معبر
قسمت دوم در متون دینی، به تعلیم و تعقل، هردو توصیه فراوان شده است چون #تعلیم بدون تعقل و تفکر مف
در ميان علما، افرادي كه خيلي استاد ديده اند، من به اينها هيچ اعتقاد ندارم 😳❌ به همين دليل اعتقاد ندارم كه خيلي استاد ديده اند، همان كه برايشان باعث افتخار است. مثلا ميگويند: " فلان كس سي سال به درس مرحوم نائيني رفته، يا بيست و پنج سال متوالي درس آقا ضياء را ديده " . عالمي كه سي سال يا بيست و پنج سال عمر را يكسره درس اين استاد و آن استاد را ديده، 👈او ديگر مجال فكر كردن براي خودش باقي نگذاشته، دائما ميگرفته، تمام نيرويش صرف گرفتن شده، ديگر چيزي نمانده براي آنكه با نيروي خودش به مطلبي برسد . 👈مغز انسان، درست حالت معده انسان را دارد . معده انسان بايد غذا را از بيرون به اندازه بگيرد و با ترشحاتي كه خودش روي غذا ميريزد آن را به اصطلاح بسازد . و بايد معده اينقدر آزادي و جاي خالي داشته باشد كه به آساني بتواند غذا را زيرو رو كند، اسيدها و شيرههايي را كه بايد، ترشح نمايد و بسازد. ولي معدهاي كه مرتب بر آن غذا تحميل ميكنند و تا آنجا كه جا دارد به آن غذا مي ،دهند ديگر فراغت، فرصت و امكان برايش پيدا نميشود كه اين غذا را درست حركت بدهد و بسازد . آنوقت ميبينيد اعمال گوارشي اختلال پيدا ميكند و عمل جذب هم در رودهها درست انجام نميگيرد. 🤯مغز انسان هم قطعا همينجور است. در تعليم و تربيت بايد مجال فكر كردن به دانش آموز داده بشود و او به فكر كردن ترغيب گردد. ما در ميان استادهاي خودمان آن استادهايي را ميديديم ابتكار دارند كه زياد معلم نديده بودند . 💭شيخ انصاري كه يكي از مبتكرترين فقهاي صدو پنجاه سال اخير است، از تمام علمایی فعلی کمتر استاد دیده .... یعنی تمام دوره استاد دیدن او به ده سال نمیرسد .... و ابتکارش از بقیه علما بیشتر بود یعنی مجال فکر کردن داشت .... و خیال نمیکنم این مساله جای تردید باشد که در آموزش و پرورش هدف باید رشد فکری دادن به متعلم و جامعه باشد... تعلیم و تربیت ص24 (باتلخیص) استادمرتضی مطهری @soyetamadonynovin