💡 نظارت دقيق امام زمان ـ عجّل اللّه تعالى فرجه ـ بر اعمال ☑️ آیت الله بهجت(ره) : ▫️ آيا نبايد توجّه داشته باشيم كه ما رييسى داريم كه بر احوال ما ناظر است؟! واى بر حال ما اگر در كارهايمان او را ناظر نبينيم، و يا او را در همه جا ناظر ندانيم! ⛔️ گناهان شخصى كه در خلوت انجام می‌گيرد و ربطى به امور اجتماعى ندارد، استحقاق جهنّم را دارد « إِلّا بِتَوبَةٍ مُناسِبَةٍ لِلْحالِ »؛ (مگر اين كه بعد از آن توبه‌اى مناسب حال، انجام گيرد.) 📛 عواقب گناهان اجتماعى كه موجب تغييرات در جامعه و اختلال نظام و انحلال آن، و يا تحريم حلال و ترك واجب و يا مصادره ى اموال، هتك حرمت و قتل نفوس زكيّه و ريختن خون مسلمانان و حكم به ناحقّ و... مى‌شود، چگونه خواهد بود؟ ❓ با وجود اعتقاد به داشتن رييسى ـ كه « عَيْنُ اللّه النّاظِرَة »(۱) است ـ آيا مى توانيم از نظر الهى فرار كنيم و يا خود را پنهان كنيم؟! و هر كارى را كه خواستيم انجام دهيم؟! چه پاسخى خواهيم داد؟ ❗️همه ادوات و ابزار را از خود او مى گيريم و به نفع دشمن به كار مى‌گيريم، و آلت دست كفّار و اجانب مى شويم و به آنها كمك مى‌كنيم! 🛑 چه قدر سخت است اگر براى ما اين امر ملكه نشود كه در هر كارى كه مى ‌خواهيم اقدام كنيم و انجام دهيم، ابتدا رضايت و عدم رضايت او را در نظر نگيريم و رضايت و خوشنودى او را جلب ننماييم! 🕯 البته رضايت و سخط او در هر امرى معلوم است، و ظاهرا منتهى به واضحات مى‌شود، و در غير واضحات و موارد مشكوك بايد احتياط كنيم. 🪔 در همين اواخر اتّفاق افتاده كه شخصى در تقليد و تعيين مرجع شايسته، شكّ و ترديد داشت، در خواب چهره ى شخص مورد نظر را به او معرفى كردند. به نجف رفت و پس از مدّتى جست و جو او را پيدا كرد. هم چنين براى بعضى اتّفاق افتاده كه در بقا بر تقليد يا عدول به حىّ ترديد داشته اند، از قبر معصوم شنيده است كه « باقى باش! » البتّه هر كدام از اين نقل ها قابل تكذيب است، 💡ولى از مجموع اين قضايا معلوم مى‌شود كه امام زمان ـ عجّل اللّه تعالى فرجه الشّريف ـ متوجّه و مراقب ما است، و نمى‌توان گفت: ❌ از احوال ما مطّلع نيست و ما هر كار و يا هر چه را خواستيم، مى‌توانيم آزادانه انجام دهيم. ⬅️ در محضر بهجت، جلد اول ۱. بحار الانوار، ج ۲۶، ص ۲۴۰؛ توحيد صدوق ـ رحمه اللّه ـ ص ۱۶۷؛ معانى الاخبار، ص ۱۶. 🏷