﷽
🚫شبهه
زمانی که عرب ها داشتند زن ها رو سنگسار می کردند و با لبخند یک دختر شش ساله تحریک می شدند، پوران خت و آزرمی دخت در زمان ساسانی بر تخت سلطنت نشستند و بر پهنه بزرگی از آسیا و بخشی از اروپا تصمیم میگرفتند.
منبع: ایران در زمان ساسانیان
❇️پاسخ
باستانگرایان طبق عادت، برای بزک کردن دوران پیش از اسلام و ارائه ی تصویری آرمانی از دوران باستان، به تحقیر اعراب و معایبی که داشتند متوسل می شوند اما با داستان پردازی و قیاس های نابجا نمی توان معایب آن دوران را پنهان و آن همه رنج، بی عدالتی و ستمی را که ایرانیان متحمل می شدند، کتمان کرد.
👌جای انکار نیست که ما در دوره هایی صاحب تمدن و فرهنگ درخشانی بوده ایم اما با ظهور اسلام بود که تحولات بزرگی در فرهنگ، اخلاق و اندیشه ی ملت ها پدید آمد و هم اعراب و هم ایرانیان، تدریجا از بند رسوم و اعتقادات کهنه و خرافی عهد جاهلی و دوران باستان رهایی یافته و حرکت در مسیر پرافتخاری را آغاز کردند.
👈در کنار آن، آیین اسلام حقوق
#زنان و دختران را به رسمیت شناخت، با قوانین متعالی، برای زنان ارزش و قداست به ارمغان آورد، دختران را مبارک دانست و سفارش به نیکی با همسران کرد.
❗اگر زنان دوران باستان تا آن حد مورد احترام و تکریم بوده اند که می توانستند به بالاترین مدارج اجتماعی و سیاسی برسند، پس چرا ما نمونه های دیگری نمی بینیم؟⁉️
❓مگر جز این نیست که در دوران ساسانی به زنان به چشم موجودات اهریمنی(1) و نیز یک شیء کم اهمیت نگاه می شد؟(2)
❓آیا هیچ مکتب و تفکری را سراغ داریم که همچون اسلام، زنانی چون زهرای اطهر و زینب کبری (س) را که الگوی اخلاق، ایثارگری و پاکدامنی بوده اند، به جامعه ی بشریت عرضه کرده باشند؟
👈اما در پاسخ به این ادعا باید گفت: "آرتور کریستین سن" در کتاب "ایران در زمان ساسانیان"، تنها اشاره ی کوتاهی به پادشاهی بوران دخت و آزرمی دخت کرده و هیچ قیاسی هم بین ایرانیان و اعراب نداشته است.(3)
❗️نیز باید توجه داشت این دو زن جزو حدوداً 10 پادشاه ناتوانی بوده اند که در خلال 4 سال پایانی دولت ساسانی، لباس سلطنت به تن کرده و خیلی زود حکومت را به دیگری واگذار کرده اند.
❗️در واقع این دو زن زمانی بخت جلوس بر تخت شاهی پیدا کرده بودند که مملکت دچار ضعف و آشفتگی بود و پادشاهی، هر روز بین بزرگان و درباریان دست به دست می شد!
👈با نگاهی به منابع تاریخی، خلاف ادعای باستانگرایان که پادشاهی این زنان را به معنی احترام به مقام زنان قلمداد می کنند، روشن می شود.
🔺در واقع معضل "بی مردی" سبب شد پس از پادشاهی چهل روزه ی شهربراز "از اهل ملک کس نیافتند مگر دختران پرویز را. پس لشکر عجم گرد آمدند و بوراندخت را که خواهر مهتر بود به ملک بنشاندند."(4)
🔺مرحوم زرینکوب هم می نویسد: "پریشانی احوال در آن زمان تا به جایی بوده که گاه به ضبط و ثبت تاریخ جلوس و مرگ این پادشاهان نیز نمی پرداخته اند."(5)
👈او در شرح دلایل واگذاری
#سلطنت به زنان ساسانی، سخن از دسیسه ی بزرگان به میان آورده می نویسد: "از اینکه بوران و آزرمی دخت به پادشاهی رسیده اند، نیک برمی آید که در آن روزگاران زنان حرم نیز پادشاهی را چون بازیچه ای می دیده اند و برای نیل بدان در دسیسه ها و توطئه های سرداران و بزرگان مداخله می کرده اند."(6)
🔺وی در کتاب دیگرش به صراحت از عدم استقلال و ناتوانی این دو پادشاه در کنترل اوضاع ایران سخن رانده است: "سلطنت بوران هم چندان دوام نیافت و او که وزارت خویش و در واقع فرماندهی سپاه را به پس فرخ داد، موفق نشد به آشفتگی ها پایان دهد...در هر حال در این ایام، فرمانروایی واقعی در دست موبدان و نجبا بود که زنان و کودکان را همچون بازیچه ای بر صحنه می آوردند و خود از پشت پرده آنها را به میل خود به حرکت در می آوردند...آزرمی دخت هم که درین ایام بر تخت نشست، مثل خواهرش بوران از خود تقریباً هیچ قدرت و اراده ای نداشت."(7)
❗️اکنون با توصیف بالا، بهتر می توان متوجه شد منظور باستانگرایان از "تصمیم گیری پوران دخت و آزرمی دخت بر پهنه ی بزرگی از آسیا و بخشی از اروپا" دقیقا چه بوده است؟!
📌کاش باستانگرایان، به همان اندازه که به تحریف تاریخ و تحقیر دیگر اقوام دست می زنند، جرأت انتشار اسناد جنایت ها، ستم پیشگی ها و هوسبازی های شاهان دوران باستان را هم داشتند!❗️
✍ اکبر عزیزیان
📚 منبع:
1. بندهش، تحقیق مهرداد بهار، چ 90، ص 83 و 84
2. کریستیان بارتلمه، زن در حقوق ساسانی، ص 40
3. ترجمه ی رشید یاسمی، چ 85، ص 356 و 357
4. تاریخ بلعمی، ج 2، چ 78، ص 845
5. تاریخ ایران بعد از اسلام، چ 83، ص 194
6. همان، ص 191
7. تاریخ مردم ایران، ج اول، چ 77، ص 529
#من_ماسک_میزنم