرا بیامرزید. چون نیمی از راه را رفتم به یاد سخن تو افتادم که گفتید: "و من یغفر الذنوب الّاالله" وگمان کردم که مرا می‌آمرزید. وقتی دو ثلث راه را پشت سر گذاشتم به یاد قول تو افتادم که گفتید: "قل یا عبادی الذین اسرفوا علی انفسهم لا تقنطوا من رحمةالله" وطمع من در آمرزش وبخشش تو زیاد شد. در این هنگام خداوند می‌فرماید: 🔸 *برو که تو را آمرزیدم!* @shamim_fegahat
🔸 دعا برای وسعت رزق با توسل به حضرت امام جواد علیه‌السلام: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِحَقِّ وَلِيِّكَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ إِلَّا جُدْتَ بِهِ عَلَيَّ مِنْ فَضْلِكَ وَ تَفَضَّلْتَ بِهِ عَلَيَّ مِنْ وُسعِكَ وَ وَسَّعْتَ عَلَيَّ رِزْقَكَ وَ أَغْنَيْتَنِي عَمَّنْ سِوَاكَ وَ جَعَلْتَ حَاجَتِي إِلَيْكَ وَ قَضَاهَا عَلَيْكَ إِنَّكَ لِمَا تَشَاءُ قَدِير» 🔅 عید نورانی میلاد با سعادت حضرت امام محمد بن علی التقی علیه‌السلام را محضر مبارک فرزندشان حضرت بقیة‌الله‌الاعظم (عجل الله فرجه) و همه موالیان و محبان خاندان رسالت تبریک و تهنیت می‌گوییم. @shamim_fegahat
زیارت دوره مکه مکرمه ➖ غار حراء، جبل النور عبادت گاه حضرت ➖ غار ثور پناهگاه حضرت ➖ عرفات سرزمین شناخت و آگاهی •┈┈••✾••┈┈• 🔹 *آیه * 🔸سوره توبه آیه ۴۰ 📖 *إِلَّا تَنْصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللَّهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِينَ كَفَرُوا ثَانِيَ اثْنَيْنِ إِذْ هُمَا فِي الْغَارِ إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا* 🔸 اگر شما او را (یعنی رسول خدا را) یاری نکنید البته خداوند او را یاری کرد هنگامی که کافران او را که یکی از دو تن بود (از مکه) بیرون کردند، آن‌گاه که در غار بودند (و خدا بر در غار کوه پرده عنکبوتان و آشیانه کبوتران گماشت تا دشمنان که به عزم کشتنش آمده بودند او را نیافتند) و آن‌گاه که او به رفیق و همسفر خود (ابو بکر که پریشان و مضطرب بود) می‌گفت: مترس که خدا با ماست. @shamim_fegahat
25.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹آيت الله العظمی جوادی آملی استاد شهریار به جای «برو ای گدای مسکین، در خانه علی زن» باید می‌ گفت: «مرو ای گدای مسکین تو در سرای مولا، که علی همیشه می زد در خانه گدا را»... @shamim_fegahat
🕋 *کعبه* به و و پناه آوردم تا خداوند متعال باقی مانده غیبت را بر انسان بخشاید😭 براستی که چنین روزی، ام ائمه المومنین، فاطمه بنت اسد به پناه آورد تا خداوند منان، اب الائمه، امیرالمومنین علی علیه السلام را به بشریت بخشید. ➖➖➖ 🔸 در ضلع غربی کعبه، حدود یک متر قبل از رکن یمانی، مستجار نامیده می‌شود‌. 🔸مستجار به‌معنی *«محل پناه بردن»* است و این مکان چون محل پناه بردن حضرت آدم علیه‌السلام بوده است، مستجار نام گرفته است‌. 🔸 امام صادق علیه‌السلام: ... حضرت ابراهیم علیه‌السلام کعبه را بنا نهاد ... و برای کعبه دو درب قرار داد، یک درب به‌سوی مشرق و درب دیگر به‌سوی مغرب، که درب غربی *مستجار* نامیده شد... 📚بحارالانوار، بیروت، ج۹۶ ،ص۳۸ @shamim_fegahat
🔸«قُلْ هُوَ اَللَّهُ أَحَدٌ» در جمعه‌ی ماه رجب از رسول‌خدا صلی الله علیه واله و سلم نقل شده که فرمودند: (أَنَّ مَنْ قَرَأَ فِي يَوْمِ اَلْجُمُعَةِ مِنْ رَجَبٍ قُلْ هُوَ اَللَّهُ أَحَدٌ مِائَةَ مَرَّةٍ كَانَ لَهُ نُوراً يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ يَسْعَى بِهِ إِلَى اَلْجَنَّةِ) «هركس در روز جمعه‌ى ماه رجب، صد  بار سوره‌ى «قُلْ هُوَ اَللّهُ أَحَدٌ» را بخواند، نورى براى او در روز قيامت خواهد بود كه او را به سوى بهشت می‌برد.» 📚وسائل الشیعه، ۱۵۲/۱٠ @shamim_fegahat
31.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم مکاسب محرمه، فقه دو، نوع رابع مساله هشتم جعل و اجرت قاضی از متحاکمین یا بیت المال 1403/11/03 دوستان بعد از استماع، حضورشان را، به نماینده محترم اطلاع دهند. @shamim_fegahat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم تفسیر سوره اسراء 1403/11/04 دوستانی که حضور نداشتند، بعد از استماع، حضورشان را با درس در یک صفحه، به شخصی نماینده محترم اطلاع دهند. @bahremandpanjom @shamim_fegahat
ـ﷽ـ قصد ترساندن و پیدایش ترس در جرم محاربه و فقدان وحدت رویۀ قانون‌گذار نسبت به شروط یادشده چکیده این جستار درصدد تحقیق پیرامون دو شرط قصد ترساندن و پیدایش ترس در جرم محاربه است. همسو با شهرت میان متأخران، قصد ترساندن ثابت است. واژۀ محاربه -به معنای جنگیدن- در ادله، بیانگر قصد ترساندن است. بر این اساس اگر کسی به قصد بازی، تمرین یا امتحان سلاح بکشد، محارب نیست. اگرچه در روایت کناسی، شرطیت قصد ترساندن در محاربه نیامده است، ولی از آنجا که مورد روایت، حمل سلاح در شب توسط اهل ریبه است، و قصد ترساندن هم اعم از قصد شخصی و نوعی بوده، قصد ترساندن نوعی در حمل سلاح در شب وجود دارد. نسبت به شرط پیدایش ترس، افزون بر اینکه عرفاً در جنگ، ترس فعلی یا شأنی وجود دارد، برخی از قراین، مانند مرسلۀ عیاشی، انتفای حکم محاربه در فرض امنیت، و احتیاط در دماء، مؤید شرطیت تحقق ترس در جرم محاربه است. مخالفت با مشهور در شرط دوم ثابت نیست؛ زیرا مشهور، تحقق فعلی ترس را شرط ندانسته‌اند. فرضیۀ نوشتار پیش‌رو، کفایت تحقق فعلی یا شأنی ترس است. قانون‌گذار در تعریف محاربه، دو شرط مذکور را لازم دانسته است، اما در عین حال مواردی را ذیل عنوان محاربه مطرح نموده است که در آن دو عنصر قصد ترساندن و پیدایش ترس به چشم نمی‌خورد که لازم است در این موارد نسبت به شرط قصد ترساندن و تحقق ترس اصلاح شود. واژگان کلیدی: محاربه، قصد ترساندن، اخافه، تحقق ترس فعلی، قصد نوعی، تحقق شأنی. http://taejtehad.mfeb.ir/ دوفصلنامۀ علمی_ـپژوهشی سال هشتم، شمارۀ ۱۶، پاییز و زمستان ۱۴۰۳ @shamim_fegahat
فقه۲، جلسه۲ مجازی.aac
41M
بسم الله الرحمن الرحیم مکاسب محرمه، فقه دو، نوع رابع مساله هشتم ➖بیع محاباتی با قاضی ➖ضمان قاضی ۱. پذیرش ضمان نسبت به رشوه ۲. ضمان وی نسبت به هبه ➖فروع اختلاف بین باذل و قاضی ۱. اختلاف بین هبه فاسده و صحیحه ۲. اختلاف بین رشوه و هبه صحیحه ۳. اختلاف بین رشوه و هبه فاسده 1403/11/10 دوستان بعد از استماع، حضورشان را، به نماینده محترم اطلاع دهند. @shamim_fegahat
شهادت امام موسی کاظم (علیه السلام) تسلیت باد 🏴 صلوات خاصۀ باب‌الحوائج، موسی‌بن‌جعفر علیهماالسلام اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الْأَمِينِ الْمُؤْتَمَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ الْبَرِّ الْوَفِيِّ الطَّاهِرِ الزَّكِيِّ النُّورِ الْمُبِينِ الْمُجْتَهِدِ الْمُحْتَسِبِ الصَّابِرِ عَلَى الْأَذَى فِيكَ اللَّهُمَّ وَ كَمَا بَلَّغَ عَنْ آبَائِهِ مَا اسْتُودِعَ مِنْ أَمْرِكَ وَ نَهْيِكَ وَ حَمَلَ عَلَى الْمَحَجَّةِ وَ كَابَدَ أَهْلَ الْعِزَّةِ وَ الشِّدَّةِ فِيمَا كَانَ يَلْقَى مِنْ جُهَّالِ قَوْمِهِ رَبِّ فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ وَ أَكْمَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِمَّنْ أَطَاعَكَ وَ نَصَحَ لِعِبَادِكَ إِنَّكَ غَفُورٌ رَحِيمٌ. 📚زادالمعاد، ص٣١١_٣١٢ ▪️▪️▪️ حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: ◾️[راوی] می‌گوید: ابن‌حنبل شنید چهار نفر که جنازه موسی‌بن‌جعفر علیهماالسلام را می‌بردند، [ و می‌گفتند] «هذا إمامُ الرَّفَضَه»[۱]. این را همه‌اش تکرار می‌کردند.[۲] ابن‌حنبل، امام چهارم اهل‌سنت، گفت: «بَلْ إمامُ الْجِنِّ وَ الْإنسِ وَ الْمَشرِقِ وَ الْمَغرِبِ». 🔻پی‌نوشت: [۱]امامُ الرَّفَضه: یعنی امامُ الرّافِضین؛ در آن زمان به شیعیان، رافِضی میگفتند. [۲]. نک: عيون أخبار الرضا عليه‌السلام، ج‌۱، ص: ۹۹؛ بحارالأنوار، ج‌۴۸، ص۲۲۷. @shamim_fegahat