39 2⃣ 2⃣ 2⃣. آنچه دارای واقعیت و هستی است، از نظر عقلی از دو قسم بیرون نیست: 👈یا آنکه در ذاتش نیازمند چیزی نیست و وجود و هستی برای ذاتش واجب و ضروری است که به آن واجب الوجود می گویند. 👈یا آنکه در هستی خود نیازمند و وابسته به موجود دیگری است و ذاتش نسبت به وجود و عدم حالت تساوی دارد که به آن ممکن الوجود می گویند، مانند افراد انسان 👨و دیگر مخلوقات. 3⃣. هر آنچه که ممکن الوجود است و در هستی خود نیازمند دیگری است، معلول است و وجود معلول بدون علت محال است. بنابراین وجود معلول مستلزم وجود علت است. و این از بدیهیات عقلی است. علت این ممکن الوجود نیز باید چیزی غیر از خودش باشد زیرا اگر خودش علت باشد این خلاف فرض ممکن الوجود بودن آن است. (📗برگرفته از کتاب، محاضرات في الإلهيات، آیت الله سبحانی، ص 36) 🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی ✅ @shiashenasee