⁉️ آیا ایام و لیالی و اشیا سعد و نحس دارند؟! 🎙 🔰 شوم و و اشیا / همه چیز وابسته به اعمال انسان است 🔸 قرآن در مسأله «شومى» اين معنا را تفسير كرده كه شومى و شئامت براى هيچ كسى در خارج وجودش نيست، شئامت هر كسى در اعمال خودش است: «قالوا انّا تَطَيَّرْنا بِكُمْ لَئِنْ لَمْ تَنْتَهوا لَنَرْجُمَنَّكُمْ وَ لَيمَسَّنَّكُمْ مِنّا عَذابٌ اليمٌ. قالوا طائِرُكُمْ مَعَكُمْ ائِنْ ذُكِّرْتُمْ» (سوره يس آیه 18 و 19) آيه ديگر: «فَاذا جاءَتْهُمُ الْحَسَنَةُ قالوا لَنا هذِهِ» از قوم موسى نقل مى‏كند وقتى كه نيكى و خيرى به آنها مى‏ رسيد مى‏ گفتند اين ديگر استحقاق خود ماست «وَ انْ تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ» احياناً اگر يك بدى به ايشان مى‏رسيد «يَطَّيَّروا بِموسى‏ وَ مَنْ مَعَهُ» (سوره اعراف آیه 131) مى‏گفتند از شئامت اين موسى و همراهانش است. 🔶از آيات قرآن اين مطلب كاملًا استفاده مى‏ شود كه شومى يعنى شئامت به معناى يك امر ذاتى شخص نيست كه بگوييم كسى در سرشتش شوم آفريده شده است، يا شئامت شخص در امور خارج از وجودش نيست كه بگوييم فلان كس براى من شوم است، اين براى من شوم بود؛ آن زن بگويد اين براى من شوم بود؛ از اين حرفهايى كه بشر هميشه وقتى مى‏خواهد از مسؤوليت خودش بگريزد و نمى‏ خواهد خودش را مسؤول بدبختى خودش بشناسد مى‏رود به سراغ اشياء ديگر، به سراغ افراد، به سراغ حيوانات، به سراغ مکان و زمان و شب روز که ساعتش چنین بوده است. 🔶 بنابراين «اصْحابُ الْمَشْئَمَة» با «ظالِمٌ لِنَفْسِهِ» تطبيق مى‏شود. در اينجا فرموده «ياران‏ شومى»، در جاى ديگر فرموده «آنهايى كه به خود ستم كرده‏اند». پس شومى‏شان از اين پيدا شد كه اعمالشان بد بوده. 📚مجموعه ‏آثار استاد شهيد مطهرى، ج‏27، ص 95 @bineshemotahar_qom بینش مطهر استان قم