5⃣ 2⃣ 🔸یکی از ادله وجوب حاکمیت الهی و اینکه هر حکومت دیگری غیر از آن طاغوت خواهد بود عبارت است از حق ولایت که تقریر آن به این صورت است: 🔹در اسلام، حاكميت انسانها بر سرنوشت خويش به رسميت شناخته مي شود چنانچه امیرالمؤمنین علیه السلام می فرماید: 👈" يا ايّهَا النّاسُ إنّ آدم لم يلد عبداً و لا أمةً و إنّ الناس كلهم احرار "[1]؛ اى مردم، آدم (ابو البشر) فرزند بنده و يا كنيزى بجاى ننهاده و مردم همگى آزاد (خلق شده) اند، و اين حاكم بودن انسانها بر سرنوشت خويش و آزاد بودنشان در اعمال ارادی و انتخابهاي خود، به اين معناست كه در روابط بين انسانها، كسي از جانب خود و بالذات حق تعيين تكليف و امر و نهي به ديگران و در نهايت، حق حاكميت و تحميل اراده و خواست خود بر جامعه انساني را ندارد⛔️، تا با تسخير اراده ها و گزينش ها، مسئول کردار و اعمال انسانها بوده باشد، بلكه از ديدگاه اسلام، فرجامِ نيك و بَد هر قوم و هر ملتي محصول اراده و انتخاب آزاد خودشان است. 🔸از طرف دیگر در جهان بينى اسلامى تمام جهان 🌍و سراسر هستى از آنِ خداست و تصرف در آن بدون اذن او روا نيست. انسان بدون اجازه خدا حتى حق تصرف در خويشتن را ندارد، تا چه رسد به تصرف در ديگران؛ با چنين اعتقادى، تنها كسانى حق حكومت دارند كه از سوى خداوند منصوب باشند. اين افراد انبياى الهى و ائمه عليهم السلام هستند كه مستقيماً با اذن خدا بر مردم ولايت دارند و در زمان غيبت، نائبان امام زمان عليه السلام با شرايطى خاص و به طور غير مستقيم از سوى خداوند براى ولايت برگزيده مى شوند. [2] 🔹به این ترتیب حق حاکمیت، منحصر می شود در حاکمیت الهی و هر کسی بدون اذن الهی، حکومتی را در دست گیرد حکومتش غاصبانه و طاغوت خواهد بود . [1]📗 الكافي (ط - الإسلامية)، کلینی ،ج8، ص: 69 [2]📘 پرسش ها و پاسخ ها جلد اول، آیت الله مصباح یزدی، صص 49-48