✍️معیار بدعت بودن یک سنت جدید چیست؟...
✅ در پست با عنوان « توضیح نظر رهبری در مورد قمه زنی» اشاره کردم که حضرت آقا قائل به حرمت قمه زنی به حکم اولی به علت بدعت بودن آن هستند. ایشان در این مورد میفرمایند: « شما تا به حال، كجا ديدهايد كه فردى به خاطر رويكرد مصيبت عزيزترين عزيزانش، با شمشير بر مغز خود بكوبد و خون جارى كند؟ كجاى اين كار، عزادارى است؟! قمه زدن، سنّتى جعلى است. از امورى است كه مربوط به دين نيست... قطعا اين، يك بدعت است.»👇
https://eitaa.com/sharh_hal/1892
✅ عمده احکام دین به امور کلی که مصادیق متعدد دارند تعلق گرفته است، مثلا تعظیم شعائر الهی واجب شده است و یکی از این شعائر الهی، عزاداری برای اهل بیت است اما اینکه کدام سبک برای عزاداری باشد؟ در دین گفته نشده است و ما نمیتوانیم بگوییم این سبک خاص جزو دین است.
✅ حداکثر این است که برخی از مصادیق عزاداری توسط خاندان اهل بیت انجام شده و یا در زمان اهل بیت توسط افرادی انجام شده و مورد تأیید آنها قرار گرفته است یا از آن نهی نشده است؛
اما سبکهای عزادای که بعدها پدید آمده است و در مورد آنها سخنی گفته نشده است، چه؟
✅ در تعریف بدعت گفته شده است: «ادْخالُ فِى الدّينِ ما لَيْسَ فِى الدّين» یعنی آنچیزی که در دین نیست را در دین وارد کنیم و بگوییم این جزو دین است. نه تنها قمه زنی بلکه هر امر دیگری حتی مثلا صلوات فرستادن در هنگام حضور فلان عالم یا برگزاری دعای کمیل در شبهای جمعه و... هم که به خصوصه از طریق شارع حکمی برای آن مشخص نشده است اگر بخواهد به نفسه مصداق حکم شارع و جزو دین دانسته شود، انجام آنها مصداق بدعت و حرام خواهد بود.
✅ در پستی که از آیتالله مصباح آوردم، ایشان به این پرسش پاسخ میدهند که آیا هر نوآوری و ابداع در روشهای عزاداری مصداق بدعت و حرام است؟
خلاصه توضیح ایشان این میشود که در شرع روش خاصی برای عزاداری تشریع نشده است. یک روشهایی بین همه عقلاء برای عزادری بوده است که آنها تأیید شده، یک روشهایی هم نبوده که بعدها کسانی اینها را ابداع کردهاند و به جهت عقلائی بودن آن روشها و اینکه خلاف شرعی در آنها نبوده مورد تأیید علما قرار گرفته است.👇
https://eitaa.com/sharh_hal/1893
✅پس باید گفت بدعت به معنای نوآوری در دین همیشه حرام نیست بلکه آن بدعتی حرام است که:
🔹یا اینکه کسی بگوید این عمل خاص مثلا قمه زدن در عزاداری که دین در مورد خصوص آن ساکت است، به نفسه جزو دین است؛
در این فرض فرقی نمیکند که آن عمل چه چیزی باشد، حتی صلوات فرستادن در حالت خاصی و یا نماز خاصی خواندن نیز اگر دین در مورد آن ساکت باشد و بخواهد به اسم دین انجام شود، مصداق بدعت و حرام است.
🔹یا اینکه آن عمل خاص و جدید، نه به نفسه بلکه از این جهت که مصداق یک عنوان مورد تأیید شارع است مثلا عزاداری، بخواهد انجام شود، در این صورت:
اولا باید تطابق آن عنوان کلی مورد تأیید شارع بر این فعل خارجی خاص واضح باشد؛
و ثانیا از جهات مختلف عناوین حرام دیگری بر آن تطابق نکند؛
✅ قمه زنی از سنتهای جدیدی بوده است که هم از جهت تطابق عنوان عزاداری متعارف ناس بر آن به علت غیر عقلائی بودنش اشکال وجود دارد و هم از جهاتی چون وهن مذهب و آسیب وارد شدن به بدن، پس درست این است که بگوییم قمه زنی به حکم اولی و از باب بدعت بودن حرام است همانطور که رهبری فرمودهاند، نه اینکه به حکم اولی جایز و به حکم ثانوی حرام است؛ چون سنت جدیدی است که تحت عنوان یک امر دینی صورت میگیرد و ملاکات لازم برای تأیید و تطابق بر آن امر دینی را ندارد.
...................
🔺به شرح حال بپیوندید:👇
http://eitaa.com/joinchat/2649292800Ccfe8a7cd9f