─┅═ೋ❅🍂🌹🍂❅ೋ═┅─
#شیعه-پاسخ-میدهد
فصل ششم: سجده بر زمين
۲ سجده براى غير خدا جايز نيست
ما معتقديم سجده براى غير ذات پاك خداوند واحد يكتا جايز نيست، زيرا سجده نهايت خضوع و مصداق بارز پرستش است و عبوديّت مخصوص خداست.
تعبير (وَللهِِ يَسْجُدُ مَنْ فِى السَّماوَاتِ وَالاَْرْضِ) (۱) با توجه به مقدّم شدن «للّه» در جمله مزبور، آيه دلالت بر حصر دارد يعنى همه و همه در آسمان و زمين فقط براى خدا سجده مى كنند!
همچنين جمله (لَهُ يَسْجُدُونَ) در آيه ۲۰۶ اعراف نشان ديگرى از انحصار سجده براى خداست.
اصولا سجده آخرين درجه خضوع است و آن مخصوص خدا است و اگر براى شخص يا چيز ديگرى سجده كنيم او را همسان و هم شأن خدا قرار داده ايم و اين كار درست نيست.
ما يكى از معانى توحيد را «توحيد در عبادت» مى دانيم، يعنى پرستش مخصوص خداست و بدون آن توحيد كامل نمى شود و به تعبير ديگر: پرستش غير خدا از شعبه هاى شرك است و سجده نوعى پرستش است، بنابراين سجده براى غير خدا جايز نيست.
امّا سجده فرشتگان براى آدم كه در چندين آيه از قرآن آمده، همان گونه كه مفسّران گفته اند يا سجده به معناى احترام و تعظيم و تكريم آدم بوده، نه سجده به معناى پرستش، بلكه مقصود فرشتگان اين بوده كه ما در لباس شعر مى گوييم:
زيبنده ستايش آن آفريدگارى است * كارد چنين دل آويز نقشى
ز ماء و طينى
يا اين كه سجده چون به فرمان خدا بوده در واقع عبوديّت پروردگار بوده است و يا اين كه سجده شكر براى خدا بوده است.
و سجده يعقوب و همسر و فرزندانش براى يوسف كه در قرآن آمده است: « (وَخَرُّوا لَهُ سُجَّداً) ; همگى در برابر او به سجده افتادند». (۲) نيز همان سجده شكر براى پروردگار متعال يا به معناى نوعى احترام و تكريم و تعظيم بوده است.
جالب توجّه اين كه در كتاب «وسائل الشيعه» كه از منابع معروف حديث ماست، در ابواب سجده نماز، بابى تحت عنوان «عدم جواز السجود لغير الله» ذكر شده و درآن هفت حديث از پيغمبر اكرم (صلى الله عليه وآله) و امامان معصوم نقل شده است كه سجده براى غير خدا جايز نيست. (۳) اين سخن را خوب به خاطر داشته باشيد تا در بحث هاى آينده از آن نتيجه گيرى كنيم.
ادامه دارد . . .
🌸«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»🌸
─┅═ೋ❅🍂🌹🍂❅ೋ═┅─