لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم
تفسیر سوره اسراء
#جلسه_اول
1403/11/04
دوستانی که حضور نداشتند، بعد از استماع، حضورشان را با #تقریر درس در یک صفحه، به شخصی نماینده محترم اطلاع دهند.
@bahremandpanjom
@shamim_fegahat
ـ﷽ـ
قصد ترساندن و پیدایش ترس در جرم محاربه
و فقدان وحدت رویۀ قانونگذار نسبت به شروط یادشده
چکیده
این جستار درصدد تحقیق پیرامون دو شرط قصد ترساندن و پیدایش ترس در جرم محاربه است. همسو با شهرت میان متأخران، قصد ترساندن ثابت است. واژۀ محاربه -به معنای جنگیدن- در ادله، بیانگر قصد ترساندن است. بر این اساس اگر کسی به قصد بازی، تمرین یا امتحان سلاح بکشد، محارب نیست. اگرچه در روایت کناسی، شرطیت قصد ترساندن در محاربه نیامده است، ولی از آنجا که مورد روایت، حمل سلاح در شب توسط اهل ریبه است، و قصد ترساندن هم اعم از قصد شخصی و نوعی بوده، قصد ترساندن نوعی در حمل سلاح در شب وجود دارد. نسبت به شرط پیدایش ترس، افزون بر اینکه عرفاً در جنگ، ترس فعلی یا شأنی وجود دارد، برخی از قراین، مانند مرسلۀ عیاشی، انتفای حکم محاربه در فرض امنیت، و احتیاط در دماء، مؤید شرطیت تحقق ترس در جرم محاربه است. مخالفت با مشهور در شرط دوم ثابت نیست؛ زیرا مشهور، تحقق فعلی ترس را شرط ندانستهاند. فرضیۀ نوشتار پیشرو، کفایت تحقق فعلی یا شأنی ترس است. قانونگذار در تعریف محاربه، دو شرط مذکور را لازم دانسته است، اما در عین حال مواردی را ذیل عنوان محاربه مطرح نموده است که در آن دو عنصر قصد ترساندن و پیدایش ترس به چشم نمیخورد که لازم است در این موارد نسبت به شرط قصد ترساندن و تحقق ترس اصلاح شود.
واژگان کلیدی:
محاربه، قصد ترساندن، اخافه، تحقق ترس فعلی، قصد نوعی، تحقق شأنی.
http://taejtehad.mfeb.ir/
دوفصلنامۀ علمی_ـپژوهشی
سال هشتم، شمارۀ ۱۶، پاییز و زمستان ۱۴۰۳
@shamim_fegahat
فقه۲، جلسه۲ مجازی.aac
41M
بسم الله الرحمن الرحیم
مکاسب محرمه،
فقه دو، نوع رابع
مساله هشتم
#رشوه
➖بیع محاباتی با قاضی
➖ضمان قاضی
۱. پذیرش ضمان نسبت به رشوه
۲. ضمان وی نسبت به هبه
➖فروع اختلاف بین باذل و قاضی
۱. اختلاف بین هبه فاسده و صحیحه
۲. اختلاف بین رشوه و هبه صحیحه
۳. اختلاف بین رشوه و هبه فاسده
#جلسه_دوم_مجازی
1403/11/10
دوستان بعد از استماع، حضورشان را، به نماینده محترم اطلاع دهند.
#مدرسه_دارالعلم
@shamim_fegahat
شهادت امام موسی کاظم (علیه السلام) تسلیت باد
🏴 صلوات خاصۀ بابالحوائج، موسیبنجعفر علیهماالسلام
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الْأَمِينِ الْمُؤْتَمَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ الْبَرِّ الْوَفِيِّ الطَّاهِرِ الزَّكِيِّ النُّورِ الْمُبِينِ الْمُجْتَهِدِ الْمُحْتَسِبِ الصَّابِرِ عَلَى الْأَذَى فِيكَ اللَّهُمَّ وَ كَمَا بَلَّغَ عَنْ آبَائِهِ مَا اسْتُودِعَ مِنْ أَمْرِكَ وَ نَهْيِكَ وَ حَمَلَ عَلَى الْمَحَجَّةِ وَ كَابَدَ أَهْلَ الْعِزَّةِ وَ الشِّدَّةِ فِيمَا كَانَ يَلْقَى مِنْ جُهَّالِ قَوْمِهِ رَبِّ فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ وَ أَكْمَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِمَّنْ أَطَاعَكَ وَ نَصَحَ لِعِبَادِكَ إِنَّكَ غَفُورٌ رَحِيمٌ.
📚زادالمعاد، ص٣١١_٣١٢
▪️▪️▪️
حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
◾️[راوی] میگوید: ابنحنبل شنید چهار نفر که جنازه موسیبنجعفر علیهماالسلام را میبردند، [ و میگفتند] «هذا إمامُ الرَّفَضَه»[۱].
این را همهاش تکرار میکردند.[۲]
ابنحنبل، امام چهارم اهلسنت، گفت: «بَلْ إمامُ الْجِنِّ وَ الْإنسِ وَ الْمَشرِقِ وَ الْمَغرِبِ».
🔻پینوشت:
[۱]امامُ الرَّفَضه: یعنی امامُ الرّافِضین؛ در آن زمان به شیعیان، رافِضی میگفتند.
[۲]. نک: عيون أخبار الرضا عليهالسلام، ج۱، ص: ۹۹؛ بحارالأنوار، ج۴۸، ص۲۲۷.
@shamim_fegahat
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿۱﴾
اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿۲﴾
لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ﴿۳﴾
وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾
🕌 زیارت امام حسن مجتبی و امام حسین (علیهما السلام) در روز دوشنبه
🔆اَلسَّلامُ عَلَیْكَ یَا بْنَ رَسُولِ رَبِّ الْعالَمینَ
اَلسَّلامُ عَلَیْكَ یَا بْنَ اَمیرِ الْمُؤْمِنینَ
اَلسَّلامُ عَلَیْكَ یَا بْنَ فاطِمَةَ الزَّهْراءِ
اَلسَّلامُ عَلَیْكَ یا حَبیبَ اللّه
اَلسَّلامُ عَلَیْكَ یا صِفْوَةَ اللّهِ
اَلسَّلامُ عَلَیْكَ یا اَمینَ اللّهِ
اَلسَّلامُ عَلَیْكَ یا حُجَّةَ اللّهِ
اَلسَّلامُ عَلَیْكَ یا نُورَ اللّهِ
اَلسَّلامُ عَلَیْكَ یا صِراطَ اللّهِ
اَلسَّلامُ عَلَیْكَ یا بَیانَ حُكْمِ اللّهِ
اَلسَّلامُ عَلَیْكَ یا ناصِرَ دینِ اللّهِ
اَلسَّلامُ عَلَیْكَ اَیُّهَا السَّیِدُ الزَّكِىُّ
اَلسَّلامُ عَلَیْكَ اَیُّهَا الْبَرُّ الْوَفِىُّ
اَلسَّلامُ عَلَیْكَ اَیُّهَا الْقاَّئِمُ الاْمینُ
اَلسَّلامُ عَلَیْكَ اَیُّهَا الْعالِمُ بِالتَّأویلِ
اَلسَّلامُ عَلَیْكَ اَیُّهَا الْهادِى الْمَهْدِىُّ
اَلسَّلامُ عَلَیْكَ اَیُّهَا الطّاهِرُ الزَّكِىُّ
اَلسَّلامُ عَلَیْكَ اَیُّهَا التَّقِِیُّ النَّقِىُّ
اَلسَّلامُ عَلَیْكَ اَیُّهَا الْحَقُّ الْحَقیقُ
اَلسَّلامُ عَلَیْكَ اَیُّهَا الصِّدّیقُ الشَهیدُ
اَلسَّلامُ عَلَیْكَ یا اَبامُحَمَّدٍ الْحَسَنَ بْنَ عَلِی وَ رَحْمَةُ اللّهِ وَ بَرَكاتُهُ
🔆اَلسَّلامُ عَلَیْكَ یَا بْنَ رَسُولِ اللّهِ
اَلسَّلامُ عَلَیْكَ یَا بْنَ اَمیرِ الْمُؤْمِنینَ
اَلسَّلامُ عَلَیْكَ یَا بْنَ سَیِّدَةِ نِساَّءِ الْعالَمینَ
اَشْهَدُ اَنَّكَ اَقَمْتَ الصَّلوةَ وَ آتَیْتَ الزَّكوةَ وَ اَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَیْتَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ عَبَدْتَ اللّهَ مُخْلِصاً وَ جاهَدْتَ فِى اللّهِ حَقَّ جِهادِهِ حَتّى اَتیكَ الْیَقینُ
فَعَلَیْكَ السَّلامُ مِنّى ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ عَلى آلِ بَیْتِكَ الطَّیِّبینَ الطّاهِرینَ
اَنَا یا مَوْلاىَ مَوْلىً لَكَ وَ لِآلِِ بَیْتِكَ سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَكُمْ وَحَرْبٌ لِمَنْ حارَبَكُمْ مُؤْمِنٌ بِسِرِّكُمْ وَ جَهْرِكُمْ وَ ظاهِرِكُمْ وَ باطِنِكُمْ لَعَنَ اللّهُ اَعْداَّئَكُمْ مِنَ الاْوَّلینَ وَ الاْخِرینَ وَ اَنَا اَبْرَءُ اِلَى اللّهِ تَعالى مِنْهُمْ
🔆یا مَوْلاىَ یا اَبامُحَمَّدٍ یا مَوْلاىَ یا اَباعَبْدِ اللّهِ هذا یَوْمُ #الاِْثْنَیْنِ وَ هُوَ یَوْمُكُما وَ بِاسْمِكُما وَ اَنَا فیهِ ضَیْفُكُما فَاَضیفانى وَ اَحْسِنا ضِیافَتى فَنِعْمَ مَنِ اسْتُضیفَ بِهِ اَنْتُما وَ اَنَا فیهِ مِنْ جِوارِكُما فَاَجیرانى فَاِنَّكُما مَأمُورانِ بِالضِّیافَةِ وَ الاِْجارَةِ فَصَلَّى اللّهُ عَلَیْكُما وَ آلِكُمَا الطَّیِّبینَ🌺
#یا_قاضیَ_الحاجات
@shamim_fegahat