جهت احوالپرسی | فن بیان در احوالپرسی
یکی از مسائلی که در موضوع آداب معاشرت اهمیت زیادی دارد فن بیان در احوالپرسی است چرا که اولین قدم برای ایجاد یک رابطه دوستانه یا کاری میتواند باشد. چگونه احوال پرسی کنیم؟
برای این که اولین دیدگاهی که از شما در ذهن طرف مقابل شکل میگیرد مثبت باشد باید بتوانید یک احوالپرسی صمیمی و گرم یا کاملاً اصولی و رسمی داشته باشید اما چگونه؟ چگونه میتوان تنها با گفتن چند جمله ساده بر ذهن طرف مقابل تأثیر گذاشت؟ در این مقاله قصد داریم شما را با فن بیان در احوالپرسی آشنا کنیم تا بتوانید در اولین برخورد تأثیرگذار عمل کنید.

احوالپرسی چیست؟ و چرا مهم است؟
اولین قدمی که برای ایجاد یک رابطه برداشته میشود احوالپرسی است و اگر فن بیان در احوالپرسی قوی نداشته باشید نمیتوانید آن گونه که نیاز است بر طرف مقابل اثر بگذارید اما نکته دیگری که اهمیت بیشتری دارد توانایی در حفظ کیفیت رابطه است.
در واقع یک رابطه مؤثر و اصولی از ۴ قسمت تشکیل شده است؛ شنیداری تأثیرگذار، تحلیل تأثیرگذار، بیان تأثیرگذار و بازخورد تأثیرگذار پس میتوان این طور نتیجه گرفت که برای حفظ یک رابطه استفاده از فن بیان در احوالپرسی اهمیت زیادی دارد.
یکی دیگر از مزایای احوالپرسی خوب، برانگیخته کردن احساسات طرف مقابل است یعنی شاید ارتباط زیادی با فرد مورد نظر نداشته باشید اما میتوانید با چند جمله ساده نشان دهید که به او و احساساتش اهمیت میدهید؛ این موضوع سبب میشود که فرد به ادامه ارتباطش با شما ترغیب شود.

چگونه احوالپرسی کنیم؟
برای احوال پرسی رسمی شروع یک رابطه جدید با تقویت آن به میزان تسلط ما بر فن بیان در احوالپرسی بستگی دارد و سؤالی که برای خیلی از ماها پیش میآید این است که چگونه احوالپرسی کنیم که بتوانیم مورد توجه مخاطبمان قرار بگیریم؟
پاسخ این است که اگر میخواهید در شروع رابطه بیشترین اثر مثبت را بر افراد دیگر بگذارید باید بدانید در هر موقعیتی از چه جملاتی استفاده کنید زیرا نمیتوان برای شروع یک رابطه صمیمی از جملات احوال پرسی رسمی استفاده کرد و انتظار افزایش صمیمیت در رابطه را داشت. در این بخش تکنیکهای احوالپرسی در موقعیتهای متفاوت را برای تقویت فن بیان در احوالپرسی بررسی میکنیم.
اثرگذاری بر افراد و انتقال حس خوب به آنها
در احوالپرسی انتقال این حس که تو و احوالت برای من مهم است بسیار اهمیت دارد و میتواند سرنوشت نهایی یک رابطه را تعیین کند. یادتان باشد برای این که از طرف مقابل انرژی مثبت دریافت کنید باید در ابتدا به او انرژی مثبت انتقال دهید.
احوالپرسی برای پرسیدن حال مخاطب است نه شکایت و گلهگذاری
یکی از نکات منفی که خیلی از افراد در احوالپرسی انجام میدهند این است که به دلایل مختلف از طرف مقابل بابت موارد گوناگون شکایت میکنند یا به او جملات کنایهآمیز میگویند مثلاً:
چرا به ما سر نمیزنی؟
چه عجب که تو را دیدیم؟
چهقدر چاق / لاغر شدی؟
راهت را گم کردهای که پیش ما آمدی؟
حالی از ما نمیپرسی؟
یعنی ما ارزش یک زنگ زدن هم نداریم؟
این جملات پر از احساسات منفی و ناراحتکننده هستند و نهتنها فرد مقابل را برای یک ملاقات دیگر تشویق نمیکند بلکه سبب میشود که بخواهد همین ملاقات را هم هرچه زودتر تمام کند. گفتن جملات طعنهآمیز تلاش شما را برای ایجاد و حفظ رابطه زیر سؤال میبرد پس سعی کنید هیچوقت از جملاتی که احساسات منفی در دیگران ایجاد میکند استفاده نکنید.

به مخاطب نشان دهید حرفی برای گفتن دارید
یکی از اشتباهاتی که برخی از افراد در احوالپرسی انجام میدهند این است که از جمله «چه خبر» استفاده میکنند و منتظر دریافت اطلاعات از فرد مقابل میشوند. نکتهای که در این بخش بهتر است مورد توجه قرار بدهید این است که احوالپرسی برای بهدست آوردن اطلاعات و اخبار زندگی شخصی دیگران نیست بلکه برای پرسیدن حال طرف مقابل آن هم بهصورت کلی است.
در احوالپرسی دیگران مجبور نیستند اتفاقاتی که در طول روز برایشان رخ داده است را تعریف کنند و شما زمانی میتوانید از آنها این سؤال را بپرسید که خودشان مایل به گفتوگو در این زمینه باشند.
به دیگران بگویید چه هستید
اعتماد به نفس یکی از کلیدیترین نکات برای داشتن یک احوالپرسی خوب است و به شما در کنترل انرژیهای ورودی به رابطه بسیار کمک میکند. سعی کنید در احوالپرسی با دیگران خودتان را ضعیف و گناهکار نشان ندهید و بدون دلیل از آنها عذرخواهی نکنید. مثلاً اگر با فردی تماس گرفتید نگویید از این که مزاحمتان شدم عذر میخواهم یا فشار کار و زندگی اجازه نداد زودتر با شما تماس بگیرم و عذر میخواهم. به جای این جملات منفی میتوانید بگویید چهقدر خوشحالم که باز صدای شما را میشنوم یا دلم برایتان خیلی تنگ شده بود.
در احوالپرسی از خاطرات خوب گذشته یاد کنید