eitaa logo
شرح حال
1.2هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
1.3هزار ویدیو
139 فایل
کانال شخصی حمیدرضا باقری - طلبه (مقطع درس خارج) - نویسنده (کتاب‌های آقا‌روح‌الله - حاج‌آقا روح‌الله - لِله و...) @hamidreza_baghery کانال‌های دیگر بنده👇 https://eitaa.com/ayat_va_revayat https://eitaa.com/sharhehal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
گفت: عاملی، دبیر سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی گفته است: «ایران از سال ۹۱ تاکنون یک تریلیون و ۲۰۰ میلیارد دلار بابت تحریم‌ها خسارت دیده است» بعد جالب اینجاست که هنوز معتقدیم تحریم ها اثر نداره. گفتم: حالا نمی‌دانم این عددها از کجا می‌آید و از جنس همان عددهایی که برای روی کار آوردن روحانی از ساعتی اینقدر ضرر می‌گفتند، هست یا نه‌. ولی در هر صورت، یک نفر را بیاورین که گفته باشد، تحریم‌ها اثر ندارند؟! اصلا این همه مذاکره و... برای چیه؟! اختلاف نظر در اثر داشتن یا نداشتن تحریم‌ها نیست، بلکه در روش مقابله با آنهاست. یک جریان می‌گوید: باید به روش‌های مختلف مثل تقویت اقتصاد دانش بنیان و دور زدن تحریم‌ها و حذف دلار از مبادلات و... تحریم‌ها را بی‌اثر کرد و این فشار را فرصتی دید برای رشد کردن. یک جریان می‌گوید: باید با مذاکره و امتیاز دادن تحریم‌ها را برداشت. اما این راه اولا یعنی عقب نشینی و سقوط و ثانیا امتیازها داده می‌شود اما آمریکا هیچ وقت تحریم‌هایش که ابزار قدرتش است را برنمی‌دارد. این مسیر چندین بار تجربه شده و نتیجه نگرفته‌ایم. دشمن دست خودش را خالی نمی‌کند، دیدیم که در دوره روحانی هرچه امتیاز بیشتر داده شد تحریم‌ها هم افزایش یافت‌. این معطل کردن کشور برای رفع تحریم‌ها بزرگترین رکود و تورم را برای کشور رقم خواهد زد. @sharhe_hal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گفتم: قبول داری رسانه‌های عربستان و آمریکا مثل ایران اینترنشنال و صدای آمریکا و حتی همین اینستاگرام و ایکس و ... رسانه‌های همان‌ دولت‌هایی و نهادهایی است که از هرگونه دشمنی و ضربه زدن به ما دریغ نمی‌کنند؟! خب این رسانه آنها هم بخشی از همان فضا است! گفت: من بلدم، تشخیص می‌دهم که او می‌خواهد چه کند؟! می‌خواهم دسترسی به اخبار داشته باشم. گفتم: اول که هرچه شما بلدی او بلدتر و خبره‌تر است، بعد از آن، او با نظم دادن به اخبار، تاکید کردن بر کلیدواژه‌ها و تکرار آن‌ها و موج درست کردن، تغییر اولویت‌ها و... ضمیر ناخودآگاه تو را هدف قرار می‌دهد و تاثیر پذیری از ضمیر ناخودآگاه دیگر دست شما نیست، نادانسته و نخواسته همان می‌شوی که او می‌خواهد. @sharhe_hal
حضرت آقا بارها فرمودند نشر اخبار ناامید کننده بازی در طرح دشمن است. وظیفه صاحبان رسانه را امید آفرینی مشخص کردند. یعنی شما وسط نقدهایت هم نقاط امید آفرین را نشان بدهی راهکار بدهی و... نه اینکه یک خبرهای ناامید کننده و غیر واقعی بدون تحقیق درست کنیم و نشر دهیم. پازل اخبار برای ناامیدی درست کنیم. اما در مورد این طرح وام ۴۰۰ میلیونی برای اشخاص حقیقی و ۹۰۰ میلیونی اشخاص حقوقی همین الان در کل شعب کشور با کارمزد ۲ تا ۴ درصد برقراره.👇 https://www.qmb.ir/Pages/FajrMehr.html حالا با توجه به اینکه اهل سنت حتی کارمزد ۲ تا ۴ درصد رو هم قبول ندارند، بانک آمده یک طرحی داده که با کارمزد صفر وام بده تا بتونه اهل سنت رو تشویق به سپرده‌گذاری در بانک بکنه. نکته‌ای که هنوز جزئیاتش اعلام نشده اینه که احتمالا برای این که کارمزد صفر بشه احتمالا مدت سپرده گذاری و کسب معدل لازم برای وام طولانی‌تر از حالت قبل هست، چون خود بانک اعلام کرد اگر از این طرح استقبال شود آن را در سراسر کشور اجرا می‌کند. @sharhe_hal
شرح حال
حضرت آقا بارها فرمودند نشر اخبار ناامید کننده بازی در طرح دشمن است. وظیفه صاحبان رسانه را امید آفرین
توی هر گروهی میرم این پیام بانک مهر هست و عزیران ناراحت که این چه وضعشه؟! این چه تبعیضی هست؟! به اونها وام ۴۰۰ میلیونی با کارمزد صفر می‌دهند! و... آقاجان این چنین وام‌هایی به همه داده میشه، همین الان برین بانک مهر طرح‌های مختلف وام برای همه موجوده، ۲ درصد رو هم اگه کم کرده عوضش طول مدت سرمایه گذاری را زیاد می‌کنه. اصلا خود اینکار که توی شرایطی که تورم خیلی بیشتر از ۱۰۰ درصده شما بیایی پول ملت را جمع کنی نگه داری بعد بهشون وام صفر درصد هم بدی عملا داری یه چیزی شما سود می‌کنی! صدای من مگه به چند نفر می‌رسه؟! شما باید کمک کنید اول دهه فجر با یک چنین خبرهایی مردم به ویژه مذهبی‌ها را از انقلاب زده نکنند. @sharhe_hal
امروز بنده خدایی از طرف یکی از روزنامه‌ها، زنگ زده بودند برای مصاحبه در مورد امام، دکتر سعید جلیلی واسطه این آشنایی شده بود، گفتند: دکتر جلد اول و دوم کتابتان را خوانده‌اند و مشغول جلد سوم هستند و سلام دکتر را رساندند و نکاتی گفتند و ... فکرش هم نمی‌کردم دکتر سعید جلیلی بنده را بشناسد و کتابم را خوانده باشد. قبل از این هم دوستان اندیشکده مرصاد که کتاب اطلس رهبران را نوشته‌اند گفتند از کسانی که کتاب ما را خوانده بود دکتر سعید جلیلی بود. برخی دوستان شیرازی هم که فعالیت‌هایی در زمینه‌های فرهنگی دارند باز نکاتی از این دست از دکتر جلیلی می‌گفتند. انصافا فرق است بین کسی که دقیق صحنه فرهنگی را می‌شناسد و رصد می‌کند و افراد را متصل می‌کند و افرادی که خوب خوب‌هایشان انگار هیچ درکی از مسائل کلان فرهنگی و تمدنی و تاریخی ندارند! دکتر با این پیامشان دلگرمم کردند. @sharhe_hal
شرح حال
امروز بنده خدایی از طرف یکی از روزنامه‌ها، زنگ زده بودند برای مصاحبه در مورد امام، دکتر سعید جلیلی و
این را گفتم یاد یک خاطره دیگر هم همین الآن افتادم، یادم هست زمان دانشجویی کارهایی فرهنگی در شیراز مسجد ابوالفضل کلبه می‌کردیم، یک بار نشستم برخی تجربیات کارهای فرهنگی‌ام را نوشتم و در وبلاگم گذاشتم، یک یا دو سال بعد که آمده بودم حوزه، سال اول حوزه بودم که چندباری از تهران زنگ زدند، گرم درس و بحث بودم و جور نمی‌شد جواب دهم، بالاخره جواب دادم، بنده خدایی بود که او را وحید جلیلی مأمور کرده بود که این باقری را بگرد پیدا کن و برای بکار گرفتنم برنامه‌ای داشت، می‌گفت: هر روز آقای جلیلی می‌آید در دفتر راه، می‌گوید: این باقری را پیدا کردی؟! وحید جلیلی نشسته بود یک متن از تجربه کار فرهنگی در وبلاگ من را خوانده بود و حالا پیگیر بود این ظرفیت را فعال کند و رشد دهد، البته بنده دنبالش را نگرفتم و همکاری نکردم و گفتم آمده‌ام حوزه و درس و بحث دارم ولی این خاطره که این آدم اینقدر دقیق می‌گردد یک جوان در یک مسجد را هم پیدا می‌کند و برایش برنامه می‌ریزد برایم خیلی جالب بود. @sharhe_hal
قبل از انتخابات می‌گفتند: اگر جلیلی رأی بیاورد اینجور می‌شود، آنجور می‌شود، بعد که خودشان رأی آوردند و خدا زد توی سرشان و هرچه در مورد رقیب گفته بودند، بر سر خودشان آمد! حالا می‌گویند: اگر جلیلی رئیس جمهور شده بود، از این هم بدتر می‌شد بلکه جنگ می‌شد! خدا را شکر کنید که ما آمده‌ایم لااقل دیگر جنگ نشده! خدایا به تو پناه می‌بریم که باز همان شود که می‌گویند: اگر جلیلی می‌آمد، می‌شد! @sharhe_hal
هدایت شده از عصر ایرانیان
💬 جرأت طوفان ▫️صفحه اول روزنامه عصر ایرانیان ▫️شنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۳ ▪️مشاهده نسخه کامل روزنامه در asre-iranian.ir@asreiranian_ir
0023.pdf
424.5K
امام مرد میدان و عمل روزنامه عصر ایرانیان. @sharhe_hal
شرح حال
امام مرد میدان و عمل روزنامه عصر ایرانیان. @sharhe_hal
✍ امام مرد میدان علم و عمل... 🔻به نظر شما طبق خاطرات و زندگانی امام، ویژگی‌های ممتاز روح‌الله موسوی خمینی که ایشان را تبدیل امام خمینی می‌کند، چیست؟ سلام و رحمة الله بسم‌الله الرحمن الرحیم شاید برخلاف انتظار شما و بیان خیلی‌ها که می‌خواهند امام را متفاوت از همه علمای طول تاریخ شیعه نشان دهند، باید بگویم این‌چنین نیست. معتقدم قبل از امام خمینی نیز ما عالم و روحانی ممتاز که ویژگی‌های شبیه به امام را داشته است، داشته‌ایم، مثلاً آیت‌الله بروجردی، آیت‌الله شاه‌آبادی، آیت‌الله مدرس شخصیت‌های شبیه به امام هستند که نیاز به توضیح دارد. بعد از امام خمینی نیز علمایی که ویژگی‌های شبیه به امام را داشته باشند داریم، شهید سید محمدباقر صدر، شهید بهشتی، حضرت آقا همگی ویژگی‌های شبیه به امام دارند که آنها را مثل امام ممتاز می‌کند. البته یک نکته مهم وجود دارد که این افراد مثل امام زیاد نیستند، در هر زمانه‌ای این‌چنین گوهرهایی نادر هستند. ویژگی‌های ممتاز و مشترکی که در امام و همه این علما وجود دارد و وجود مجموع این ویژگی‌ها در کنارهم، امام را امام می‌کند، شهید صدر و حضرت آقا را متمایز می‌کند، شهید مدرس را متمایز می‌کند. اگر بخواهم این ویژگی‌ها برشمرم به نظر مهم‌ترین آنها چند چیز است: یک نکته اینکه این علما همگی شأن خود را در فقط محدود مرحله فهم و بیان دین نمی‌دانند، آنها همگی به دنبال محقق کردن دین و پیاده‌شدنش هستند، علم فقط در سینه‌ها و کتاب‌های این علما جا خوش نکرده، علم را به صحنه عمل و اجرا می‌کشانند. این علما چون به دنبال تحقق دین هستند با مردم کار دارند، با گفتن یک مسئله احساس رفع تکلیف نمی‌کنند، اینطور نیست که مسئله را گفتند دیگر کاری نداشته باشند که حالا من گفتم کسی شنید؟! نشنید؟! برایشان مهم نباشد، یک مسئله را که می‌گویند، می‌روند دنبالش که محقق شد؟ نشد؟ چرا؟ چطور بگوییم که محقق شود؟ چه مقدماتی دارد که شنیده نمی‌شود؟ چه کنم که بهتر شنیده شود؟ آنها که شنیدند بعدش چه؟ برایشان چه برنامه‌ای داشته باشم؟ آنها که نشنیدند برایشان چه برنامه‌ای داشته باشم؟! مثل یک مسیر است که این جنس علما، نسبت به آنهایی که کاری به تحقق دین‌ندارند، حالا حالاها باید جلو بروند و زحمت بکشند و فکر کنند و تلخی بکشند. جنس انبیاء هم همین‌طور بود، با دلسوزی می‌رفتند تا توحید را به صحنه اجتماع بکشانند، همین جهت هم است که موجب می‌شود این علما با مردم کار داشته باشند، اجتماع و مردم برایشان مسئله مهمی برایشان باشد. نکته دیگر این علما همگی افق نگاهشان افق تمدنی است، منحصر در یک مسئله یا دو مسئله نیستند، افق نگاهشان افق راهبری امت است، افق حل مسائل امت است، افق درگیری دو تمدن اسلام و طاغوت‌های زمان است، بزرگ فکر می‌کنند، همت‌ها و عزم‌های بزرگ دارند، می‌توانند مسائل را از بالا ببیند و تحلیل کنند، رابطه یک مسئله را با دیگر مسائل کلان جامعه می‌فهمند، تجربیات تاریخی را به‌دقت مطالعه کرده‌اند، به‌راحتی دور نمی‌خورند. فرق است بین یک عالمی که شأن خود را این می‌بیند که در مورد مسائل کشور و امت حرف بزند، با عالمی که دنیایش به یک روستا یا شهر یا مدرسه و... محدود می‌شود، فرق است بین عالمی که نگاه نمی‌کند این حرفش در فضاهای دیگر چه تاثیراتی دارد با عالمی که می‌فهمد این حرف در جای دیگر چه تاثیری دارد، چطور برداشت می‌شود، اصلا آن فضای دوم که جهان اهل تسنن یا فلان طیف اجتماع و... باشند از این بیان چه برداشتی می‌کنند، علمای مثل امام اگر در یک لایه و فضا کار می‌کنند به ارتباط این لایه و فضا با دیگر فضاها نیز دقت دارند. این علما دغدغه وحدت شیعه وسنی و گروه‌های مختلف جهان اسلام دارند، دغدغه وحدت حوزه و دانشگاه را دارند، دغدغه اصلاح حوزه دارند، چرا؟! چون نگاهشان کلان است، به سرزمین‌ها و سال‌های بعد هم فکر می‌کنند. ادامه👇 https://eitaa.com/sharhe_hal/7589
نکته دیگر اینکه این علما همگی از سر پختگی و یک وزانت عمیق علمی و باروحیه انقلابی وارد صحنه تحقق دین شده‌اند، نه از سر یک هیجان، سال‌های دراز نکات دقیق علمی را باحوصله و صبر فهم کرده‌اند، نگاهی سطحی ندارند، عمق دین را طی سال‌ها زحمت فهم کرده‌اند، تنها فقیه نیستند، عارف و حکیم و تاریخ‌دان و فیلسوف و کلامی هم هستند، دارای جامعیت هستند و به مسائل از یک بعد نگاه نمی‌کنند می‌توانند هر مسئله را از ابعاد مختلفش فهم کنند. امام بعد از قریب به ۲۰ سال‌ تحصیل علوم حوزوی، سال‌ها علوم مختلف را در بالاترین سطح ممکن تدریس کرده است، معروف‌ترین استاد اخلاق قم هستند، معروف‌ترین استاد فلسفه و عرفان قم هستند، در فقه و اصول پرشمارترین درس را دارند. سال‌های تدریس اخلاق ایشان ۹ سال، فلسفه ۲۰ سال و فقط تدریس خارج فقه و اصول ایشان ۲۹ سال طول کشیده است، یک شخصیت عمیق علمی است که باروحیه انقلابی وارد میدان مبارزه شده است، نه یک جوان پرشور و سطحی! این عمق باعث می‌شود که چهارتا به‌ظاهر روشنفکر نتوانند ایشان را دور بزنند، فرق است بین عالمی که با دیدن چند تا آدم پرطمطراق خودش را می‌بازد و کسی که غنای نفسی دارد که خود را نمی‌بازد، فرق است کسی که به آنچه می‌گوید و می‌فهمد اطمینان دارد و کسی که با یک‌عالمه شک و ابهام وارد صحنه می‌شود، فرق است بین کسی که با یک آشوب و بحران خودش هم به شک می‌افتد با کسی که هرچقدر هم فتنه‌ها و چالش‌ها و پیچیدگی‌ها زیاد می‌شود باز با آرامش و اطمینان خاطر عمل می‌کند و دیگران می‌توانند به او اتکا کنند. فرق است بین کسی که به واسطه اعتماد تامش به خداوند رئیس‌جمهور آمریکا هم تهدید کند، به هیچ حساب نمی‌کند با عالمی که جلو فرماندار شهر و رئیس یک اداره هم احساس حقارت می‌کند! فرق است بین عالمی که وقتی یک کشور به کشور شما حمله کرده است، می‌گوید یک دیوانه‌ای آمده سنگی انداخته و رفته حلش می‌کنیم با یک عالمی که رنگ خون می‌بیند حالش بد می‌شود! نکته بعد این علما همگی پاک‌باخته و با شجاعت و امید وارد میدان شده‌اند، این شجاعت و امید که حاصل از عدم تعلق به دنیا و توکل و اتکا تام به خداوند قادر مطلق است، امر خیلی مهمی است و واقعاً خیلی‌ها همین‌جا پایشان می‌لغزد، دلشان می‌لرزد، ناامید می‌شوند، برخی حرف‌ها در اینجا هست که قابل‌گفتن نیست و در اسناد دفن می‌شود و می‌رود و کسی که اهلش باشد، اسناد را دیده باشد، می‌فهمد که فلانی کجا خالی کرد، کجا کم آورد، اما همان جا امام کم نیاورد، شهید صدر کم نیاورد. این جنس علمای مانند امام همه آمده‌اند تا هزینه شوند برای دین، نیامده‌اند تا برای خودشان دکان و دستگاهی درست کنند به چیزی جز خداوند تعقل ندارند. امام خاطره‌ای دارد که مربوط به اولین منبر رفتنشان در اوایل جوانی است، می‌گوید: «پیشنهاد شد منبر بروم، استقبال کردم. آن شب کم خوابیدم، نه از ترس مواجه شدن با مردم، بلکه با خود فکر می‌کردم فردا باید روی منبری بنشینم که متعلق به رسول اللهa است. از خدا خواستم مدد کند که از اولین تا آخرین منبری که خواهم رفت، هرگز سخنی نگویم که جمله‌ای از آن را باور نداشته باشم و این خواستن عهدی بود که با خدا بستم. اولین منبرم طولانی شد، اما کسی را خسته نکرد... و عده‌‌ای احسنت گفتند. وقتی به دل مراجعه کردم از احسنت گویی‌ها خوشم آمده بود، به همین خاطر دعوت دوم و سوم را رد کردم و چهار سال هرگز به هیچ منبری پا نگذاردم.» این آدم خودش را از همان اول ساخته است و تکلیفش را با خودش مشخص کرده است. https://eitaa.com/sharhe_hal/7587