✍حکم مستضعفین از دید حکماى اسلام... ✅ پاسخ به این پرسش که اکثریت "ناس"، اهل شقاوت و عذاب هستند یا خیر؟ یکی از تمایزات جدی اسلام تکفیری و رحمانی با اسلام ناب است. در پست‌های گذشته👇 http://sharhhal.blog.ir/1397/08/06 http://sharhhal.blog.ir/1397/08/05-3 به قضاوت‌های هرکدام از این جریان‌ها اشاره نمودم و به تقریرات درس فلسفه حضرت امام(ره) ارجاع دادم.👇 http://sharhhal.blog.ir/1397/08/05-2 ✅مباحث حضرت امام (ره) بسیار مفصل و دقیق و با رویکرد نسبتا تخصصی فلسفی بود اما شواهد روایی اندک و یا حتی ناقصی در این موارد داشت، اما استاد شهید مطهری با زبانی ساده‌تر و با ارائه روایات متعدد این مباحث را توضیح و ادلۀ سایر قرائت‌ها را نیز نقد می‌کنند. ✅ ایشان در این رابطه در کتاب عدل الهی می‌نویسند: 🔹یکى از عوامل انحطاط و تباهى اجتماعات مسلمان در عصر حاضر غرور بی‌جایى است که در دوره‌هاى متأخّر در عده زیادى از مسلمانان خصوصا اکثریّتى از شیعیان پدید آمده است. 🔹اگر از این افراد پرسیده شود که آیا اعمال نیک غیر شیعه مورد قبول درگاه خدا واقع می‌شود؟ بسیارى از آنها جواب می‌دهند: نه. و اگر از آنان پرسیده شود که اعمال بد و گناهان شیعه چه حکمى دارد؟ جواب می‌دهند: همه بخشیده شده است. 🔹از این دو جمله استنتاج می‌شود که آن چیزى که هیچ ارزشى ندارد عمل است، نه ارزش مثبت دارد و نه ارزش منفى؛ شرط لازم و کافى براى سعادت و نیکبختى این است که انسان، نام خود را شیعه بگذارد و بس. 🔹معمولًا این دسته چنین استدلال می‌کنند: 1. اگر بنا باشد که گناهان ما و دیگران یکجور مورد محاسبه قرار گیرد پس فرق بین شیعه و غیر شیعه چیست؟ 2. روایت معروفى است: «حبّ علىّ بن ابى طالب حسنة لا تضرّ معها سیّئة» یعنى محبت على (ع) حسنه‌اى است که هیچ گناهى با وجود آن به آدمى لطمه نمی‌زند... متن کامل:👇 http://sharhhal.blog.ir/1397/08/08-2